Většina lidí trpících nevolnostmi během jízdy v autě o svém problému obvykle dobře ví a snaží se mu předcházet. Tyto problémy se však mohou projevit téměř u kohokoliv z nás a to bez ohledu na věk. Co tedy dělat, pokud taková situace nastane? Pojďme se na to podívat společně.
Nevolnost během jízdy, jejíž přesné označení je kinetóza či nemoc z pohybu, bývá způsobena rozdílným vnímáním pohybu prostřednictvím našeho zraku a vnitřního ucha. Informace z obou orgánů jsou totiž vysílány do mozku, který je ale nedokáže správně zpracovat. Nevolnost se pak může začít projevovat závratěmi, nevolnostmi, vyčerpáním nebo dokonce pocením.
Nevolnosti během jízdy se však dá celkem účinně předcházet několika jednoduchými způsoby:
1. Správné větrání a přísun vzduchu
Pokud se vám v autě daří držet chladnější a svěží prostředí, váš boj s nevolností během jízdy bude podstatně snazší. Pokud to situace a počasí umožňuje, stáhněte si okno a nechte na sebe proudit vzduch. Pokud je ale venku příliš horko, pusťte si alespoň ventilaci a nasměrujte ji svým směrem. Pokud je venku naopak příliš chladno, zkuste si nechat okno alespoň částečně pootevřené, aby mohl čerstvý vzduch dovnitř.
Udržovat v autě chladné a vzdušné prostředí má navíc ještě jeden benefit, jak uvádí CarFromJapan. Pomáhá totiž vyvětrat z vozu například vůně jídel, které by mohly nevolnosti naopak zhoršovat.
2. Prospěte se
Dalším dobrým způsobem, jak se vyhnout nevolnostem během jízdy automobilem, je spánek. Ten vám prospěje nejen před samotným usednutím do auta, ale současně i v autě. Během spánku totiž máme zavřené oči a tak nemůže docházet k matení informací přicházejících do vašeho mozku.
Pokud se vám ale v autě nespí příliš pohodlně, myslete na to a přibalte si sebou do vozu nějaký kompaktní polštář, deku, atd. Současně se také vyhněte konzumaci nápojů a jídel, ve kterých jsou obsaženy látky, které spánku brání. Ty raději nechte řidiči.
3. Usaďte se vepředu
Jak jsme uváděli výše, hlavní příčinou nevolnosti během jízdy jsou rozdílné informace putující do mozku od očí a sluchu. Zatímco oči si myslí, že během jízdy stojíte na místě, vnitřní ucho vnímá pohyb správně. Signály putující do mozku se pak vzájemně vylučují a to vede k nevolnostem.
Pokud však můžete sedět na předním sedadle, vaše oči uvidí silnici pohybující se před vámi a vaše tělo by tak nemělo být vystaveno pohybové nevolnosti. I proto se pohybová nemoc / nevolnost během jízdy v autě vyhýbá řidiči, zatímco na zadním sedadle by stejný člověk už mohl mít problémy.
Další tipy
Na boj s nevolností během jízdy autem existuje několik dalších doporučení, která se zároveň dají aplikovat i na jízdu autobusem, lodí nebo let letadlem. Patří k nim mimo jiné i dostatečná hydratace (ideální je samozřejmě vždy čistá voda) a vyhýbání se těžkým jídlům, která jdou nevolnostem naproti. Během jízdy byste se také měli vyhnout čtení nebo koukání do telefonu, neboť obojí mate naše smysly a opět vede k nevolnostem.
Na boj s nevolnostmi existuje samozřejmě i řada prášků, ovšem pokud do sebe nemusíte nebo nechcete ládovat další chemii, můžete vyzkoušet babské třeba rady, podle kterých platí na nevolnost zázvor, nebo reflexologii. Podle reflexologie totiž stačí ke zmírnění nevolnosti tisknout bod "Neiguan" (P6) na zápěstí tak dlouho, dokud nevolnost nezačne odeznívat.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?