Konkurence se mu dívá na záda. Opel Ampera-e dojede dál než kompaktní Tesla

Opel Ampera-e ujede všem svým nejbližším rivalům. | foto: Opel

Dojezd, to je problém většiny dnešních elektromobilů. Luxusní a tím pádem drahé limuzíny umí ujet na jedno nabití klidně i přes 500 kilometrů, menší vozy však těžko zvládnou pokořit hranici 300 kilometrů. Není proto divu, že se Opel dojezdem nového hatchbacku Ampera-e tolik chlubí.

BMW i30 300 kilometrů, Nissan Leaf 250 kilometrů, Renault Zoe 240 kilometrů a Volkswagen e-Golf 190 kilometrů. To jsou hodnoty dojezdů (dle evropského testovacího cyklu NEDC) vybraných elektromobilů, s nimiž Opel porovnává svůj 4,17 metru dlouhý pětidveřový hatchback Ampera-e. Ten jsme představovali již dvakrát, jak se ale blíží termín pařížského autosalonu, tak o to víc Němci odhalují technické detaily dvojčete Chevroletu Bolt. Na úvod musíme připomenout, že v útrobách vozu je elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) s točivým momentem 360 Nm. Z dřívějška také víme, že zrychlením se Ampera-e blíží sportovním modelům OPC, z klidu na 50 km/h se tak dostane za 3,2 sekundy a z 80 na 120 km/h mu to zabere jen 4,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 150 km/h.

Tuto hodnotu Opel nastavil proto, aby co nejvíce prodloužil dojezd vozu. Dá se totiž předpokládat, že více než na dálnicích s neomezeným rychlostním limitem bude auto jezdit ve městě nebo jeho okolí. A tam je důležitější právě délka dojezdu. Ten má na starosti sada baterií, uložená pod podlahou vozu, čímž nezabírá místo cestujícím nebo nákladu (pro ten je k dispozici 381 litrů). Akumulátory sestávají ze 288 lithium-iontových článků s celkovou kapacitou 60 kWh a byly vyvinuty ve spolupráci s firmou LG Chem. Tím se konečně dostáváme ke statistice z úvodu textu, všechny výše zmíněné vozy totiž Ampera-e s dojezdem 400 kilometrů překoná nejméně o 25 procent. Z Opelu se tak rázem stává jeden z lídrů celého trhu s elektrickými vozy.

Jak je u elektrických nebo hybridních automobilů zvykem, i Ampera-e umí pracovat v několika jízdních režimech. Běžný mód se jmenuje Drive a jakmile v něm řidič uvolní plynový pedál a vůz jede setrvačností, začne elektromotor fungovat jako generátor a rekuperuje energii do zpět akumulátorů. Brzdný účinek motoru se zvýší při volbě režimu Low, kdy se zintenzívní i rekuperace energie. Maximální rekuperaci přináší mód Regen on Demand. V posledních dvou režimech je navíc tak výrazný brzdný moment, že řidič v normálním provozu téměř nemusí používat brzdový pedál. První náhled do interiéru pak prozrazuje přítomnost vyvýšené středové konzole s displejem multimediálního systému IntelliLink, nabízející WiFi hotspot či rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Standardem bude pochopitelně rovněž modul OnStar.

Spolu s Opelem Ampera-e dnes odhalil další technické specifikace také sesterský Chevrolet Bolt. Ten se pyšní stejnou technikou jako německý vůz, jeho dojezd je však měřen o něco přesnější americkou normou a dosahuje hodnoty 383 kilometrů. To je pro Chevrolet velmi pozitivní zpráva, protože tím o několik kilometrů ujede Tesle Model 3, největšímu konkurentovi hatchbacku s velkým plus ve znaku. Američané také odhalili, že z 0 na 96 km/h zrychlí Bolt za méně než 7 sekund. Cena vozu začíná na 37 500 dolarech (cca 901 000 korun), státní pobídky však dosáhnou úrovně až 7500 dolarů (cca 180 000 korun). Opel zatím ještě základní cenu nezná, kdyby ale byla na zhruba stejné úrovni jako u Chevroletu, tak by to minimálně s chystanými státními pobídkami mohla být docela zajímavá volba.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy