Test: Peugeot 308 - šarm po francouzsku

Jan Fiala, 17. prosince 2007, 08:00 Google+

REDAKČNÍ TEST: Je známo, že francouzská auta v sobě spojují elegantní design, vzrušující křivky karoserie, pohodlí pro cestující a podvozek, který je vhodně naladěn i pro rozbité české silnice. Nám se dostalo té cti, že jsme mohli otestovat novinku v nabídce automobilky Peugeot, model 308.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
308

308 | foto: www.auto-news.cz | Jan Fiala

Sdílejte článek

Modelovou řadu automobilky Peugeot nedávno rozšířil zástupce nižší střední třídy a následník veleúspěšného vozu Peugeot 307 - podle zavedené tradice dostal název Peugeot 308.

Prozatím je k dispozici pouze v karosářské verzi hatchback, na výběr má každý zákazník mezi třídveřovou a pětidveřovou variantou. Třídveřové verze jsou nabízeny ve třech úrovních výbavy - Confort, Confort Pack a Premium. Pod kapotou třídveřového hatchbacku můžeme najít tři benzinové motory - základem je atmosférický motor se šestnácti ventily o objemu 1.4 litru a výkonu 95 koní. Silnější variantou je atmosférický motor o objemu 1.6 litru s výkonem 120 koní a výkonový vrchol nabídky benzinových motorů pro třídveřový hatchback tvoří přeplňovaný šestnáctiventil 1.6 litru s výkonem 150 koní.

Dieselové motory jsou také tři - výkonovým základem je motor 1.6 HDI o výkonu 90 koní, středem tentýž motor 1.6 HDI, ovšem naladěný na výkon 110 koní a vybavený filtrem pevných částic FAP, a vrcholem nabídky dieselových agregátů je dvoulitrový motor HDI o výkonu 136 koní.

Pro třídveřový hatchback jsou všechny motory nabízeny výhradně ve spojení s manuální převodovkou - pro dvoulitrový turbodiesel šestistupňovou, pro ostatní motory pětistupňovou - přičemž cena nejlevnějšího třídveřového modelu Peugeot 308 Confort 1.4 16v 95k začíná na částce 414 900 Kč. Za to získáte například centrální zamykání, elektrický posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, airbag řidice a spolujezdce a boční airbagy, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, sklopné zadní sedadlo dělené 2/3 - 1/3, kryt zavazadlového prostoru, systému ABS + REF + AFU, 3 výškově nastavitelné opěrky hlavy, palubní počítač, denní světla, akustické čelní sklo, nebo tónovaná skla.

Ve výbavě Confort Pack dostanete navíc k výše zmíněné mvýbavě ještě například manuální klimatizaci, přední mlhové světlomety a plechová kola 15".

Výbava Premium přidává multifunkční displej C, kožený volant, hliníková kola Santiaguito 16", pack Look Ochrana, rádio CD MP3 s ovládáním u volantu a síťku k uchycení zavazadel.

Pro pětidveřový hatchback jsou nabízeny stejné motory, ale dvoulitrový turbodiesel je možno volitelně kombinovat se šestistupňovým automatem, atmosférický motor 1.6 pak je možno objednat spolu se čtyřstupňovým automatem. Nabícka výbav je stejná jako u třídveřové verze, až na výbavu Premium, která u pětidveřového hatchbacku navíc obsahuje i položku "elektrické ovládání zadních oken s dětskou pojistkou". A pouze pro pětidveřový hatchback je nabízena výbava Premium Pack, která obsahuje navíc proti verzi Premium následující prvky výbavy: Pack Viditelnost 1, Pack Confort, automatická dvouzónová klimatizace, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka + elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, panoramatická střecha, osvěžovač vzduchu, regulátor a omezovač rychlosti, hlavové airbagy, automatické stěrače + samočinná aktivace světlometů, a reflexní, atermické a akustické čelní sklo.

My jsme měli k testu zapůjčen pětidveřový model Peugeotu 308 s dieselovým motorem 1.6 HDI o výkonu 110 koní a filtrem pevných částic FAP ve výbavě Premium.

Již první vizuální seznámení ve mě zanechalo hluboký dojem - po vzoru předchozích modelů totiž i "třistaosmička" má výraznou přední část karoserie, s elegantními liniemi a především obrovským logem automobilky - lvem o velikost snad 15cm. Přední mlhová světla jsou tvarována podobně jako u většího a staršího bratříčka, modelu 407, a kdo spatří model 308 ve zpětném zrcátku, nebude si jist, zda nejde právě o tohoto většího sourozence střední třídy.

Elegatní jsou také boční směrová světla, integrovaná do spodní části držáků vnějších zpětných zrcátek. Podobné řešení je vidět naopak u nového menšího sourozence, verze 207.

Po usednutí do vozu jsem nalezl vše na svém místě - tedy tam, kde bych čekal. Marně jsem však hledal vypínač protiprokluzového systému. Po vzoru francouzských vozů mě ale nepřekvapilo přepínání potkávacích a dálkových světel, oranžové podsvětlení přístrojové desky, ani oddělený centrální displej. Naopak mě potěšilo množství informací, které tento multifunkční displej typu C zobrazuje.

Sedadla jsou výrazně profilována a s vynikajícím bočním vedením. Mají optimální tuhost, takže ani po delší jízdě jsem netrpěl únavou a s chutí jsem se vrhal vstříc dalším a dalším kilometrům, a to jak na dálnici, tak především na okreskách.

Přiznám se, že jsem od Peugeotu očekával plavnou jízdu s nadhledem, plynulé přejíždění výmolů a jisté držení jízdní stopy s poněkud většími náklony karoserie. Prostě - čekal jsem komfortní francouzský podvozek se všemi jeho klady a zápory. Ovšem Peugeot 308 takový jednoduše není - jeho podvozek je, možná i díky litým kolům, poměrně tuhý. Přes výmoly se rozhodně nepřenáší plavně - naopak nepatrně ztrácí na jistotě a spíše přes díry
přeskakuje. Ale zato na kvalitní silnici drží skvěle a velmi dlouho je přísně neutrální, až v extrému přichází (snad kvůli těžšímu dieselu nad přední nápravou) lehká nedotáčivost. Vlastnosti podvozku bych přirovnal k podvozkům Fordu, přestože Ford je ještě o chlup lepší.

Velmi příjemným překvapením byl motor 1.6 HDI. Tedy - tento motor je vyhlášený svým charakterem, jemností, skvělým zvukovým projevem i střídmostí. Přesto je v Peugeotu 308 opravdu perfektně odhlučněn a navzdory implementaci filtru pevných částic FAP, která obvykle zvyšuje spotřebu paliva o půl litru a litr, se projevoval opravdu střídmě.

Při jízdě po dálnici si motor při dodržování povolených rychlostí řekl v průměru a 5,5 litru paliva, ve městě pak ještě o půllitr více. Na okreskách si pak při jízdě devadesátkou řekne o pouhé 4 litry
nafty. Tato čísla jsou hezká, ale samostatně nemají mnoho  vypovídací hodnoty. Shrňme si tedy, že při svižné až rychlé dálniční jízdě lze počítat se spotřebou okolo osmi litrů, při jízdě běžné po dálnicích, okreskách a městě se dostáváme pod šest litrů, a kombinovaná spotřeba při vyloženě defenzivní jízdě činí pouhých 4,5 litru na každých 100 kilometrů jízdy.

Vůz příliš nerozhodí podélné nerovnosti, ačkoliv nemá jistotu sedanů vyšší třídy, ale výmoly v ostřeji projížděné zatáčce nepatrný problém podvozku způsobují.

Z hlediska rodinně založeného pasažéra je k dispozici dostatečně objemný zavazadlový prostor - vejde se do něj 440 litrů nákladu. Bohužel jeho naložení není příliš snadné, protože nakládací hrana je poměrně vysoko (asi 20cm) nad dnem zavazadlového prostoru.

Ve voze je mnoho odkládacích schránek, příjemná je středová konzola s nastavitelným sklonem a délkou a úložným prostorem.

Příjemné je také ovládání palubního rádia pod volantem, přehledné je i ovládání klimatizace a ventilace. Velmi vtipným prvkem je výklopný háček na středové konzoli u spolujezdce, na který lze zavěsit například tašku s nákupem.

Také jízda samotná je příjemná, charakter motoru umožňuje jak klidnou jízdu v nízkých otáčkách, tak dynamičtější jízdu, při které přijde k užitku funkce overboost, jež dočasně při plném sešlápnutí plynového pedálu zvyšuje dodávaný maximální točivý moment o 20 Nm. Motor se sbírá již od nějakých 1500 otáček a plynule bez kopanců zatahuje až k hranici 4000 otáček, kde pomalu ztrácí dech - ale opravdu pomalu, nekoná se žádná "náhlá smrt", pokud je to nezbytné, dá se motor vytočit až  někam k 4700 otáčkám.

Peugeot 308 se opravdu povedl. Jde o výborný vůz nižší střední třídy, a konkrétně testovaný model nabízí skvělý motor s příjemnou spotřebou, výborný poměr ceny a výbavy a rozhodně jsem přesvědčen, že může prodejní úspěchy modelu 307 ještě překonat, zvláště pokud také kombi tohoto modelu bude podobně povedené, jako model 307 SW.

Zdroj: www.auto-news.cz | Jan Fiala

Vytisknout

Diskuze: Test: Peugeot 308 - šarm po francouzsku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

X6

BMW X6 - z konceptu do reality (foto + video)

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud