Fiat Multipla, vyráběný mezi lety 1996 až 2010, se pro mnoho řidičů a milovníků aut stal cílem nesčetně vtipů a ztělesněním naprostého nevkusu a šerednosti na silnicích. Označení Multipla tu ale nebylo poprvé, první vůz s tímto názvem vyjel z automobilky již v padesátých letech.
Historie prvního modelu Multipla, přesněji Fiatu 600 Multipla, se začala psát v roce 1956, kdy se vůz představil na autosalonu v Bruselu. V podstatě šlo o mikrododávku se čtyřmi dveřmi, motorem v zadní části vozu a poháněnou zadní nápravou. Díky svým kompaktním rozměrům mohla dodávka využít pohonné ústrojí z Fiatu 600, odpružení si vypůjčila z Fiatu 1100.
Kompaktní Fiat byl nabízen ve třech variantách. První nabízela pohodlné svezení pro čtyři až pět cestujících. Místo přední řady sedadel byla umístěna lavice, na které seděl řidič i spolujezdec. Zadní řada pojala 2 až 3 pasažéry, a v případě potřeby se dala i složit. Vzadu nad motorem byl úložný prostor pro zavazadla.
Druhá varianta nabízela prostor pro přepravu až šesti cestujících celkem ve třech řadách sedadel. V první řadě byla stále zafixovaná lavice. Druhá a třetí řada však byly tvořeny samostatnými sedačkami. které se daly jednotlivě dle potřeby složit a tím se dal zvětšit omezený objem zavazadlového prostoru.
Poslední varianta nesla název "Taxi" a odlišovala se oddělenými předními sedačkami a sklopnými sedadly uvnitř interiéru. Řidič se tak mohl přizpůsobit přepravě lidí i nákladu. Tato verze byla napříč Itálií velice oblíbená a taxikáři ji používali ještě mnoho let po ukončení výroby.
Do vozu, který měřil pouhých 3,531 mm se vešlo až šest osob. Pro srovnání, populární Mini byl menší jen o necelého půl metru. Výška vozu činila 1,581 mm, šířka 1,448 mm a váha pouhých 700 kilogramů. Díky tomu k jeho rozpohybování stačil i malý motor. V prvních letech výroby byl používán motor s objemem pouhých 633cm3, který Multipla převzala z klasického Fiatu 600.
Ten byl schopen vyvinout výkon až 21 koní, pro použití ve větší a těžší Multipě byl ale spojen s upravenou čtyřstupňovou manuální převodovkou, které měla kratší dráhy. I tak byl ale vůz schopen vyvinou maximální rychlost až 90 km/h. Když si vůz půjčili britští novináři, zjistili, že zrychlení z 0 na 80 km/h vozu trvá 43 vteřin, maximální rychlost činila necelých 92 km/h a spotřeba se pohybovala okolo 7,36 l/100 km.
Během šedesátých let se dočkala Multipla vylepšení, které jí poskytl nově představený Fiat 600D. Nejvýraznější změnou byl silnější motor, který nově dosahoval výkonu 25 koní.
Fiat 500 byl designově velice zdařilý kousek, přesto se našli lidé, kteří do něj investovali svůj čas a kreativitu, čímž vzniklo několik zajímavých kusů. Jedním z nich je třeba i model Marinella.
Pokud vás zajímá cena originální Multiply, příliš vás nepotěšíme. Na oblíbeném inzertním serveru Mobile.de jsme nalezli jen sedm exemplářů, přičemž ten nejlevnější stál v přepočtu 662,000 korun a nejdražší 5,2 milionu korun.
Nám se ale v nedávné době podařilo potkat na silnicích jednu zuboženou Multiplu na vleku, která zřejmě již brzy dostane kvalitní péči od svého nového majitele.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?