Slavné "Simply Clever". Znáte všech 60 prvků? Úplně prvním nebyl deštník v Superbu...

AutoRoad.cz, 30. března 2020, 01:04 Google+

Již první vozy značky Škoda byly vybaveny inovativními technologiemi a nápady. Přání řidičů byla vždy na prvním místě; již ve svých počátcích přišla značka s promyšlenými či překvapivě jednoduchými řešeními. Na tomto přístupu se v průběhu desetiletí nic nezměnilo, naopak automobilka svá řešení postupně zdokonalovala a slogan „Simply Clever“ se postupně stal její nedílnou součástí. Dnes nabízí Škoda více než 60 Simply Clever prvků, které značně ulehčují každodenní používání vozu. Přehled Simply Clever prvků nabízí webová Škodapedie.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Laurin & Klement / Škoda 110 již v roce 1925 prokázal inovativnost značky. Zákaznící si mohli vybrat z pěti karosérií

Laurin & Klement / Škoda 110 již v roce 1925 prokázal inovativnost značky. Zákaznící si mohli vybrat z pěti karosérií | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

„Simply Clever prvky jsou pro naše zákazníky důležité,“ říká Martin Soukup, vedoucí oddělení Strategického plánování produktu společnosti Škoda Auto: „Při jejich výběru proto uplatňujeme speciální kritéria. Zákazníci tyto prvky vyžadují a očekávají smysluplná řešení, která řidičům vozů Škoda usnadní život. Zároveň je důležité, aby se tyto prvky lehce ovládaly, spolehlivě fungovaly, zvládly zátěžové testy a splňovaly naše vysoké bezpečnostní standardy.“

Od roku 2001 jsou Simply Clever prvky pevnou součástí novodobých vozů značky Škoda

Koncept prvků Simply Clever se poprvé objevil v roce 2001, kdy společnost Škoda Auto představila Superb první generace. Tehdy byly poprvé součástí vozu deštníky. Zásadní posun nastal v roce 2003, kdy se na autosalonu ve Frankfurtu představila koncepční studie vozu Roomster. Promyšlené výbavové prvky jako posuvná zadní sedadla nebo otočná přední sedadla se setkaly s velkým ohlasem. Pozitivní zpětná vazba, kterou tyto nekonvenční a zároveň praktické prvky vyvolaly, inspirovala společnost Škoda Auto k vývoji dalších chytrých řešení.

Doposud se nabídka rozrostla již na více než 60 Simply Clever prvků, které řidičům ulehčují a zpříjemňují každodenní život. I nadále je hlavním motorem vývoje nápaditost. Často to jsou jen malá řešení, která se při každodenním používání vozu ukazují jako velmi nápomocná a praktická. Mezi klasické prvky Simply Clever patří dnes deštník ve dveřích řidiče, škrabka na led ve víčku palivové nádrže, která nyní nabízí také měřítko pro kontrolní měření hloubky dezénu pneumatik, nebo držák parkovacích lístků na A sloupku.

Další chytrý prvek přináší také vůz Kamiq. Jako první vůz ve své třídě nabízí automaticky výsuvnou ochranu hrany dveří, která po otevření dveří zabraňuje poškrábání či poškození vlastního i okolních zaparkovaných vozů. Velmi praktická je také multifunkční kapsa pod krytem zavazadlového prostoru, kterou lze použít k odložení mokrého deštníku, ale i oblečení nebo nákladu.

img-responsive

Škoda Kamiq jako první ve své třídě nabízí automaticky výsuvnou ochranu hrany dveří | foto: Škoda Auto

Škoda nabízí chytrá řešení i v oblasti konektivity. Chytrý telefon nebo tablet je tak možné propojit s vozem bezdrátově nebo pomocí moderního konektoru USB-C. Promyšleným řešením je držák na multimediální přístroje na středové konzoli, který nabízí příhodné místo pro chytrý telefon, parkovací lístek, několik mincí nebo svazek klíčů. Velmi šikovným prvkem je také uzavíratelný odpadkový koš ve výplni dveří. Tento chytrý prvek zabraňuje nepořádku v interiéru. Díky odkládacímu prostoru pod variabilní dvojitou podlahou je snadné udržet pořádek také v zavazadlovém prostoru. V praktické odkládací schránce pod podlahou zavazadlového prostoru lehce zmizí málo využívané maličkosti.

Mezi další aktuálně nabízené Simply Clever prvky patří také držák reflexní vesty, gumička ve výplni dveří, smetáček v odkládací schránce dveří, kryt zavazadlového prostoru za opěrou zadních sedadel, držák karet v Jumbo Boxu či odnímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru.

Funkční a snadno ovladatelné

Všechny příklady splňují základní požadavek značky Škoda – každý Simply Clever prvek musí být funkční a lehce ovladatelný. Musí se tedy jednat o funkční prvek, který ulehčuje každodenní používání vozu, je jednoduchý a cenově dostupný. Při vymýšlení těchto prvků jsou vždy na prvním místě přání řidičů. Mnoho řešení vypadá až překvapivě jednoduše, avšak cesta od prvotního nápadu k výslednému produktu může být dlouhá a místy i velmi náročná. Každý prvek musí podstoupit testy odolnosti a zátěžové zkoušky, aby bylo možné zaručit spolehlivou a bezpečnou funkci po celou dobu životnosti vozu. To se týká také integrovaného trychtýře v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla.

Toto inovativní řešení sklidilo takový úspěch, že nyní společnost Škoda Auto tento chytrý prvek integruje do všech nových vozů a nabízí jej také jako mimořádnou výbavu v rámci Škoda Originálního příslušenství.

Finální prvek až na čtvrtý pokus

Jak se z prvotního nápadu stane promyšlený prvek, vysvětluje Martina Tomanová z oddělení Strategického plánování produktu společnosti Škoda Auto: „Zkušenosti mnoha řidičů nejsou cizí ani nám. Při doplňování kapaliny do nádržky ostřikovačů čelního skla se často část rozlije a proteče motorovým prostorem až na zem. Důvodem bývá široké hrdlo nádoby s kapalinou do ostřikovačů nebo příliš nízko umístěné hrdlo nádržky ostřikovačů. Probírali jsme mnoho možností a testovali různé technické varianty, jak tento problém vyřešit. Nakonec se nám podařilo zdárně nalézt optimální řešení.“ Výsledkem je známý inovativní uzávěr nádržky, který se jednoduše promění v trychtýř a umožňuje snadné doplnění nádržky ostřikovačů. Článek o vývoji Simply Clever trychtýře najdete na Škoda Storyboard.

Historie Simply Clever prvků sahá až do dvacátých let minulého století

V roce 1925, těsně po spojení společnosti Laurin & Klement s plzeňským strojním gigantem, byl uveden na trh vůz Laurin & Klement/ Škoda 110, který již tenkrát dokazoval inovativnost značky. Škoda použila jednotný podvozek s žebřinovým rámem o rozvoru 2 950 mm. Zákazníci měli k dispozici čtyři verze uzavřených karoserií a roadster. Vůz byl vyráběn také jako faeton s až třemi řadami sedadel. Prostřední řadu bylo možné sklopit, aby měli cestující na zadních sedadlech více prostoru pro nohy. Čelní sklo bylo možné vyklápět dopředu. Vítr tak mohl ochladit posádku vozu za horkých letních dnů. V případě defektu pneumatiky nebylo nutné vyložit obsah zavazadlového prostoru, aby se řidič dostal k rezervnímu kolu. Vpředu totiž bylo ke každé straně kapoty jedno přimontováno. Ještě praktičtější byl dvousedadlový užitkový vůz s ložnou plochou o rozměrech 1 750 × 1 580 mm a hloubce 400 mm, s užitečným nákladem 500 kg. Vůz bylo možné rychle přeměnit v osobní verzi pro čtyři osoby, která byla ideální pro rodinný víkendový výlet.

V roce 1934 byl představen vůz Škoda Popular. Byl vybaven podvozkem s páteřovým rámem a systémem Transaxle (motor vpředu a převodovka vzadu), aby měli řidič se spolujezdcem více prostoru pro nohy. Vůz byl původně vyvinut pro policii a celní správu. Později byl POPULAR nabízen také se speciální zimní výbavou. Připevnitelné lyže na kola přední nápravy a sněhové řetězy na poháněné zadní nápravě zajišťovaly spolehlivou průchodnost vozu také v zasněžených oblastech.

Rozhovor s Martinem Soukupem, vedoucím oddělení Strategického plánování produktu společnosti Škoda Auto, na téma Simply Clever.

Pane Soukupe, odkud vlastně pocházejí všechny Simply Clever prvky značky Škoda?
Pečlivě analyzujeme výzkumy spokojenosti našich stávajících a potenciálních zákazníků a zjišťujeme, jaké funkce by jim mohly pomoci. Následně se jednotlivé odborné týmy nad těmito oblastmi zamýšlí v kontextu Simply Clever prvků a přicházejí s konkrétními návrhy, jak by šlo každodenní používání vozu ještě usnadnit. Nesčetně návrhů přichází také od našich zaměstnanců. Vždyť téměř všichni řídíme auta a hledáme řešení, která nám všem zpříjemní komfort cestování.

Co se děje se všemi nápady a návrhy, které dostáváte?
Nejprve zkoumáme, zda jsou nápady v souladu s hodnotami naší značky. To znamená, že se musí jednat o návrh, který odpovídá přáním zákazníků. Dále musí navrhované řešení opravdu slibovat přínos pro řidiče i posádku vozu, tedy sloužit danému účelu. V neposlední řadě se musí nový prvek lehce ovládat a musí spolehlivě fungovat. Před zavedením Simply Clever prvku do sériové výroby musí prvek absolvovat mnoho testů odolnosti a zátěžových zkoušek. Pokud prvek splňuje i naše vysoké bezpečnostní standardy, může být uveden do sériové výroby.

Jak dlouho trvá celý proces realizace a kolik zaměstnanců se na něm podílí?
To bývá různé. Jaké oddělení se daným prvkem bude zabývat, závisí například na tom, zda se jedná o komfortní prvek interiéru nebo prvek, který se nachází pod kapotou motoru. Každopádně intenzivně spolupracujeme s kolegy z Inovačního inkubátoru a dalšími technickými útvary, které návrhy řešení vyhodnotí a posoudí, přičemž přihlížejí také k možnosti jejich zavedení do sériové výroby. Nakonec Simply Clever prvky procházejí důkladnými zátěžovými zkouškami a testy odolnosti. Celé to může trvat v řádu týdnů až měsíců. Naším cílem je i nadále přicházet s novými chytrými nápady a pokračovat tak v průkopnickém odkazu našich otců zakladatelů.

Vytisknout

Diskuze: Slavné "Simply Clever". Znáte všech 60 prvků? Úplně prvním nebyl deštník v Superbu...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

Škoda Kodiaq

Pohon Škoda 4x4. Výhody, funkce, zájem zákazníků

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud