Téměř po celou dobu historie automobilismu probíhá souboj mezi spalovacím motorem a elektromotorem.
Spalovací motor se prosazuje díky jeho univerzálnosti a možnosti doplnit energii snadným přečerpáním „pohonných hmot“ do nádrže automobilu.
Jeho nesporně nežádoucí vliv na okolí je však neoddiskutovatelný.
Elektromotor od počátku použití v automobilech udivuje svou malou velikostí a průběhem točivého momentu, minimálními nároky na údržbu a až neskutečnou životností. Svoje schopnosti ukazuje ve vozidlech určených pro provoz ve městech a jízdách na kratší vzdálenosti, kde není limitován zdrojem energie, protože baterie jsou od počátku znevýhodněny svou vysokou hmotností, omezenou životností, nedostatečnou kapacitou a především ne zcela praktickým způsobem dobíjení.
Elektromobily však přes tyto nevýhody dokázaly svou použitelnost nejen ve městech, ale i při překonávání rychlostních rekordů, dokonce i při účasti na dálkových maratonech překonáním vzdálenosti téměř 13 000 km na Mongol rally v závodním tempu nebo závoděním ve stále více populárním šampionátu elektrických formulí.
V současnosti kráčí nebo spíše běží spalovací motor ruku v ruce s elektromotorem v rodinných i sportovních hybridech, v bateriových hyperautech i závodních formulích a prototypech. Kdo zvítězí, zda elektromotor nebo spalovací motor bych si po jejich více jak 100 letém soupeření netroufl tipovat.
Vše svědčí pro elektromotor, ale jestli to bude díky technickému vývoji, který odstraní u bateriových vozů jejich nevýhodu, kterou je těžký zdroj elektrické energie, nebo se prosadí hybridní ústrojí spalovací motor - generátor - elektromotor, či zvítězí nastupující technologie palivových článků ukáže blízka budoucnost.
Nelze vyloučit, že vše nakonec rozhodne administrativní nařízení související s ochranou našeho životního prostředí nebo skutečný nedostatek ropy.
Jak to vidí výrobci automobilů ukazují změny ve výrobě, které jsou určeny strategiemi automobilek, na ně se tedy podíváme a je nutné říci, že se velmi liší. Každý výrobce vidí svou budoucnost jinak. Svoji vizi budoucnosti zveřejnil nejstarší výrobce automobilů Mercedes Benz a spojil ji s ochranou životního prostředí.
Je nutno dodat, že ne všichni zákazníci Mercedesu úplně souhlasí s myšlenkou začít program zachování životního prostředí právě u automobilů, když nejsou těmi největšími znečišťovateli, ale škodlivý vliv spalovacích motorů v městech a hustě obydlených aglomeracích chápou všichni.
Proto byla přijata nová výzva, která má za úkol zajistit, aby produkty automobilky Mercedes byly od roku 2039 uhlíkově neutrální. Tato strategie dostala jméno Ambice 2039 a její základní myšlenkou je zajistit více než padesátiprocentní podíl elektromobilů a plug-in hybridů do roku 2030 a do roku 2039 dosáhnout neutrální uhlíkové stopy v procesu získání zdrojů pro výrobu, vlastní výroba, likvidace a recyklace výrobků.
Strategii představil nový předseda představenstva koncernu Daimler Ola Källenius. Zdůraznil, že dle tohoto plánu bude klíčovou úlohou v rozvoji Mercedesu do budoucna tvořit elektromobilita.
Je velmi sympatické a hlavně prozíravé, že se Mercedes úplně nezříká spalovacích motorů a jejich úlohu vidí v elektrifikovaných hybridech přesto, že hlavní roli postupně převezmou bateriové elektromobily.
Kromě toho plánuje pohánět spalovací motory v hybridních vozidlech syntetickými palivy získávanými z obnovitelných zdrojů energie. Navíc v případě spalování paliv získaných výrobou ze zachyceného CO2 z ovzduší půjde o nejekologičtější verzi ze všech dosud známých technických řešení.
Vzhledem k již na trhu existujícím elektromobilům značek Hyundai a Toyota, které využívají technologie palivových článků, vyrábějících elektrickou energii z vodíku, pracuje na této technologii taktéž vývojové oddělení Mercedesu.
Nutno podotknout, že plánovaný konec klasických spalovacích motorů a přechod na elektromobily a plug-in hybridní automobily v rámci strategie Mercedesu Ambice 2039 není zcela dobrovolný. S ohledem na velmi diskutované limity CO2 v EU, je společnost Daimler nucena každoročně snižovat emise CO2 z prodaných automobilů. Konkrétně to znamená snížit do roku 2030 emise oxidu uhličitého z vyráběných automobilů o 37,5 procenta ve srovnání s rokem 2021, přičemž do roku 2021 mají tyto emise klesnout o 40 procent oproti hladině z roku 2007.
Mercedes tak musí v nejbližších letech, kromě plánování a vývoje, reálně prodávat automobily v předpokládaném mixu vozidel s klasickými spalovacími motory / hybridy / bateriové elektromobily.
Musí tedy najít motivaci pro zákazníky formou reklamy, propagace, finanční podpory a dotací vozidel vykazujících dle zkušebních metodik velmi nízký nebo nulový podíl CO2 na znečišťování životního prostředí, aby se při koupi vozidla „rozhodovali v souladu se zájmy výrobce“.
Stále platí, že dle stávající metodiky WLTP je homologační oficiální spotřeba paliva o 10 - 30% nižší než reálná, dle způsobu použití automobilu u zákazníka, u plug-in hybridů to bude při nedobíjení z vnějšího zdroje (díky pouze pomalému AC dobíjení, znamenajícímu několikahodinovou pauzu v jízdě) i 300 a více % (normovaná 1,5 L/100 km versus reálná 4,5 – 6 L/100km).
Se spotřebou bateriových elektromobilů je to podobné, hlavně při jízdě po dálnici a jejich ekologický přínos spočívá především v přenesení emisí do elektráren, které jsou umístěny mimo obytné zóny.
To vše se neobejde bez obrovských finančních investic do vývoje, marketingu, podpory prodeje a tvoření rezerv na případné velmi vysoké pokuty při neplnění flotilových limitů CO2. Finanční experti Mercedesu spočítali, že do roku 2022 musí najít úspory ve výši přes miliardu eur (25,5 miliardy korun) pro zajištění úspěšného rozjezdu nové strategie.
Ptáte se, kde na tyto výdaje vezme Mercedes peníze? Odpověď je jasná, s novou strategii přijdou opatření na snížení nákladů a nebude to pouze zvyšování efektivity výroby a všech ostatních činností. Na řadu přichází klasické metody osvědčené již v minulých dobách recesí a finančních krizí, jako jsou redukce modelových řad, propouštění, omezení sportovních aktivit.
Finanční experti oznámili, že na 300 milionů eur hodlají ušetřit snížením osobních nákladů a protože propouštění je velmi nepopulární záležitost, komplikovaná navíc velmi silnými odbory, uvedla, že právě deset procent míst společnost zruší v managementu.
Mercedes taktéž oznámil, že přijde úspora nákladů, především u projektů neodpovídajících současné filosofii a vyznačujících se nadměrnou finanční náročností.
Dojde tedy pravděpodobně na redukci nákladů na sportovní činnost, jak tomu bylo v minulých letech v těžkých finančních obdobích spojených s recesí a poklesy prodejů automobilů.
To se může týkat především aktivit ve Formuli 1. Přímo se nabízí možnost zredukovat účast Mercedesu ve Formuli 1 v roce 2021 na pouhého dodavatele hybridní pohonné jednotky pro ostatní závodní stáje a zaměřit se na šampionát elektrických formulí, které právě v této sezóně získají statut mistrovství světa.
Co bude znamenat uvedení strategie Ambice 2039 do života pro zákazníky značky Mercedes? Především rozšíření nabídky elektrifikovaných vozidel, související však se zvýšením cen, které by mělo být kompenzováno lepší ekonomikou v provozu a omezením negativního působení motorových vozidel na životní prostředí v oblasti emisí a hluku.
Navíc lze očekávat, že mnohá technicky pokroková řešení, dosud pouze představovaná formou studií, nebudou po zásahu finančních expertů končit v muzeu automobilek, ale dostanou se i do výroby a k zákazníkům díky nutnosti prosadit nové ekologičtější technologie v praxi.