Škoda 110 R, české Porsche východu

Škoda 110 R | foto: Škoda Auto

Nízká váha, aerodynamická karoserie, motor umístěný vzadu a hnaná zadní kola. Stejný recept jak pro Porsche 911, tak pro Škodu 110 R. Zatímco Porsche slavilo úspěchy na straně za našimi západními hranicemi, Rko představovalo jeho ekvivalent ve východním bloku. A lidé si ho zamilovali.

Škoda 110 R je elegantní sportovní kupé, které bylo vyráběno v letech 1970 až 1980. Jeho design i technika byly odvozeny od klasického sedanu Škoda 110. To se projevuje i na předních liniích vozu. Od čelního čelního skla dozadu už je však Rko zcela odlišné. 

Pod kapotou se nacházel čtyřválcový motor o objemu 1,107 cm3. Ten produkoval až 46 kW (cca 62 koní), což dokázalo aerodynamické 880 kilogramů vážící erko rozpohybovat až k maximální rychlosti 140 km/h. Převodovka měla klasicky 4 rychlosti vpřed a 1 vzad. Podle dochovaných technických údajů se nám také povedlo zjistit, že vůz měl udávanou spotřebu 9 l/100km.

Kupé bylo vybaveno čtyřmi sedačkami, oficiálně šlo ale o vůz 2 + 2, kdy si komfortní jízdu mohli užít pouze cestující na předních sportovních sedačkách. Zadní dvě místa byla pouze nouzová. Přístup k nim byl zajištěn odklopením předních sedaček.

Během deseti let, kdy se Rko vyrábělo, prošlo mnohými úpravami. Mezi ty nejpatrnější patří maska se čtyřmi světlomety, která přišla roku 1973. Během let také konstruktéři přemístili hrdlo palivové nádrže pod uzavíratelné víčko, přidali pestrou paletu barev a namontovali dvourychlostní ventilátor topení s vyšším výkonem. Ten původní totiž sloužil spíše jako výukový program pro otužilce.

Velice významnou součástí modelu Škoda 110 R jsou jeho závodní deriváty. Jedním z nich je světoznámá Škoda 130 RS. Ta si v průběhu sedmdesátých let získala popularitu a hlavně respekt napříč celým závodním světem. 

Model 130 RS byl výrazně odlehčen, vyztužen a dostal silnější motor. Ten měl objem 1,289 cm3 a podával výkon až 103 kW (140 koní). Navíc měl vůz skvělé jízdní vlastnosti, což mu dopomohlo k vítězství i nad silnějšími západními vozy. V roce 1977 se 130 RS podařilo vyhrát v kategorii vozidel do 1,300 cm3 na slavné Rally Monte Carlo. V roce 1981 pak model 130 RS ukořistil vítězství na Evropském šampionátu cestovních vozů (ETCC).

Po modelu 110 R kupé následovaly modely Škoda Garde a Škoda Rapid. Ty si také získaly oblibu, slávy 110 R se však nedočkaly. Pro automobilku Škoda to byly poslední vozy s karoserií kupé. Později se objevil nádherný koncept Škoda Tudor, kupé vycházející z modelu Škoda Superb. Na jeho výrobu bohužel nikdy nedošlo.

Moderní reinkarnace Erka, Hoffmann & Novague R200 | foto: Jiří Čermák

Odkaz Škody 110 R se v nedávné době pokusil vzkřísit designér Petr Novaque. Vznikl tak vůz R200, který přenesl klasické tvary erka na podvozek Audi R8. Erko nového tisíciletí tak dostalo 4,2 litrový motor s výkonem 430 koní. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne za 4,3 vteřiny a maximální rychlost činí 280 km/h. Interiér je čistý, jednoduchý a orientovaný na řidiče. Každý vůz se bude vyrábět ručně na zakázku, což vyšroubovalo cenu až k sedmi milionům korun.

Původní erko však také nepořídíte levně. Za více jak 30 let od ukončení jeho výroby zbylo z 57.000 vyrobených kusů už jen velmi málo zachovalých exemplářů. Svůj vliv na to měla koroze i nešetrní úpravci, kteří v průběhu 90. let využívali erko jako základ pro různé tuningové experimenty. Pěkné a zachovalé kousky tak nyní začínají na cenách okolo 200.000 Kč.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy