Dnes bylo oznámeno, že se Volkswagen stahuje z MS v rally, co bude příští rok s jeho současnými jezdci Sébastienem Ogierem, Jarim-Mattim Latvalou a Andreasem Mikkelsenem?
Německá automobilka Volkswagen se rozhodla dále nepodporovat program ve WRC, který ji stojí asi 70 milionů EUR na sezonu, když musí řešit miliardové výdaje na odškodnění po emisním skandálu. Samozřejmě roční výdaje na aktivity v rally jsou jen kapkou v oceánu v porovnání s tím, kolik VW ušestří, ale jde také z velké části o image, kterou teď musí Volkswagen (minimálně před soudci, úředníky a dalšími) zlepšovat.
Volkswagen by ve WRC čtyři roky a upřímně si řekněme, že úspěšnější už být asi ani nemohl - vyhrál, co se dalo a to jak mezi jezdci tak i konstruktéry. Odchod Volkswagenu, o kterém s největší pravděpodobností rozhodl samotný šéf VW Group, Matthias Müller, který před Dieselgate vedl Porsche a stál za jeho návratem do Le Mans a WEC, by neměl WRC jako takové nějak narušit, ale Pola R WRC budeme samozřejmě postrádat všichni.
I samotnému šampionátu bude Volkswagen chybět, když například od svého příchodu v roce 2013 zajišťoval oficiální vozy pro jednotlivé soutěže. Navíc v roce 2011, tedy v době, kdy se svět vzpamatovával z finanční krize, Volkswagen svým oznámením o vstupu do WRC sérii hodně podpořil. Vždyť jeden ze tří největších výrobců aut na světě se rozhodl dát najevo, že WRC věří.
Jost Capito, který valnou většinu času vedl program Volkswagenu, neúnavně bojoval za lepší podmínky pro fanoušky rally. Úspěchy Volkswagenu si užívali také fanoušci, jejich propagační kampaně na ně byly hodně zaměřeny. Polo R WRC vytvořilo, převážně se Sébastienem Ogierem za volantem, spoustu rekordů - za všechny však jmenujme jeden: Od Rally Monte Carlo 2013 se jelo 980 rychlostních zkoušek, Polo R WRC vyhrálo 622 z nich....
Co bude s jezdci?Hlavní spekulace se okamžitě roztočily kolem Sébastiena Ogiera, čtyřnásobného mistra světa. Někteří dokonce tvrdí, že by to Francouz mohl považovat za zakončení své kariéry. Sébastien totiž několikrát prohlásil, že nehodlá setrvávat ve WRC na věky. O svém odchodu také mluvil v souvislosti se svojí frustrací z pravidel, která ho nutí čistit ostatním trať.
Pokud zůstane, o čemž panuje většinové přesvědčení, nebude mít určitě problém najít si práci. Nabízí se jeho návrat k Citroënu, se kterým do WRC vstoupil. Francouzi už sice mají smlouvu se třemi jezdci, bylo by však velmi překvapivé, kdyby se jej minimálně nepokusili zlákat - místo by se pro něj určitě našlo. Tovární dvojice Meeke-Ogier by byla neskutečně silná, nemyslíte?
Zároveň jsme však zaznamenali vzájemný obdiv mezi Malcolmem Wilsonem a Sébastienem Ogierem. Oba spolu jednali o možné spolupráci již na konci sezony 2011. Ogier by byl možná ochotný jít do M-Sportu i bez mnohamilionové nabídky, vždyť i Colin Clark, uznávaný novinář z WRC, na svém twitteru napsal, co mu Ogier řekl minulý týden ve Walesu: "Obdivuji Malcolma Wilsona a lituji, že jsem s ním ještě nikdy nespolupracoval. Ale kdo ví, co přinese budoucnost?"
A Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen? Toyota a M-Sport volná místa mají, Citroën by byl zřejmě schopný ještě jedno vytvořit... Svoji troškou do mlýna přispěl také DMACK, který přes internet okamžitě vzkázal, že on má na příští rok dvě místa volná - tím mimo jiné potvrdil svůj úmysl nasazovat příští rok dvě auta.
Nejsmutnější je, že už se nikdy nedozvíme, jak dobré by Polo R WRC 2017 bylo. Vždyť Volkswagen začal s jeho vývojem jako první a investoval spoustu prostředků. Na vývoji se kromě tří hvězd továrního týmu podílel také Marcus Grönholm nebo Dieter Depping, vše bylo zbytečné. Smutný konec (možné) legendy...
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.