Kvůli omezené hybnosti své ruky jezdí Robert Kubica ve WRC stále s výjimkou pro řazení, když jako jediný přeřazuje pádlem pod volantem. Čas pro přeřazení je ale u jeho speciálu elektronicky přibrzděn, aby nezískával nějakou výhodu.
To, co se ve Formuli 1, DTM nebo i závodech cestovních vozů běžně používáno, bylo v MS v rally v roce 2011 z důvodu omezení nákladů zakázáno - řázení pádly pod volantem. Od té doby musí jezdci opět pracovat se sekvenčními řadícími pákami. Pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň pilot tahá za páku k sobě, pro podřazení od sebe (z našeho pohledu tedy logicky, leč spousta výrobců silničních aut by asi nesouhlasila).
Robert Kubica by ale takto řadit nezvládl, a tak má od Mezinárodní automobilové federace FIA speciální povolení pro používání řazení pádlem. Po jeho rallyové nehodě zkraje roku 2011 mu totiž stále chybí v těžce zraněné pravé ruce dostatečná síla, aby mohl používat standardní postup pro změnu rychlostního stupně v rally.
Řazení v jeho autě obstarává pneumatický systém, který tedy funguje za pomoci vzduchu a který má původ ve Fordu Focus RS WRC z roku 2006. "Na levé straně volantu má pádlo, které tahá k sobě, aby přeřadil na vyšší stupeň a tlačí od sebe, aby podřadil," řekl Nigel Hoogeveen, inženýr Kubici u M-Sportu, pro server redbull.com. Pohnutky jsou pak dále pneumatickým systémem předávány na servo motor v převodovce, který mění jednotlivé stupně.
Aby neměl Kubica díky tomuto systému před svými konkurenty výhodu v rychlejších změnách stupňů, tak FIA nařídila, že tento postup nesmí trvat méně než 50 milisekund. Takto nějak dlouho totiž trvá změna převodu standardní sekvenční převodovky. Hodnota je vypočívána díky datům z telemetrie a vyhodnocována FIA.
Na tomto obrázku můžeme vidět pádlo, přes které Robert Kubica mění rychlosti
"Samozřejmě zde byly otázky ze strany ostatních týmů, jak dlouho může trvat změna stupňů," říká šéf týmu M-Sport, Malcolm Wilson. "Ale poté, co jsme je mohli ujistit, že to bude kontrolováno, tak už se o tom nebavilo." Klasickou řadící páku bychom ale v kokpitu Kubicovi Fiesty našli i přesto. Funguje zde ale pouze jako rezervní systém pro případ, že by pádla selhala, což se například v Mexiku stalo. Řazení ale není jedinou změnou na Fiestě Kubici. I ruční brzda byla předělána tak, aby za ní Polák nemusel tahat, ale mohl jít tlačit od sebe.
Speciální úpravy vozů pro postižené jezdce nejsou v motorsportu ale ničím novým. Například Alessandro Zanardi, kterému musely být po nehodě na německém Lausitzringu amputovány obě nohy, startuje letos s BMW Z4 GT3 v Blancpain Sprint Series a v minulosti jezdil několik let ve WTCC. Zde dokonce s podobným systémem přidávání plynu na volantu vyhrál i čtyři závody.
Dalším příkladem je Alessandro Nannini v 90. letech s přestavěnou Alfa Romeo v německém DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). Italovi musela být po pádu vrtulníku amputována pravá ruka, a tak později jezdil s náhradou a, podobně jako Kubicovi, mu chyběla síla, aby mohl za řadící páku tahat. Z tohoto důvodu pro něj Alfa Romeo sestrojila dvoupatrové řazení, a tak přiřazoval i podřazoval tlačením od sebe.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.