Bohyně s deseti koly a dvěma motory? Michelin PLR je pozoruhodný unikát

-mdo / AutoRoad.cz, 14. října 2018, 15:15 Google+

Při pohledu na Michelin PLR každý rozpozná povědomě detaily Citroenu DS, jednoho z nejznámějších aut všech dob. Na rozdíl od běžného DS, které si rychle získal přezdívku „bohyně", se však toto oranžové monstrum může pyšnit deseti koly a délkou přes 7 metrů. Proč něco takového vzniklo a proč nese značku Michelin?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Michelin PLR

Michelin PLR | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Na počátku 70. let potřeboval Michelin testovat pneumatiky pro nákladní vozy ve velkých rychlostech, z kvůli rizikům spojeným s prasknutím pneumatiky se však společnost chtěla vyhnout testování přímo na náklaďácích. V roce 1972 tedy padlo rozhodnutí postavit testovací automobil, na kterém nebude testovaná pneumatika ohrožovat bezpečnost posádky.

Nešlo přitom o první testovací vůz postavený Michelinem, už v roce 1958 vznikla testovací verze nákladního Willeme WR8. Ten díky speciální aerodynamické karosérii, mimochodem využívající přední okno z Citroënu DS, a osmiválci o objemu 18 litrů, dokázal vyvinout rychlost až 150 km/h. Ještě než Michelin postavil vlastní testovací okruh, byl Willeme WR8 využíván na italských dálnicích, které v té době ještě neměly omezenou rychlost.

img-responsive

Willeme WR8 Michelin | foto: wheelsage.org

Při výběru základu pro nový a rychlejší testovací stroj měl Michelin snadnou volbu, v té době mu totiž ještě patřil majoritní podíl v Citroënu, který převzal hned po smrti André Citroëna v roce 1935. Ze soudobé produkce se pro projekt nejvíce hodila kombi verze modelu DS. Vzhledem k plánovanému využití především na testovacím okruhu Michelinu Ladoux se vývojáři nemuseli držet zkrátka.

Výsledný vůz si tak z Citroënu DS ponechal jen některé detaily, jako přední světla a část kabiny se dveřmi, původní nezůstal dokonce ani interiér. Stejně tak technika musela být samozřejmě nahrazena. Vůz stál na novém mohutném rámu a dostal zadní tři nápravy z Peugeotu 504 a obě přední nápravy se kvůli lepší manévrovatelnosti natáčely. Všechna kola pocházela z dodávky Citroën H-type. Kupodivu ale zůstalo standardní hydropneumatické odpružení od Citroënu, pomáhající udržet konstantní světlost vozu.

img-responsive

Michelin PLR | foto: wheelsage.org

Výsledek dostal jméno PLR, neboli Poids Lourd Rapide, francouzsky rychlý náklaďák. Běžně se mu však přezdívalo Mille Pattes, tedy stonožka. Ostatně při pohledu na 7.32 metrů dlouhý a 2.45 metrů široký stroj s deseti koly se této přezdívce ani nelze divit.

Vůz samozřejmě přišel i o standardní motor nabízený pro DS. I díky využití balastu totiž vůz vážil přes 9 tun, aby byl schopen lépe simulovat podmínky nákladního vozu. Proto se do zadní části nastěhovaly vedle sebe dva motory od Chevroletu, konkrétně V8 Big block z Corvette C3. Dle různých zdrojů mělo jít buď o verzi s objemem 5.7 litru, nebo novější o objemu 7.2 litru. V obou případech však každý z motorů nabízel přes 350 koní výkonu. K samotnému pohonu auta však sloužil pouze jeden motor, který dokázal dostat těžké vozidlo až na rychlost 180 km/h. Z tohoto důvodu má také vůz na zadní části ony výrazné přívody vzduchu, pomáhající uchladit oba motory. Spotřeba takového monstra byla samozřejmě enormní, proto se ve voze nachází hned dvě nádrže, každá o objemu 90 litrů.

Druhý motor sloužil k rozpohybování a ovládání toho nejdůležitějšího prvku vozu. Hned za kabinou se totiž na otočném hydraulickém rameni nacházelo testovací kolo, veliké dostatečně i pro větší pneumatiky. Během jízdy bylo možné měnit polohu testované pneumatiky, čímž se simulovaly různé varianty jízdy či nákladu.

img-responsive

Michelin PLR | foto: wheelsage.org

V současné době se vůz již nepoužívá pro svůj původní účel a většinu času tráví ve firemním muzeu Michelinu v Clermont-Ferrandu. Občas se však podívá na akce, kterých se Michelin účastní. Jako show car totiž dokáže dodnes upoutat pozornost.

Vytisknout

Diskuze: Bohyně s deseti koly a dvěma motory? Michelin PLR je pozoruhodný unikát

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

Haval F5

Auta jako mobilní telefony? V Číně běžná praxe, ale jinak, než byste čekali

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud