Stres z parkování, kolony, náklady. Pražští řidiči toho mají dost

AutoRoad.cz, 12. července 2019, 03:43 Google+

Parkování jako noční můra pro 70 % pražských řidičů. Společně s vysokými náklady na provoz jde o nejvýznamnější překážky vlastnění vozu, dokládá průzkum Anytime.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

37% pražských řidičů se nevyplatí cestovat po Praze vlastním autem. Otevírá se tak prostor pro sdílená auta, kola a koloběžky, které se stávají reálnou alternativou přepravy po hlavním městě. Uvedená zjištění přinesl průzkum agentury STEM/MARK pro carsharingovou společnost Anytime, který zjišťoval postoje obyvatel Prahy k novým typům městské dopravy.

Problematické parkování lidem vadí ještě víc než vysoké náklady na provoz auta
Popojíždění kolem vlastního bydliště spojené s hledáním volného parkovacího místa, odlišné systémy parkovacích zón v různých městských částech či stres z parkování při cestě do práce. To jsou hlavní důvody, proč téměř 70 procent Pražanů považuje parkování za největší nevýhodu vlastnictví auta v hlavním městě. Vedle problematického parkování pražským řidičům na autech nejvíce vadí vysoké provozní náklady spojené s jejich vlastnictvím (60 %) a pořízením (44 %). Ukázal to průzkum carsharingové společnosti Anytime, který mezi tisícovkou pražských řidičů v červnu realizovala agentura STEM/MARK.

Carsharing využilo už 6 procent pražských řidičů 
„37 % pražských řidičů, kteří odpovídali v průzkumu, si z toho všeho vyvodilo jasný závěr: po Praze se jim nevyplatí cestovat vlastním autem. Auto proto využívají výhradně anebo převážně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime, která v Praze od dubna 2019 poskytuje carsharingové služby. Právě carsharing, tedy využívání sdíleného vozidla, se prosazuje jako nová alternativa dopravy po městě – k MHD, vlastnímu automobilu či taxi. Podle průzkumu si sdílení auta vyzkoušelo již 6 % oslovených Pražanů a dalších 24 % o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol či koloběžek, které využilo již 19 % respondentů a dalších 9 % se je chystá využít.

Lidem osloveným v průzkumu na sdílených prostředcích dopravy nejvíce imponuje, že platí jen za to, co skutečně projedou (48 %). U sdílených aut je vedle toho největším benefitem možnost snadného a bezplatného parkování v modrých a fialových zónách ve všech městských částech po celé Praze (38 %). K důvodům, které mluví pro carsharing, dále patří úspora za pořízení vlastního vozu (33 %) a to, že nemusí o auto pečovat (31 %). Potenciální zákazníci od carsharingu očekávají, že budou platit jen za čas, po který auto užívají (48 %). „Proto účtujeme jednoduchým způsobem po minutách bez jakýchkoli dalších poplatků,“ uvádí Milan Beutl.

Naopak největší obavy u respondentů vzbuzuje riziko z poškození cizího vozidla (30 %) i otázka jeho spolehlivosti (30 %). Anytime proto nabízí i tarif Safety se sníženou maximální spoluúčastí na 4.999 Kč a jeho flotilu tvoří nové hybridní Toyoty Yaris, jež patří mezi jedny z nejspolehlivějších značek na trhu.

S vyšším vzděláním klesá potřeba vlastnit auto
Ze získaných dat společnosti Anytime vyplývá, že k službám sdílené ekonomiky má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let. Ani sdílená doprava není výjimkou s tím, že přepravovat se po městě alternativními prostředky láká spíše muže. Na postoji ke sdílené ekonomice a jejím službám se také poměrně výrazně projevuje dosažené vzdělání – službu sdílení aut využilo přibližně dvojnásobek vysokoškoláků než lidí bez maturity.

„Mezi nejzajímavější zjištění průzkumu se může zařadit fakt, že s rostoucím stupněm vzdělání klesá potřeba vlastnit automobil,“ doplňuje Milan Beutl. Nasvědčuje tomu skutečnost, že nejvíce vysokoškoláků v Praze si vystačí s jedním autem: dvě a více aut se najde ve 30 % jejich domácností, kdežto u lidí bez maturity je to poněkud překvapivě v 38 % domácností.

Lidé při vyčíslení nákladů zapomínají, že auto rychle ztrácí na své hodnotě
Výzkum rovněž odhalil, že naprostá většina Pražanů si není vědoma reálných nákladů spojených s provozem a vlastnictvím vozidla. „62 % respondentů uvedlo, že se vejde do 40 tisíc Kč ročně, což by mohlo při konzervativním odhadu a minimálním provozu odpovídat částkám za pohonné hmoty, pojištění a údržbu, určitě to však nezahrnuje částku, kterou auto časem ztrácí na své hodnotě, tzv. amortizaci,“ komentuje výsledek průzkumu Milan Beutl. Amortizace ročně činí v průměru minimálně 10 % kupní ceny a u nejprodávanějšího vozu na českém trhu, Škody Octavia, se tak pohybuje kolem 50 tisíc Kč. Celkové náklady na provoz a amortizaci u takového vozu překročí tedy 80 tisíc Kč, ale takto ohodnotilo svoje výdaje pouhých 12 % oslovených řidičů.

Vytisknout

Diskuze: Stres z parkování, kolony, náklady. Pražští řidiči toho mají dost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Lexus ES 300h Luxury

Prodeje aut jdou dolů. Lexus prozradil, díky čemu se ho to netýká

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud