Škoda Sport z ročníku 1950 startuje již podruhé ve veteránském závodě Le Mans Classic

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 29. června 2023, 15:16 Google+

V legendárním závodě 24 h Le Mans startovala v roce 1950 Škoda Sport na bázi sériového „Tudoru“. Pečlivě zrenovovaný originální exemplář se i letos vrací na slavnou trať v rámci veteránského podniku Le Mans Classic 2023. „Placka“ s nízkou hliníkovou karoserií má přitom přiděleno původní startovní číslo 44.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Sport

Škoda Sport | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

24 h Le Mans 1950: Nadějný výkon „placky“

V září 1949 debutoval na Velké ceně Československa v Brně dvoumístný závodní speciál Škoda Sport. Spojil osvědčenou techniku „Tudorů“ s nízkou celohliníkovou karoserií pontonového tvaru, díky níž dostal přezdívku „placka“, přičemž vznikly dva exempláře. Se čtyřválcovým motorem o objemu 1089 cm3 dosahoval vůz výkonu 42 k (31 kW) při 5100 min-1 a zvítězil ve třídě do 1100 cm3. V zájmu posílení pozic značky Škoda na francouzském trhu i v zemích Beneluxu, kde se „Tudory“ již těšily velké oblibě, bylo rozhodnuto startovat na 18. ročníku renomovaného vytrvalostního závodu 24 h Le Mans v roce 1950. „Placka“ proto prošla úpravami podle regulí čtyřiadvacetihodinovky. Pro noční etapu dostala Škoda Sport dva přídavné světlomety a otvory v přední masce zlepšily chlazení bubnových brzd. Přes prodloužení rozvoru na 2150 mm, které zlepšilo směrovou stabilitu vozu, nepřekročila jeho hmotnost i se sadou nářadí a náhradních dílů 700 kg. Oproti běžnému „Tudoru“ vzrostl výkon vodou chlazeného čtyřválce 1089 cm3 z 32 k (23,5 kW) při 4200 min-1 i díky vyššímu kompresnímu poměru a závodní palivové směsi benzinu, etanolu a acetonu až na 50 k (37 kW) při 5200 min-1. Na patnáctipalcových diagonálních pneumatikách Barum, s elektroinstalací PAL 12 V a dalším československým příslušenstvím dosahovala Škoda Sport rychlosti až 140 km/h. Nízká spotřeba kolem 12 l na 100 km šetřila během závodu čas potřebný k tankování.

img-responsive

Hans-Joachim Stuck za volantem speciálu Škoda Sport, který automobilka v roce 1950 postavila na start závodu v Le Mans | foto: Škoda Auto

Tovární posádka Václav Bobek / Jaroslav Netušil odstartovala 24. června 1950 na tradiční okruh de la Sarthe, v kategorii do 1100 cm3 jezdila na 2. pozici a v celkovém hodnocení podle koeficientu výkonnosti se probojovala na 5. místo. Po 13 z 24 hodin závodu však naděje na senzační výsledek zhatila banální technická závada – prasklá pojistka ojničního čepu. Nikdo tehdy netušil, že na dlouhá léta půjde o poslední start českého vozu s českou posádkou ve 24 h Le Mans. Dusná politická atmosféra „studené války“ zabránila uvažovanému nasazení dvojice modernizovaných vozů Škoda Sport v ročníku 1951.

img-responsive

Škoda Sport | foto: Škoda Auto

Le Mans Classic 2023: Až 7000 min-1

Škoda Sport se na trať de la Sarthe úspěšně vrací v rámci veteránského závodu Le Mans Classic, poprvé pořádaného v létě 2002. Připuštěny jsou k němu pouze modely, které startovaly v původní čtyřiadvacetihodinovce. Jedná se o sérii jízd vozů z let 1923 až 1981 rozčleněných do šesti základních a několika speciálních kategorií. Pro každou z nich jsou vyhrazeny 2 hodiny a 09 minut rozdělených do 3 jízd po 43 minutách. V polovině každé jízdy musí po zastávce v boxu proběhnout výměna jezdců. K poslední jízdě se startuje tradičním „lemanským“ způsobem, kdy jezdci na pokyn startéra vyběhnou z určeného místa ke svým strojům, nastartují motor a vyrazí na trať.  

V Le Mans Classic 2022 se poprvé představila ta z dvojice vyrobených „placek“, která absolvovala původní závod 24 h Le Mans 1950. Do pečlivě zrenovovaného exempláře usedla posádka Stanislav Kafka / Michal Velebný. Podle koeficientu zohledňujícího výkon a objem motoru „placka“ dojela 47. ze 74 startujících posádek a po započtení koeficientu ovlivněného výkonem a objemem motoru se umístila dokonce na 43. místě.

img-responsive

Škoda Sport | foto: Škoda Auto

Škoda Sport zůstává do detailů věrná originálnímu provedení, například spoléhá na původní pákové tlumiče pérování a šnekové řízení. Při zkouškách na motorové brzdě dosáhl čtyřválec až 7000 min-1. V pátek 30. června 2023 odstartuje třída 2, tedy vozy vyrobené v období 1949 až 1956, kvalifikaci ve 14:00. Škoda Sport posádky Kafka / Velebný má i tentokrát původní startovní číslo 44.

Bohatý doprovodný program

Atraktivitu veteránského závodu Le Mans Classic umocní oslavy 100 let legendární čtyřiadvacetihodinovky. Diváci si budou moci prohlédnout více než 800 historických automobilů. Chybět nebudou zástupci všech 17 značek, které se účastnily prvního ročníku 1923, jubileum připomene také kolekce téměř 90 vozů včetně 65 originálů, které ve 24 h Le Mans v minulosti zvítězily, a 21 připomínajících tradici Le Mans Classic.

Vytisknout

Diskuze: Škoda Sport z ročníku 1950 startuje již podruhé ve veteránském závodě Le Mans Classic

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

SsangYong uvádí na český trh nového Rextona

SsangYong uvádí na český trh nového Rextona

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud