Budeme opět přepisovat obsah lékárniček?

Marek Litzman, 9. března 2011, 12:52 Google+

Na přebalech nových lékárniček ještě nestačil zaschnout ani potisk a už se kolem nich začíná svádět nová bitva. O co vlastně jde a mluví se vůbec o tom správném problému?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
371

| foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Novela vyhlášky, která upravuje obsah lékárniček, prošla již v roce 2009. Od té doby až do počátku tohoto roku běžel čas, po který měli řidiči možnost vyměnit své stávající lékárničky za nové. Nezměnilo se toho mnoho, ale přeci. Jistou chválu si zaslouží povinnost výrobce vybavit lékárničku pořádnými nůžkami. Namítat lze těžko i proti termofólii, která má za úkol udržet zraněného v teple. Na druhou stranu se do výbavy vplížil i jeden prvek, který se ukázal být poměrně kontroverzní. Je jím resuscitační maska, která v lékárničkách vystřídala resuscitační roušku.

To si vysloužilo kritiku od odborníků. Lékaři totiž namítají, že resusciatční maska je zbytečně komplikovaná, je třeba ji umístit správným způsobem a samotné umělé dýchání provádět trochu jiným způsobem a z jiného úhlu, než bez ní. Při krizové situaci tak zbytečně zdržuje zachránce a ten tak ztrácí cenné sekundy. Celý problém je ještě horší ve chvíli, kdy má zraněná osoba vousy nebo poranění v obličeji, popřípadě nemá-li maska kvalitní těsnění po obvodu.

Záchranáři udělali na dobrovolnících test. Z jejich zkušeností vyplynulo, že polovina lidí ji nedokázala vůbec nasadit správně. Část lidí ji nasazuje sobě místo zraněnému, část ji nasadila obráceně.

Aktuální doporučení expertů zní pro laika následovně - žádné umělé dýchání nezavádějte, zejména pokud to neumíte. Tělo člověka, kterému se zastavilo srdce, je obvykle dostatečně nasyceno kyslíkem k tomu, aby několik minut do příjezdu záchranné služby přežilo. Zásadní je udržet krevní oběh nepřímou srdeční masáží, aby se kyslík vůbec měl šanci dostat kam má, značná část populace nedokáže provádět umělé dýchání dostatečně účinně a jen se zdrží něčím, co stejně nemá účinek. Přesně tohle by zachránci měla říci i operátorka na lince 155, která je dobře vyškolena k tomu, aby při záchraně života kvalifikovanými radami pomohla. Zároveň podá přesné pokyny co vše a jak v krizové situaci dělat, je proto zásadní naslouchat její rady.

Z tohoto celého můžeme vyvodit jeden důležitý poznatek. Nikdo nebude nutit řidiče, aby si koupili novou verzi lékárničky. Pokud budou vyslyšeny hlasy lékařů, pravděpodobně vypadne povinnost řidičů vozit ve voze resuscitační masku, což se podle některých zákulisních hlasů i stane.

 

Dovolte mi k tomu celému ještě krátký osobní komentář. Nemohu se zbavit pocitu, že celý tento problém se tahá z úplně špatného konce. Odborná veřejnost řeší jak vyloučit pro nepoučeného člověka zbytečné vybavení autolékáren namísto toho, aby se diskutovalo o tom, jak zvýšit schopnost obyvatel reagovat v podobné situaci. Nemám za sebou autoškolu natolik dlouhou dobu, abych si nepamatoval, co se zde o první pomoci učilo. Téměř nic. Proběhla jedna hodinová přednáška, kdy přednášející kus po kusu probral autolékárničku a řekl, k čemu co slouží. O praktické zkušenosti například s resuscitací se mluvit nedá. Velmi podobně se vyučovala první pomoc i na škole, totiž nevyučovala. Pokud by existoval slušný systém výuky, pravděpodobně bychom nemuseli řešit, který kus lékárny vyměnit, aby nedělal mezi neznalými více škody než užitku.

Máte jinou zkušenost? Dokázali byste dát člověku první pomoc? Kdo vás ji naučil? Diskutujte.

Vytisknout

Diskuze: Budeme opět přepisovat obsah lékárniček?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

56

SPY: Nové BMW i3 a i8 zachyceny při testování, překvapí?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud