Fiat Multipla, vyráběný mezi lety 1996 až 2010, se pro mnoho řidičů a milovníků aut stal cílem nesčetně vtipů a ztělesněním naprostého nevkusu a šerednosti na silnicích. Označení Multipla tu ale nebylo poprvé, první vůz s tímto názvem vyjel z automobilky již v padesátých letech.
Historie prvního modelu Multipla, přesněji Fiatu 600 Multipla, se začala psát v roce 1956, kdy se vůz představil na autosalonu v Bruselu. V podstatě šlo o mikrododávku se čtyřmi dveřmi, motorem v zadní části vozu a poháněnou zadní nápravou. Díky svým kompaktním rozměrům mohla dodávka využít pohonné ústrojí z Fiatu 600, odpružení si vypůjčila z Fiatu 1100.
Kompaktní Fiat byl nabízen ve třech variantách. První nabízela pohodlné svezení pro čtyři až pět cestujících. Místo přední řady sedadel byla umístěna lavice, na které seděl řidič i spolujezdec. Zadní řada pojala 2 až 3 pasažéry, a v případě potřeby se dala i složit. Vzadu nad motorem byl úložný prostor pro zavazadla.
Druhá varianta nabízela prostor pro přepravu až šesti cestujících celkem ve třech řadách sedadel. V první řadě byla stále zafixovaná lavice. Druhá a třetí řada však byly tvořeny samostatnými sedačkami. které se daly jednotlivě dle potřeby složit a tím se dal zvětšit omezený objem zavazadlového prostoru.
Poslední varianta nesla název "Taxi" a odlišovala se oddělenými předními sedačkami a sklopnými sedadly uvnitř interiéru. Řidič se tak mohl přizpůsobit přepravě lidí i nákladu. Tato verze byla napříč Itálií velice oblíbená a taxikáři ji používali ještě mnoho let po ukončení výroby.
Do vozu, který měřil pouhých 3,531 mm se vešlo až šest osob. Pro srovnání, populární Mini byl menší jen o necelého půl metru. Výška vozu činila 1,581 mm, šířka 1,448 mm a váha pouhých 700 kilogramů. Díky tomu k jeho rozpohybování stačil i malý motor. V prvních letech výroby byl používán motor s objemem pouhých 633cm3, který Multipla převzala z klasického Fiatu 600.
Ten byl schopen vyvinout výkon až 21 koní, pro použití ve větší a těžší Multipě byl ale spojen s upravenou čtyřstupňovou manuální převodovkou, které měla kratší dráhy. I tak byl ale vůz schopen vyvinou maximální rychlost až 90 km/h. Když si vůz půjčili britští novináři, zjistili, že zrychlení z 0 na 80 km/h vozu trvá 43 vteřin, maximální rychlost činila necelých 92 km/h a spotřeba se pohybovala okolo 7,36 l/100 km.
Během šedesátých let se dočkala Multipla vylepšení, které jí poskytl nově představený Fiat 600D. Nejvýraznější změnou byl silnější motor, který nově dosahoval výkonu 25 koní.
Fiat 500 byl designově velice zdařilý kousek, přesto se našli lidé, kteří do něj investovali svůj čas a kreativitu, čímž vzniklo několik zajímavých kusů. Jedním z nich je třeba i model Marinella.
Pokud vás zajímá cena originální Multiply, příliš vás nepotěšíme. Na oblíbeném inzertním serveru Mobile.de jsme nalezli jen sedm exemplářů, přičemž ten nejlevnější stál v přepočtu 662,000 korun a nejdražší 5,2 milionu korun.
Nám se ale v nedávné době podařilo potkat na silnicích jednu zuboženou Multiplu na vleku, která zřejmě již brzy dostane kvalitní péči od svého nového majitele.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?