Elektromobily jsou v očích mnohých spásou pro životní prostřední, nicméně řada odborníků opakovaně upozorňuje na skutečnost, že velké procento elektrické energie není získáváno zrovna ekologickou cestou. Tyto zdroje by však v budoucnosti mohly nahradit stavby jako je například tato experimentální čínská dálnice se zabudovanými solárními panely.
Čína se v posledních letech stává jedním z největších trhů s automobily na světě. Je to ale opět Čína, která tlačí na snižování emisí a zvyšování podílu automobilů s hybridním nebo elektrickým pohonem. Tyto automobily však potřebují ke svému provozu poměrně velké množství energie, kterou navíc dokáži čerpat pouze při zaparkování. To by se ale brzy mělo změnit.
Zásadní podíl by na tom měla mít společnost Qilu Transportation Development Group, která pokryla asi kilometrový úsek dálnice poblíž města Ťi-nan solárními panely. Ty jsou ukryty pod odolnou vrstvou, která odolá každodennímu přívalu 45 000 automobilů a přesto propustí dost světla, aby panely vygenerovaly energii pro světla u dálnice a 800 domů v přilehlé oblasti.
Tím všakambice společnosti Qilu Transportation ani zdaleka nekončí. V blízké budoucnosti elektrického a autonomního cestování by se měla silnice povýšit na "chytrou". Kromě aktuálního sledování dopravy a poskytování různých údajů by navíc silnice měla být schopna nabíjet elektromobily bezdrátově za jízdy.
Solární panely pod dvěma ze tří dálničních pruhů jsou pokryty speciálním materiálem, který kromě ochranné funkce plní hned několik dalších důležitých rolí. Jsou v něm totiž ukryty senzory, díky kterým lze monitorovat teplotu povrchu, hustotu dopravy nebo váhu jednotlivých vozidel. V průhledné vrstvě je navíc umístěna i indukční cívka, která by kromě bezdrátového nabíjení elektromobilů měla umožnit rozpustit sníh pokrývající silnici.
Časový rozvrh plného zprovoznění silnice je zatím nejasný, nicméně zástupci společnosti o svém produktu nepochybují. „Z pohledu technologií není bezdrátové nabíjení problém," pronesl Zhou Yong - generální manažer společnosti Qilu Transportation. „Elektromobily, které je možné nabíjet bezdrátově, však ještě nejsou na našich silnicích tolik běžné.
Navíc je potřeba testovaný pruh dálnice prodloužit, aby bylo možné ověřit, jak moc a jak rychle probíhá u elektromobilů bezdrátové nabíjení. Problémem by také mohla být cena, neboť v současnosti vychází metr čtvereční na 1 112 dolarů (cca 22 735 Kč). Cílem je však srazit cenu alespoň na 477 dolarů (cca 9752 Kč), což by mělo usnadnit masový přechod na tento typ povrchu.
Společnost také mimo jiné uvádí, že na vývoji už v současnosti spolupracuje s domácími výrobci automobilů a jejich technologiemi. O koho jde však společnost neprozradila.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.