Studie, na které se podílely německé společnosti podnikající v automobilovém průmyslu, celkem jasně naznačuje, že přechod na čistě elektrický pohon by mohl ohrozit místa až 75 000 lidí, kteří v současnosti pracují na motorech a převodovkách.
Podle institutu Fraunhofer Institute of Industrial Engineering, který je za studii zodpovědný, vytváří automobilový průmysl v Německu zhruba 840 000 pracovních míst. Z toho je cca 210 000 míst spojeno s výrobou pohonných ústrojí, jak specifikuje web Autoblog.
O věrohodnosti a hloubce studie vypovídá i skutečnost, že se na ni podíleli největší giganti německého automobilového průmyslu, jako například Volkswagen, Daimler, BMW, Bosch, ZF nebo Schaffler. Z poskytnutých dat pak vyšlo najevo, že konstrukce elektromobilů bude zhruba o 30 % rychlejší, než konstrukce vozidel se spalovacími motory.
Bernd Osterloh, zástupce automobilky Volkswagen, situaci vysvětluje tím, že konstrukce elektromobilů je podstatně jednoduší. Ve srovnání se spalovacími motory je totiž zapotřebí zhruba jen jedna šestina součástek.
Za předpokladu, že do roku 2030 budou 25 % všech automobilů v Německu tvořit elektromobily, 15 % hybridy a 60 % automobily se spalovacími motory, pak by podle studie mohlo být v hrožení na 75 000 míst. Pokud by však elektromobily nabraly na vyšší popularitě, mohlo by se číslo zvýšit na až na 100 000.
Osterloh navíc dodává, že problém je spojen i se závody určenými k výrobě baterií. Ty totiž potřebují zhruba jen pětinu pracovních sil, které by potřeboval klasický závod.
"Do roku 2030 bude každé druhé pracovní místo spojené s výrobou pohonných jednotek osobních automobilů přímo nebo nepřímo ovlivněno elektromobilitou," uvádí německá obchodní unie IG Metall. "Politici a průmyslu nyní musí zapracovat na vytvoření strategií, které usnadní tento přechod."
Studie navíc upozorňuje, že země by měla být opatrná v obchodováním s novými technologiemi s rivalskými zeměmi jako je Čína, Korea nebo Japonsko. Zejména společnosti, které jsou nyní na vedoucích pozicích ve vývoji elektromobility, by měli místo zadávání zakázek spíše prodávat.