Fiat Multipla, vyráběný mezi lety 1996 až 2010, se pro mnoho řidičů a milovníků aut stal cílem nesčetně vtipů a ztělesněním naprostého nevkusu a šerednosti na silnicích. Označení Multipla tu ale nebylo poprvé, první vůz s tímto názvem vyjel z automobilky již v padesátých letech.
Historie prvního modelu Multipla, přesněji Fiatu 600 Multipla, se začala psát v roce 1956, kdy se vůz představil na autosalonu v Bruselu. V podstatě šlo o mikrododávku se čtyřmi dveřmi, motorem v zadní části vozu a poháněnou zadní nápravou. Díky svým kompaktním rozměrům mohla dodávka využít pohonné ústrojí z Fiatu 600, odpružení si vypůjčila z Fiatu 1100.
Kompaktní Fiat byl nabízen ve třech variantách. První nabízela pohodlné svezení pro čtyři až pět cestujících. Místo přední řady sedadel byla umístěna lavice, na které seděl řidič i spolujezdec. Zadní řada pojala 2 až 3 pasažéry, a v případě potřeby se dala i složit. Vzadu nad motorem byl úložný prostor pro zavazadla.
Druhá varianta nabízela prostor pro přepravu až šesti cestujících celkem ve třech řadách sedadel. V první řadě byla stále zafixovaná lavice. Druhá a třetí řada však byly tvořeny samostatnými sedačkami. které se daly jednotlivě dle potřeby složit a tím se dal zvětšit omezený objem zavazadlového prostoru.
Poslední varianta nesla název "Taxi" a odlišovala se oddělenými předními sedačkami a sklopnými sedadly uvnitř interiéru. Řidič se tak mohl přizpůsobit přepravě lidí i nákladu. Tato verze byla napříč Itálií velice oblíbená a taxikáři ji používali ještě mnoho let po ukončení výroby.
Do vozu, který měřil pouhých 3,531 mm se vešlo až šest osob. Pro srovnání, populární Mini byl menší jen o necelého půl metru. Výška vozu činila 1,581 mm, šířka 1,448 mm a váha pouhých 700 kilogramů. Díky tomu k jeho rozpohybování stačil i malý motor. V prvních letech výroby byl používán motor s objemem pouhých 633cm3, který Multipla převzala z klasického Fiatu 600.
Ten byl schopen vyvinout výkon až 21 koní, pro použití ve větší a těžší Multipě byl ale spojen s upravenou čtyřstupňovou manuální převodovkou, které měla kratší dráhy. I tak byl ale vůz schopen vyvinou maximální rychlost až 90 km/h. Když si vůz půjčili britští novináři, zjistili, že zrychlení z 0 na 80 km/h vozu trvá 43 vteřin, maximální rychlost činila necelých 92 km/h a spotřeba se pohybovala okolo 7,36 l/100 km.
Během šedesátých let se dočkala Multipla vylepšení, které jí poskytl nově představený Fiat 600D. Nejvýraznější změnou byl silnější motor, který nově dosahoval výkonu 25 koní.
Fiat 500 byl designově velice zdařilý kousek, přesto se našli lidé, kteří do něj investovali svůj čas a kreativitu, čímž vzniklo několik zajímavých kusů. Jedním z nich je třeba i model Marinella.
Pokud vás zajímá cena originální Multiply, příliš vás nepotěšíme. Na oblíbeném inzertním serveru Mobile.de jsme nalezli jen sedm exemplářů, přičemž ten nejlevnější stál v přepočtu 662,000 korun a nejdražší 5,2 milionu korun.
Nám se ale v nedávné době podařilo potkat na silnicích jednu zuboženou Multiplu na vleku, která zřejmě již brzy dostane kvalitní péči od svého nového majitele.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.