Přezouváte auto sami? Investujte do momentového klíče, ať se vám nestane něco podobného

-mao / AutoRoad.cz, 12. října 2017, 16:09 Aktualizováno 13.10.2017, 07:14 Google+

Pokud máte doma slušný hever a dvě sady pneumatik, každou na vlastních ráfcích, pak můžete zvládnout přezouvání na letní / zimní kola sami. Návodů na internetu je mnoho, nicméně mnoho z nich tragicky ignoruje použití momentového klíče, což je zcela tristní.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 14.10. 17:55) Napište svůj názor
Příliš utažené šrouby nevydržely a praskly, škoda se vyšplhala na 10.000 euro

Příliš utažené šrouby nevydržely a praskly, škoda se vyšplhala na 10.000 euro | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Pokud se rozhodnete přezouvat kola doma, rozhodně by vám neměl chybět kvalitní hever, pořádný klíč na povolování šroubů, momentový klíč na dotažení kol a kompresor na dofouknutí. Chybu ale neuděláte ani s investicí do podstavců pod auto, které vám zajistí vyšší bezpečnost kdykoliv něco děláte se zvednutým automobilem.

Dnes nebudeme rozebírat postup ani většinu potřebného vybavení, ale zaměříme se na momentový klíč. Tento kus vybavení totiž ve většině garáží chybí, ačkoliv se při výměně kola jedná o docela podstatnou věc. Zatímco k sundání namontovaného kola vám stačí jakýkoliv klíč vhodné velikosti, utahování kola vyžaduje poněkud odbornější přístup, než je hrubá síla.

Každý výrobce automobilu totiž přesně specifikuje, jakou silou má být kolo na automobilu utaženo. Tato hodnota se udává v Newtonmetrech (Nm) a udává potřebný moment síly (točivý/kroutivý moment), potřebný k pevnému a spolehlivému dotažení kola. Pokud momentový klíč máte a nevíte na kolik Nm ho nastavit, potřebný údaj naleznete v uživatelské příručce vašeho vozu, případně se informujte u automobilky. Pokud byste kolo dotáhli nedostatečně, hrozí jeho uvolnění. Pokud si ale myslíte, že utažením na "krev" nic neriskujete, pak se pletete.

Pokud totiž šrouby nebo matky na vašem autě utáhnete zbytečně moc, riskujete stržení závitu a zároveň vystavujete materiál ze kterého jsou vyrobeny zbytečnému napětí, což ho samozřejmě unavuje. V krizových situacích jako je například nouzové brzdění nebo prudká změna směru pak může takto namáhaný šroub prasknout, doslova vám upadne kolo a vy skončíte v neovladatelném automobilu.

Ostatně přesně to se stalo minulý rok YouTuberovi vystupujícím pod jménem Boosted Boris, který cestou na okruh nechal přezout Mercedes-Benz A45 AMG na závodní pneumatiky v pneuservisu, kde místo momentového klíče použili rázový utahovák, který u nějž se nedá přesně nastavit vhodný točivý moment. Během jízdy na okruhu ve Spa pak šrouby nevydržely a v prudké levé zatáčce se z Mercedesu uvolnilo kolo. Následky naštěstí nebyly vážné, nicméně na automobilu vznikla škoda 10.000 Euro - tedy cca 259 tisíc korun.

Příliš utažené šrouby kola nevydržely a praskly. Následky byly drahé (07:36) | zdroj: youtube.com

Ceny momentových klíčů přitom nejsou nikterak vysoké, pořídit se dají jak v hobby-martech, tak v profesionálních obchodech s nářadím a vybavením pro dílny. Kritici vlastnictví momentových klíčů sice opakují, že správně by se měl každý rok seřizovat, což je samozřejmě pravda, nicméně při použití párkrát za rok zřejmě nenastane takové opotřebení, jako při pravidelném používání v pneuservisu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Přezouváte auto sami? Investujte do momentového klíče, ať se vám nestane něco podobného

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 14.10.2017 17:55 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Desatero pro bezpečnou jízdu v zimě od profesionálního závodníka. Na co si dát pozor?

Poněkud nevzhledně upravené Lamborghini Aventador rozhodně zaujme

Milionové Lamborghini zničené sprejem za stovku? Nenechte se zmást, je to jen "účelovka"

Toyota Concept-i

Toyota Concept-i: Budoucnost mobility má mnoho podob

Ilustrační foto

Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

Vizualizace Gigafactory automobilky Tesla Motors v americké Nevadě.

V Polsku vznikne největší evropská továrna na baterie elektromobilů, Tesle však konkurovat nedokáže

Replika Ferrari 288 GTO postavená na základě Toyoty Mr-2

Ferrari za cenu Superbu? Jedno teď draží v Anglii. Nebo je to jinak?

Toyota Project Portal

Náklaďák ekologičtější než Prius? Toyota ho nasadí do provozu již koncem měsíce

reklama
reklama

Doporučujeme

Chytrá silnic Starling Crossing

Chytrá LED silnice má být revolucí v bezpečnosti chodců. Co všechno už umí?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Halogen, xenon, LED, jejich výhody a nevýhody. Co ve finále rozhoduje u kupujících?

  2. Přezouváte auto sami? Investujte do momentového klíče, ať se vám nestane něco podobného

  3. Jen to majitel zkouší nebo má jeho BMW skutečně takovou hodnotu? Za 32 let není ani zajeté

  4. Není kolo jako kolo, na tom od BMW se totiž ani nezapotíte

  5. TEST: Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All Mode 4x4. Skvělý vůz, prodej bude ale redukovat cena

  6. Podívaná, při které se tají dech. Shelby Baja Raptor si podmanil pouštní duny

reklama

Zprávy odjinud