Podle investorů ze společnosti NIO Capital mají být na vině hlavně obrovské náklady. Vyvíjet elektromobil od nuly totiž není levná sranda a 99 % nově vzniklých automobilek by na to mohlo rychle doplatit.
Ihned na začátek však musíme dodat, že tento odhad, jakkoliv sní rozumně a smysluplně, je potřeba brát s rezervou. Pokud vám totiž značka NIO nic neříká, pak věřte, že pod stejnou značkou existuje i poměrně mladá čínská automobilka, která donedávna držela rychlostní rekord Nurburgringu.
Automobilka NIO a investiční skupina NIO Capital tak k sobě mají celkem blízko, ovšem i tak zkusme věřit, že během tohoto rozhovoru pro agenturu Bloomberg byl Ian Zhu, jeden z vysoce postavených představitelů investiční skupiny, nezaujatý.
V samotném rozhovoru vyjádřil Zhu poměrně velký skepticismus ohledně velkého počtu nových společností s nálepkou "Zabiják Tesly," které se za poslední dobu objevily na místním trhu. „Pokud chcete postavit elektromobil od návrhu, pouštíte se do velice komplikovaného odvětví, ve kterém potřebujete velké investice a řadu kvalitních lidí. Počet přeživších ze všech těchto start-upů zaměřených na elektromobilitu tak bude zřejmě velmi nízký"
Čínští podnikatelé jsou však nezastavitelní a ke svému optimismu mají poměrně dobrý důvod - polovina z celosvětového ročního prodeje elektromobilů se totiž uskuteční v Číně. Tomu do velké míry napomáhají i nově zaváděné zákony čínské vlády, které mají předcházet zhoršování znečištění ovzduší.
Velká poptávka po elektromobilech však kromě místních podnikavců přilákala i velké hráče ze zahraničí. Těm navíc nahrávají i změny v přístupu čínské vlády, které zahraničním automobilkám dovolí stavět v Číně automobily a elektromobily pouze pod svou značkou. Dříve bylo nutné spojit se s některým z místních výrobců.
Celkem výraznou komplikaci pro rozvoj elektromobility a vznik dalších automobilek zabývající se elektromobilitou na čínském trhu však může být blížící se obchodní válka mezi USA a zbytkem světa - tedy včetně Číny. Podle Zhu je však obchodní válka jen jednou velkou obstrukcí v globální ekonomice, která může výrazně zpomalit rozvoj nových technologií.
„Pokud bude situace pokračovat nebo se eskalovat, mohlo by dojít k oddálení komercializace inteligentních automobilů a současně by se tak mohla zpomalit celosvětová snaha o zlepšení bezpečnosti a efektivnosti provozu," dodal Zhu.
Samotná společnost NIO, tedy automobilka zaměřená na elektromobily, se snaží vypracovat do pozice konkurenceschopného čínského výrobce elektrických vozů. V nedávno tak například odstartovala dodávky svého elektrického SUV ES8, na které má podle svých tvrzení již cca 15 000 objednávek.