Většina lidí trpících nevolnostmi během jízdy v autě o svém problému obvykle dobře ví a snaží se mu předcházet. Tyto problémy se však mohou projevit téměř u kohokoliv z nás a to bez ohledu na věk. Co tedy dělat, pokud taková situace nastane? Pojďme se na to podívat společně.
Nevolnost během jízdy, jejíž přesné označení je kinetóza či nemoc z pohybu, bývá způsobena rozdílným vnímáním pohybu prostřednictvím našeho zraku a vnitřního ucha. Informace z obou orgánů jsou totiž vysílány do mozku, který je ale nedokáže správně zpracovat. Nevolnost se pak může začít projevovat závratěmi, nevolnostmi, vyčerpáním nebo dokonce pocením.
Nevolnosti během jízdy se však dá celkem účinně předcházet několika jednoduchými způsoby:
1. Správné větrání a přísun vzduchu
Pokud se vám v autě daří držet chladnější a svěží prostředí, váš boj s nevolností během jízdy bude podstatně snazší. Pokud to situace a počasí umožňuje, stáhněte si okno a nechte na sebe proudit vzduch. Pokud je ale venku příliš horko, pusťte si alespoň ventilaci a nasměrujte ji svým směrem. Pokud je venku naopak příliš chladno, zkuste si nechat okno alespoň částečně pootevřené, aby mohl čerstvý vzduch dovnitř.
Udržovat v autě chladné a vzdušné prostředí má navíc ještě jeden benefit, jak uvádí CarFromJapan. Pomáhá totiž vyvětrat z vozu například vůně jídel, které by mohly nevolnosti naopak zhoršovat.
2. Prospěte se
Dalším dobrým způsobem, jak se vyhnout nevolnostem během jízdy automobilem, je spánek. Ten vám prospěje nejen před samotným usednutím do auta, ale současně i v autě. Během spánku totiž máme zavřené oči a tak nemůže docházet k matení informací přicházejících do vašeho mozku.
Pokud se vám ale v autě nespí příliš pohodlně, myslete na to a přibalte si sebou do vozu nějaký kompaktní polštář, deku, atd. Současně se také vyhněte konzumaci nápojů a jídel, ve kterých jsou obsaženy látky, které spánku brání. Ty raději nechte řidiči.
3. Usaďte se vepředu
Jak jsme uváděli výše, hlavní příčinou nevolnosti během jízdy jsou rozdílné informace putující do mozku od očí a sluchu. Zatímco oči si myslí, že během jízdy stojíte na místě, vnitřní ucho vnímá pohyb správně. Signály putující do mozku se pak vzájemně vylučují a to vede k nevolnostem.
Pokud však můžete sedět na předním sedadle, vaše oči uvidí silnici pohybující se před vámi a vaše tělo by tak nemělo být vystaveno pohybové nevolnosti. I proto se pohybová nemoc / nevolnost během jízdy v autě vyhýbá řidiči, zatímco na zadním sedadle by stejný člověk už mohl mít problémy.
Další tipy
Na boj s nevolností během jízdy autem existuje několik dalších doporučení, která se zároveň dají aplikovat i na jízdu autobusem, lodí nebo let letadlem. Patří k nim mimo jiné i dostatečná hydratace (ideální je samozřejmě vždy čistá voda) a vyhýbání se těžkým jídlům, která jdou nevolnostem naproti. Během jízdy byste se také měli vyhnout čtení nebo koukání do telefonu, neboť obojí mate naše smysly a opět vede k nevolnostem.
Na boj s nevolnostmi existuje samozřejmě i řada prášků, ovšem pokud do sebe nemusíte nebo nechcete ládovat další chemii, můžete vyzkoušet babské třeba rady, podle kterých platí na nevolnost zázvor, nebo reflexologii. Podle reflexologie totiž stačí ke zmírnění nevolnosti tisknout bod "Neiguan" (P6) na zápěstí tak dlouho, dokud nevolnost nezačne odeznívat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.