Stres z parkování, kolony, náklady. Pražští řidiči toho mají dost

AutoRoad.cz, 12. července 2019, 03:43 Google+

Parkování jako noční můra pro 70 % pražských řidičů. Společně s vysokými náklady na provoz jde o nejvýznamnější překážky vlastnění vozu, dokládá průzkum Anytime.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

37% pražských řidičů se nevyplatí cestovat po Praze vlastním autem. Otevírá se tak prostor pro sdílená auta, kola a koloběžky, které se stávají reálnou alternativou přepravy po hlavním městě. Uvedená zjištění přinesl průzkum agentury STEM/MARK pro carsharingovou společnost Anytime, který zjišťoval postoje obyvatel Prahy k novým typům městské dopravy.

Problematické parkování lidem vadí ještě víc než vysoké náklady na provoz auta
Popojíždění kolem vlastního bydliště spojené s hledáním volného parkovacího místa, odlišné systémy parkovacích zón v různých městských částech či stres z parkování při cestě do práce. To jsou hlavní důvody, proč téměř 70 procent Pražanů považuje parkování za největší nevýhodu vlastnictví auta v hlavním městě. Vedle problematického parkování pražským řidičům na autech nejvíce vadí vysoké provozní náklady spojené s jejich vlastnictvím (60 %) a pořízením (44 %). Ukázal to průzkum carsharingové společnosti Anytime, který mezi tisícovkou pražských řidičů v červnu realizovala agentura STEM/MARK.

Carsharing využilo už 6 procent pražských řidičů 
„37 % pražských řidičů, kteří odpovídali v průzkumu, si z toho všeho vyvodilo jasný závěr: po Praze se jim nevyplatí cestovat vlastním autem. Auto proto využívají výhradně anebo převážně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime, která v Praze od dubna 2019 poskytuje carsharingové služby. Právě carsharing, tedy využívání sdíleného vozidla, se prosazuje jako nová alternativa dopravy po městě – k MHD, vlastnímu automobilu či taxi. Podle průzkumu si sdílení auta vyzkoušelo již 6 % oslovených Pražanů a dalších 24 % o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol či koloběžek, které využilo již 19 % respondentů a dalších 9 % se je chystá využít.

Lidem osloveným v průzkumu na sdílených prostředcích dopravy nejvíce imponuje, že platí jen za to, co skutečně projedou (48 %). U sdílených aut je vedle toho největším benefitem možnost snadného a bezplatného parkování v modrých a fialových zónách ve všech městských částech po celé Praze (38 %). K důvodům, které mluví pro carsharing, dále patří úspora za pořízení vlastního vozu (33 %) a to, že nemusí o auto pečovat (31 %). Potenciální zákazníci od carsharingu očekávají, že budou platit jen za čas, po který auto užívají (48 %). „Proto účtujeme jednoduchým způsobem po minutách bez jakýchkoli dalších poplatků,“ uvádí Milan Beutl.

Naopak největší obavy u respondentů vzbuzuje riziko z poškození cizího vozidla (30 %) i otázka jeho spolehlivosti (30 %). Anytime proto nabízí i tarif Safety se sníženou maximální spoluúčastí na 4.999 Kč a jeho flotilu tvoří nové hybridní Toyoty Yaris, jež patří mezi jedny z nejspolehlivějších značek na trhu.

S vyšším vzděláním klesá potřeba vlastnit auto
Ze získaných dat společnosti Anytime vyplývá, že k službám sdílené ekonomiky má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let. Ani sdílená doprava není výjimkou s tím, že přepravovat se po městě alternativními prostředky láká spíše muže. Na postoji ke sdílené ekonomice a jejím službám se také poměrně výrazně projevuje dosažené vzdělání – službu sdílení aut využilo přibližně dvojnásobek vysokoškoláků než lidí bez maturity.

„Mezi nejzajímavější zjištění průzkumu se může zařadit fakt, že s rostoucím stupněm vzdělání klesá potřeba vlastnit automobil,“ doplňuje Milan Beutl. Nasvědčuje tomu skutečnost, že nejvíce vysokoškoláků v Praze si vystačí s jedním autem: dvě a více aut se najde ve 30 % jejich domácností, kdežto u lidí bez maturity je to poněkud překvapivě v 38 % domácností.

Lidé při vyčíslení nákladů zapomínají, že auto rychle ztrácí na své hodnotě
Výzkum rovněž odhalil, že naprostá většina Pražanů si není vědoma reálných nákladů spojených s provozem a vlastnictvím vozidla. „62 % respondentů uvedlo, že se vejde do 40 tisíc Kč ročně, což by mohlo při konzervativním odhadu a minimálním provozu odpovídat částkám za pohonné hmoty, pojištění a údržbu, určitě to však nezahrnuje částku, kterou auto časem ztrácí na své hodnotě, tzv. amortizaci,“ komentuje výsledek průzkumu Milan Beutl. Amortizace ročně činí v průměru minimálně 10 % kupní ceny a u nejprodávanějšího vozu na českém trhu, Škody Octavia, se tak pohybuje kolem 50 tisíc Kč. Celkové náklady na provoz a amortizaci u takového vozu překročí tedy 80 tisíc Kč, ale takto ohodnotilo svoje výdaje pouhých 12 % oslovených řidičů.

Vytisknout

Diskuze: Stres z parkování, kolony, náklady. Pražští řidiči toho mají dost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

reklama

Doporučujeme

Lexus ES 300h Luxury

Prodeje aut jdou dolů. Lexus prozradil, díky čemu se ho to netýká

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud