Fiat Multipla, vyráběný mezi lety 1996 až 2010, se pro mnoho řidičů a milovníků aut stal cílem nesčetně vtipů a ztělesněním naprostého nevkusu a šerednosti na silnicích. Označení Multipla tu ale nebylo poprvé, první vůz s tímto názvem vyjel z automobilky již v padesátých letech.
Historie prvního modelu Multipla, přesněji Fiatu 600 Multipla, se začala psát v roce 1956, kdy se vůz představil na autosalonu v Bruselu. V podstatě šlo o mikrododávku se čtyřmi dveřmi, motorem v zadní části vozu a poháněnou zadní nápravou. Díky svým kompaktním rozměrům mohla dodávka využít pohonné ústrojí z Fiatu 600, odpružení si vypůjčila z Fiatu 1100.
Kompaktní Fiat byl nabízen ve třech variantách. První nabízela pohodlné svezení pro čtyři až pět cestujících. Místo přední řady sedadel byla umístěna lavice, na které seděl řidič i spolujezdec. Zadní řada pojala 2 až 3 pasažéry, a v případě potřeby se dala i složit. Vzadu nad motorem byl úložný prostor pro zavazadla.
Druhá varianta nabízela prostor pro přepravu až šesti cestujících celkem ve třech řadách sedadel. V první řadě byla stále zafixovaná lavice. Druhá a třetí řada však byly tvořeny samostatnými sedačkami. které se daly jednotlivě dle potřeby složit a tím se dal zvětšit omezený objem zavazadlového prostoru.
Poslední varianta nesla název "Taxi" a odlišovala se oddělenými předními sedačkami a sklopnými sedadly uvnitř interiéru. Řidič se tak mohl přizpůsobit přepravě lidí i nákladu. Tato verze byla napříč Itálií velice oblíbená a taxikáři ji používali ještě mnoho let po ukončení výroby.
Do vozu, který měřil pouhých 3,531 mm se vešlo až šest osob. Pro srovnání, populární Mini byl menší jen o necelého půl metru. Výška vozu činila 1,581 mm, šířka 1,448 mm a váha pouhých 700 kilogramů. Díky tomu k jeho rozpohybování stačil i malý motor. V prvních letech výroby byl používán motor s objemem pouhých 633cm3, který Multipla převzala z klasického Fiatu 600.
Ten byl schopen vyvinout výkon až 21 koní, pro použití ve větší a těžší Multipě byl ale spojen s upravenou čtyřstupňovou manuální převodovkou, které měla kratší dráhy. I tak byl ale vůz schopen vyvinou maximální rychlost až 90 km/h. Když si vůz půjčili britští novináři, zjistili, že zrychlení z 0 na 80 km/h vozu trvá 43 vteřin, maximální rychlost činila necelých 92 km/h a spotřeba se pohybovala okolo 7,36 l/100 km.
Během šedesátých let se dočkala Multipla vylepšení, které jí poskytl nově představený Fiat 600D. Nejvýraznější změnou byl silnější motor, který nově dosahoval výkonu 25 koní.
Fiat 500 byl designově velice zdařilý kousek, přesto se našli lidé, kteří do něj investovali svůj čas a kreativitu, čímž vzniklo několik zajímavých kusů. Jedním z nich je třeba i model Marinella.
Pokud vás zajímá cena originální Multiply, příliš vás nepotěšíme. Na oblíbeném inzertním serveru Mobile.de jsme nalezli jen sedm exemplářů, přičemž ten nejlevnější stál v přepočtu 662,000 korun a nejdražší 5,2 milionu korun.
Nám se ale v nedávné době podařilo potkat na silnicích jednu zuboženou Multiplu na vleku, která zřejmě již brzy dostane kvalitní péči od svého nového majitele.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?