Sověti nakonec monstra zakázali. Přestože jednou měli vše větší a drsnější

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 26. října 2019, 21:24 Google+

V Sovětském svazu měl svůj význam i rozvoj motoristického sportu. Tím hlavním byla ale propagace vojenské služby. Narozdíl od mezinárodního motoristického sportu měl ten sovětský jeden důležitý rys. Závodů se mohly účastnit pouze armádní automobily a ty, které byly zapojeny do tvorby národního hospodářství.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sovětský autokros

Sovětský autokros | foto: carakoom.com

Sdílejte článek

Sovětský autokros zpočátku připomínal americkou soutěž Baja1000. Kruh o délce asi 10 kilometrů museli jezdci překonat deset až patnáctkrát. Závodníci se během jízdy museli potýkat s různými terénními nástrahami. Překonávali rokle, brody a všudypřítomné bláto. V prvních letech probíhal start ve stylu Le Mans. Po zahájení závodu řídíči běželi ke svým vozům, nastartovali a až poté se rozjeli po trati.

Mezi nejčastější závodní vozy se řadily GAZ-51, GAZ-52 a GAZ-53. Později přibyl i těžší nákladní automobil Zil-130, pro kterého záhy vznikla vlastní třída. V případě převrácení byl řidič chráněn silným ocelovým rámem namontovaným za kabinou. Na rámu bylo závodní číslo. Ta se nacházela též z boku na dveřích.

Autokros měl mezi diváky velikou oblibu. V dobách největší slávy bylo podél trati rozmístěno až 40 000 příznivců tohoto nevídaného soutěžního klání. V roce 1980 přišlo velké ochlazení. Na víně byl kritický článek v tehdejších novinách Pravda, s názvem "Proč kamióny létají?". Nákladní autokros byl shledán za škodlivý. Počet závodníků i diváků se snižoval, až byly nakonec závody zcela zakázané.

Po rozpadu SSSR byl zákaz zrušen a jezdí se do dnešních dnů. Většina závodníků i nadále používá stařičké náklaďáky GAZ a ZIL, jako v dobách jejich největší slávy.

Vytisknout

Diskuze: Sověti nakonec monstra zakázali. Přestože jednou měli vše větší a drsnější

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Nový Volkswagen GOLF oficiálně: Nezaměnitelný, intuitivní, chytrý, bezpečný s 8…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud