Čína testuje solární dálnice. Zatím napájí města, brzy však budou dobíjet elektromobily za jízdy

V Číně vzniká revoluční solární dálnice
V Číně vzniká revoluční solární dálnice, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. dubna 2018 13:28
Sdílej:

Elektromobily jsou v očích mnohých spásou pro životní prostřední, nicméně řada odborníků opakovaně upozorňuje na skutečnost, že velké procento elektrické energie není získáváno zrovna ekologickou cestou. Tyto zdroje by však v budoucnosti mohly nahradit stavby jako je například tato experimentální čínská dálnice se zabudovanými solárními panely.

Čína se v posledních letech stává jedním z největších trhů s automobily na světě. Je to ale opět Čína, která tlačí na snižování emisí a zvyšování podílu automobilů s hybridním nebo elektrickým pohonem. Tyto automobily však potřebují ke svému provozu poměrně velké množství energie, kterou navíc dokáži čerpat pouze při zaparkování. To by se ale brzy mělo změnit.

Zásadní podíl by na tom měla mít společnost Qilu Transportation Development Group, která pokryla asi kilometrový úsek dálnice poblíž města Ťi-nan solárními panely. Ty jsou ukryty pod odolnou vrstvou, která odolá každodennímu přívalu 45 000 automobilů a přesto propustí dost světla, aby panely vygenerovaly energii pro světla u dálnice a 800 domů v přilehlé oblasti.

Tím všakambice společnosti Qilu Transportation ani zdaleka nekončí. V blízké budoucnosti elektrického a autonomního cestování by se měla silnice povýšit na "chytrou". Kromě aktuálního sledování dopravy a poskytování různých údajů by navíc silnice měla být schopna nabíjet elektromobily bezdrátově za jízdy.

Solární panely pod dvěma ze tří dálničních pruhů jsou pokryty speciálním materiálem, který kromě ochranné funkce plní hned několik dalších důležitých rolí. Jsou v něm totiž ukryty senzory, díky kterým lze monitorovat teplotu povrchu, hustotu dopravy nebo váhu jednotlivých vozidel. V průhledné vrstvě je navíc umístěna i indukční cívka, která by kromě bezdrátového nabíjení elektromobilů měla umožnit rozpustit sníh pokrývající silnici.

Časový rozvrh plného zprovoznění silnice je zatím nejasný, nicméně zástupci společnosti o svém produktu nepochybují. „Z pohledu technologií není bezdrátové nabíjení problém," pronesl Zhou Yong - generální manažer společnosti Qilu Transportation. „Elektromobily, které je možné nabíjet bezdrátově, však ještě nejsou na našich silnicích tolik běžné.

Navíc je potřeba testovaný pruh dálnice prodloužit, aby bylo možné ověřit, jak moc a jak rychle probíhá u elektromobilů bezdrátové nabíjení. Problémem by také mohla být cena, neboť v současnosti vychází metr čtvereční na 1 112 dolarů (cca 22 735 Kč). Cílem je však srazit cenu alespoň na 477 dolarů (cca 9752 Kč), což by mělo usnadnit masový přechod na tento typ povrchu.

Společnost také mimo jiné uvádí, že na vývoji už v současnosti spolupracuje s domácími výrobci automobilů a jejich technologiemi. O koho jde však společnost neprozradila. 

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.