Kvůli omezené hybnosti své ruky jezdí Robert Kubica ve WRC stále s výjimkou pro řazení, když jako jediný přeřazuje pádlem pod volantem. Čas pro přeřazení je ale u jeho speciálu elektronicky přibrzděn, aby nezískával nějakou výhodu.
To, co se ve Formuli 1, DTM nebo i závodech cestovních vozů běžně používáno, bylo v MS v rally v roce 2011 z důvodu omezení nákladů zakázáno - řázení pádly pod volantem. Od té doby musí jezdci opět pracovat se sekvenčními řadícími pákami. Pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň pilot tahá za páku k sobě, pro podřazení od sebe (z našeho pohledu tedy logicky, leč spousta výrobců silničních aut by asi nesouhlasila).
Robert Kubica by ale takto řadit nezvládl, a tak má od Mezinárodní automobilové federace FIA speciální povolení pro používání řazení pádlem. Po jeho rallyové nehodě zkraje roku 2011 mu totiž stále chybí v těžce zraněné pravé ruce dostatečná síla, aby mohl používat standardní postup pro změnu rychlostního stupně v rally.
Řazení v jeho autě obstarává pneumatický systém, který tedy funguje za pomoci vzduchu a který má původ ve Fordu Focus RS WRC z roku 2006. "Na levé straně volantu má pádlo, které tahá k sobě, aby přeřadil na vyšší stupeň a tlačí od sebe, aby podřadil," řekl Nigel Hoogeveen, inženýr Kubici u M-Sportu, pro server redbull.com. Pohnutky jsou pak dále pneumatickým systémem předávány na servo motor v převodovce, který mění jednotlivé stupně.
Aby neměl Kubica díky tomuto systému před svými konkurenty výhodu v rychlejších změnách stupňů, tak FIA nařídila, že tento postup nesmí trvat méně než 50 milisekund. Takto nějak dlouho totiž trvá změna převodu standardní sekvenční převodovky. Hodnota je vypočívána díky datům z telemetrie a vyhodnocována FIA.
Na tomto obrázku můžeme vidět pádlo, přes které Robert Kubica mění rychlosti
"Samozřejmě zde byly otázky ze strany ostatních týmů, jak dlouho může trvat změna stupňů," říká šéf týmu M-Sport, Malcolm Wilson. "Ale poté, co jsme je mohli ujistit, že to bude kontrolováno, tak už se o tom nebavilo." Klasickou řadící páku bychom ale v kokpitu Kubicovi Fiesty našli i přesto. Funguje zde ale pouze jako rezervní systém pro případ, že by pádla selhala, což se například v Mexiku stalo. Řazení ale není jedinou změnou na Fiestě Kubici. I ruční brzda byla předělána tak, aby za ní Polák nemusel tahat, ale mohl jít tlačit od sebe.
Speciální úpravy vozů pro postižené jezdce nejsou v motorsportu ale ničím novým. Například Alessandro Zanardi, kterému musely být po nehodě na německém Lausitzringu amputovány obě nohy, startuje letos s BMW Z4 GT3 v Blancpain Sprint Series a v minulosti jezdil několik let ve WTCC. Zde dokonce s podobným systémem přidávání plynu na volantu vyhrál i čtyři závody.
Dalším příkladem je Alessandro Nannini v 90. letech s přestavěnou Alfa Romeo v německém DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). Italovi musela být po pádu vrtulníku amputována pravá ruka, a tak později jezdil s náhradou a, podobně jako Kubicovi, mu chyběla síla, aby mohl za řadící páku tahat. Z tohoto důvodu pro něj Alfa Romeo sestrojila dvoupatrové řazení, a tak přiřazoval i podřazoval tlačením od sebe.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?