Mikko Hirvonen - věčně druhý

Hirvonen, Mikko - Lehtinen, Jarmo
Hirvonen, Mikko - Lehtinen, Jarmo, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
iM2 1. listopadu 2014 22:13
Sdílej:

Z Mikka Hirvonena měl být další z řady finských mistrů světa. Jenže Mikko musel nastupovat proti Sébastienovi Loebovi, který sbíral jeden titul za druhým. Ve Španělsku jel Hirvonen 162. soutěž, stejný počet má na svém kontě i Juha Kankkunen.

Debut ve WRC slavil Mikko Hirvonen v roce 2002 na své domácí soutěži ve Finsku, o dvanáct let později je jezdec M-Sportu stále na špici WRC. Momentálně má na svém konte 162 odjetých soutěží, ve Walesu to pro něj bude již 163. rally, díky tomu se stane nejzkušenějším finským jezdcem všech dob.

Hirvonenovi navíc chybí jen 7 soutěží, aby se dostal na "podium". Tuto statistiku vede Carlos Sainz se 196 starty, druhý je Petter Solberg se 188. soutěžemi. Bývalý tovární jezdec Subaru, Fordu a Citroënu vyhrál 15 soutěží a 67 krát stál na podiu, vyjádřeno procentuálně, tak ve 41 % startů stanul mezi nejrychlejšími třemi. Letos ale Mikko stanul na bedne jenom dvakrát - v Portugalsku a Španělsku.

Stejně jako jeho krajanovi, Markku Alénovi, však Mikko Hirvonenovi stále chybí to nejcenější - titul. Asi nejblíž měl Mikko k titulu v sezoně 2009, kdy mu chyběl jen jeden bod k tomu, aby porazil Loeba. Jen připomeňme, že kdyby titul získal, stal by se šestým Finem - před ním titul pro zemi tisíců jezer vyhráli Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm, Hannu Mikkola, Ari Vatanen a Timo Salonen.

O vítězství bojoval Mikko letos jenom v Portugalsku

Hirvonenovi však patří jiný titul. Již čtyřikrát se stal vice-mistrem světa (2008, 2009, 2011, 2012). Společně s Fordem také oslavil dva tituly mistrů světa mezi značkami (2006 a 2007). Mikko patří k nejspolehlivějším jezdcům scény, když za svoji kariéru vyjel 1 177 bodů (více má jen Loeb a Sainz) - tuto statistiku však kazí výrazná změna bodování. 

Bez zajímavosti také není fakt, že od Monte Carla 2002 když jel Mikko za Ford/M-Sport, tak vždy dojel na bodech. Poslední vítězství se datuje do roku 2012, když s Citroënem vyhrál na Sardinii. Podle mnohých 'zlých jazyků' však Hirvonenovi od nehody ve Finsku v roce 2010, která se odehrála ve velké rychlosti, již chybí jiskra. Podobně se mluvilo v konci kariéry i o Tommim Mäkinenovi, který zažil podobně hrozně vyhlížející nehodu v Argentině 2002.

Hirvonenovi stále chybí vítězství na asfaltu, zaboju o něj příští rok?

Hirvonenovi také ve sbírce chybí ještě vítězství na asfaltu. Od zhruba půlky sezony se nahlas spekuluje o tom, že po sezoně v MS končí. Výkonem ve Španělsku však naznačil, že by do starého železa ještě patřit nemusel...

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.