Čína testuje solární dálnice. Zatím napájí města, brzy však budou dobíjet elektromobily za jízdy

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 16. dubna 2018, 13:28 Google+

Elektromobily jsou v očích mnohých spásou pro životní prostřední, nicméně řada odborníků opakovaně upozorňuje na skutečnost, že velké procento elektrické energie není získáváno zrovna ekologickou cestou. Tyto zdroje by však v budoucnosti mohly nahradit stavby jako je například tato experimentální čínská dálnice se zabudovanými solárními panely.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
V Číně vzniká revoluční solární dálnice

V Číně vzniká revoluční solární dálnice | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Čína se v posledních letech stává jedním z největších trhů s automobily na světě. Je to ale opět Čína, která tlačí na snižování emisí a zvyšování podílu automobilů s hybridním nebo elektrickým pohonem. Tyto automobily však potřebují ke svému provozu poměrně velké množství energie, kterou navíc dokáži čerpat pouze při zaparkování. To by se ale brzy mělo změnit.

Zásadní podíl by na tom měla mít společnost Qilu Transportation Development Group, která pokryla asi kilometrový úsek dálnice poblíž města Ťi-nan solárními panely. Ty jsou ukryty pod odolnou vrstvou, která odolá každodennímu přívalu 45 000 automobilů a přesto propustí dost světla, aby panely vygenerovaly energii pro světla u dálnice a 800 domů v přilehlé oblasti.

Tím všakambice společnosti Qilu Transportation ani zdaleka nekončí. V blízké budoucnosti elektrického a autonomního cestování by se měla silnice povýšit na "chytrou". Kromě aktuálního sledování dopravy a poskytování různých údajů by navíc silnice měla být schopna nabíjet elektromobily bezdrátově za jízdy.

Solární panely pod dvěma ze tří dálničních pruhů jsou pokryty speciálním materiálem, který kromě ochranné funkce plní hned několik dalších důležitých rolí. Jsou v něm totiž ukryty senzory, díky kterým lze monitorovat teplotu povrchu, hustotu dopravy nebo váhu jednotlivých vozidel. V průhledné vrstvě je navíc umístěna i indukční cívka, která by kromě bezdrátového nabíjení elektromobilů měla umožnit rozpustit sníh pokrývající silnici.

Časový rozvrh plného zprovoznění silnice je zatím nejasný, nicméně zástupci společnosti o svém produktu nepochybují. „Z pohledu technologií není bezdrátové nabíjení problém," pronesl Zhou Yong - generální manažer společnosti Qilu Transportation. „Elektromobily, které je možné nabíjet bezdrátově, však ještě nejsou na našich silnicích tolik běžné.

Nová čínská solární dálnice | zdroj: youtube.com

Navíc je potřeba testovaný pruh dálnice prodloužit, aby bylo možné ověřit, jak moc a jak rychle probíhá u elektromobilů bezdrátové nabíjení. Problémem by také mohla být cena, neboť v současnosti vychází metr čtvereční na 1 112 dolarů (cca 22 735 Kč). Cílem je však srazit cenu alespoň na 477 dolarů (cca 9752 Kč), což by mělo usnadnit masový přechod na tento typ povrchu.

Společnost také mimo jiné uvádí, že na vývoji už v současnosti spolupracuje s domácími výrobci automobilů a jejich technologiemi. O koho jde však společnost neprozradila. 

Vytisknout

Diskuze: Čína testuje solární dálnice. Zatím napájí města, brzy však budou dobíjet elektromobily za jízdy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

reklama

Doporučujeme

Tento Fiat 500 se stal nejvlasatějším autem světa

Nejvlasatější auto světa? V tomhle ohyzdném monstru sedět nechcete

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

  2. TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud