Britové umějí revolučně ovládat ventily motoru. Naučili "benzíňáky" spotřebě dieselů

Systém IVA - Inteligentní ovládání ventilu
Systém IVA - Inteligentní ovládání ventilu, foto: youtube.com
AutoRoad.cz 24. května 2017 16:09
Sdílej:

Britským vědcům a technikům se povedlo něco, co by mohlo zcela změnit svět spalovacích motorů. Díky nové technologii nazvané zkratkou IVA (Intelligent Valve Actuation) se jim povedlo naučit benzínový motor fungovat stejně efektivně, jako ten dieselový

Technologie spalovacích motorů prošla za dlouhou dobu své existence mnohými revolucemi i evolucemi. Stále však narážela na mnohá omezení, která jsou se stavbou motorů spjata z principu jejich fungování. Nyní se ale zdá, že angličtí technici překonali jeden z největších problém, kterým byla nutnost spojení mezi klikovou a vačkovou hřídelí.

Tento problém překonává právě technologie IVP (Intelligent Valve Actuation), v překladu "Inteligentní ovládání ventilů". Díky tomuto systému je každý ventil ovládán vlastní vačkovou hřídelí, která je řízena pomocí počítače. Ten neustále vyhodnocuje, pod jakou zátěží motor pracuje a jak moc má otevřít ventil sací nebo výfukový.Technici ze společnosti Camcon Automotive, která za tímto projektem stojí, tvrdí, že se jim podařilo digitalizovat jednu z posledních analogových částí spalovacích motorů.

Díky této technologii by tak mělo být možné překlenout propast mezi dieselovými a benzínovými motory. Benzínové motory totiž dosáhnou vyššího výkonu, vyšší výkonnosti, nižší spotřeby paliva a hlavně nižšího množství emisí, což je poslední dobou stále ožehavější téma.

Celý systém je univerzální a snadno přizpůsobitelný, na což by mohly slyšet mnohé automobilky. Jeho zavedení by totiž ušetřilo miliony Euro na vývoji vlastních systémů nebo zcela nových motorů. Zájem o tuto technologii již potvrdila automobilka Jaguar Land Rover, další se čekají.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.