Zůstane Dacia na pozici nejlevnější značky v ČR?

Lada Kalina Cross je nejstylovější variantou modelové řady. | foto: Lada

Kalina je typickým produktem AvtoVAZu. Měla do ruského automobilového průmyslu vnést alespoň trochu moderní vítr, než však stačila přijít na trh, zestárla tak moc, že v podstatě moderní nebyla. Její první vydání se dokonce chvíli prodávalo i u nás, nyní se na něj pokusí navázat technicky zajímavější nástupce. V konkurenci Dacie to ale bude mít těžké.

Kalina se poprvé jako prototyp představila už v roce 1997, předprodukční model se ukázal o čtyři roky později, do sériové produkce ale zástupce segmentu B zamířil až v roce 2004. Moderní už tehdy příliš nebyl, vždyť v dobovém testu německých kolegů jej porazila i Dacia Logan. Relativně dlouho se hatchback, sedan nebo kombi prodávaly ale také u nás, z toho důvodu můžete čas od času na nějaký kousek narazit v autobazaru. Ceny jsou dumpingové, a to i při nájezdu hluboce pod 100 tisíc kilometrů. Jak se bude dařit nové generaci je otázkou. Po všech směrech je modernější, na ruském trhu je dokonce v nabídce i s multimediálním systémem nebo ve sportovních verzích Sport a NFR. Představena ale byla v roce 2013...

Žádná z výše zmíněných položek se ale na náš trh nedostane. Kalina bude dostupná jako pětidveřový hatchback, praktické kombi Universal (mimochodem jedno z posledních klasických malých kombi) a terénní provedení Cross. To těží z popularity lehce přizvednutých (oproti standardu je světlost o 22 milimetrů větší) a plasty chráněných odvozeninách jinak sériových modelů. Vzhledově Kalina nenadchne, ale ani neurazí. Tvarem karosérie hatchback stále připomíná Opel Corsa z devadesátých let, žádný prvek nicméně neruší nebo nepůsobí zastarale. Kalině Cross to v oranžové nebo zkrátka lehce výraznější barvě dokonce docela sluší. Kde naopak model dost ztrácí, to je interiér z tvrdých plastů s některými až příliš utopenými ovladači. Moderně nepůsobí ani zelené podsvícení budíků.

Technické údaje + ceník

  Hatchback Kombi Cross
  1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V
Výkon: 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW
Toč. mom.: 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm
Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT
Zrychlení: 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s
Max. rychl.: 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h
Spotřeba: 6,6 l 6,4 l 6,6 l 6,4 l 6,7 l 6,7 l
Rozměry: 3893 x 1700 x 1500 mm 4084 x 1700 x 1504 mm 4104 x 1700 x 1526 mm
Rozvor: 2476 mm
Kufr: 240/550 l 335/670 l
Komfort: 196 900 Kč ---------- 219 900 Kč ---------- 234 900 Kč ----------
Ice: ---------- 232 900 Kč ---------- 254 900 Kč ---------- 264 900 Kč
Luxe: ---------- 254 900 Kč ---------- 267 900 Kč ---------- 289 900 Kč

Poznámka: Zdrojem ceníku je Lada Sadská.

Pod kapotou se na našem trhu objeví dvě zážehové šestnáctistovky. Ta slabší má osm ventilů a výkon 64 kW (87 k), silnější šestnáctiventilová jednotka disponuje 72 kW (98 k). Ve všech případech pohání kola pětistupňová manuální převodovka, na Slovensku nebo v Německu je k silnějšímu motoru volitelně dodáván i čtyřstupňový automat.

Základní výbava Komfort (při skladbě výbavy vycházíme ze slovenského ceníku) přináší přední airbagy, ESP, Isofix pro zadní sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická přední okna, palubní počítač, přípravu pro rádio, denní svícení, nelakované nárazníky a zrcátka nebo 14palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Kombi má navíc ještě střešní ližiny. Druhá linie Ice přidává manuální klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, rádio s USB a čtyřmi reproduktory,  nárazníky v barvě karosérie a 15palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Luxe má navíc dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická zadní okna, vyhřívané přední sklo, elektrické otevírání víka kufru, mlhovky a zrcátka v barvě karosérie.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy