Čína se v posledních letech stává jedním z největších trhů s automobily na světě. Je to ale opět Čína, která tlačí na snižování emisí a zvyšování podílu automobilů s hybridním nebo elektrickým pohonem. Tyto automobily však potřebují ke svému provozu poměrně velké množství energie, kterou navíc dokáži čerpat pouze při zaparkování. To by se ale brzy mělo změnit.
Zásadní podíl by na tom měla mít společnost Qilu Transportation Development Group, která pokryla asi kilometrový úsek dálnice poblíž města Ťi-nan solárními panely. Ty jsou ukryty pod odolnou vrstvou, která odolá každodennímu přívalu 45 000 automobilů a přesto propustí dost světla, aby panely vygenerovaly energii pro světla u dálnice a 800 domů v přilehlé oblasti.
Tím všakambice společnosti Qilu Transportation ani zdaleka nekončí. V blízké budoucnosti elektrického a autonomního cestování by se měla silnice povýšit na "chytrou". Kromě aktuálního sledování dopravy a poskytování různých údajů by navíc silnice měla být schopna nabíjet elektromobily bezdrátově za jízdy.
Solární panely pod dvěma ze tří dálničních pruhů jsou pokryty speciálním materiálem, který kromě ochranné funkce plní hned několik dalších důležitých rolí. Jsou v něm totiž ukryty senzory, díky kterým lze monitorovat teplotu povrchu, hustotu dopravy nebo váhu jednotlivých vozidel. V průhledné vrstvě je navíc umístěna i indukční cívka, která by kromě bezdrátového nabíjení elektromobilů měla umožnit rozpustit sníh pokrývající silnici.
Časový rozvrh plného zprovoznění silnice je zatím nejasný, nicméně zástupci společnosti o svém produktu nepochybují. „Z pohledu technologií není bezdrátové nabíjení problém," pronesl Zhou Yong - generální manažer společnosti Qilu Transportation. „Elektromobily, které je možné nabíjet bezdrátově, však ještě nejsou na našich silnicích tolik běžné.
Navíc je potřeba testovaný pruh dálnice prodloužit, aby bylo možné ověřit, jak moc a jak rychle probíhá u elektromobilů bezdrátové nabíjení. Problémem by také mohla být cena, neboť v současnosti vychází metr čtvereční na 1 112 dolarů (cca 22 735 Kč). Cílem je však srazit cenu alespoň na 477 dolarů (cca 9752 Kč), což by mělo usnadnit masový přechod na tento typ povrchu.
Společnost také mimo jiné uvádí, že na vývoji už v současnosti spolupracuje s domácími výrobci automobilů a jejich technologiemi. O koho jde však společnost neprozradila.