Ford Fiesta RS WRC vs. Mini John Cooper Works WRC vs. Citroën DS3 WRC vs. Volkswagen Polo R WRC. Pojďme se v tomto článku podívat, co o svých vozech prozradily samotní výrobci, tedy jaké technické parametry o nejlepších vozech jezdících na soutěžních tratích víme.
Ford Fiesta RS WRC:
Motor: Ford EcoBoost 1,6l s přímým vstřikováním paliva vyvíjený společnostmi Ford, M-Sport a Pipo Moteurs. Čtyřválec se 16 ventily. Vrtání 83 mm x zdvih 73,9 mm. Elektrický management motoru od značky Cosworth. Turbo Garrett s 33 mm restriktorem. Chlazen vzduchem.
Výkon: 300 koní při 6000 ot./min.
Točivý moment: 450 Nm při 4000 ot./min.
Převodovka: Stálý pohon všech kol. Mechanický přední i zadní diferenciál. Spojka spojená s ruční brzdou. 6 stupňová manuální sekvenční převodovka M-Sport/X-Trac. Spojka M-Sport/AP Racing.
Zavěšení: Vpředu i vzadu vzpěry typu McPherson. Nastavitelné tlumiče Reiger. Přední i zadní zkrutný stabilizátor.
Brzdy: Šotolina - 300 mm vzduchem chlazené brzdy Brembo. Asfalt - 355 mm vzduchem chlazené brzdy Brembo. Hydraulická ruční brzda.
Řízení: Jeden a půl otočení volantu mezi krajními pozicemi. Hydraulický posilovač řízení.
Kola: Sníh/šotolina - 7 x 15 aluminiová kola s 650 mm pneumatikami Michelin. Asfalt - 8 x 18 aluminiová kola s 650 mm pneumatikami Michelin.
Karoserie: Použity kompozitové materiály, unikátní konstrukce pro WRC. Svařená ochranná klec T45. Zadní přítlačné křídlo. Unikátní přední nárazník.
Elektronika: Elektronické systémy dodává Cosworth. Možnost zpracovávat data během soutěže a na jejich základě provést vývoj.
Palivová nádrž: FIA FT3.5 palivová nádrž. Objem 80l. Umístěna ve středu vozu.
Rozměry: Délka: 3 963mm. Šířka: 1 820mm. Rozvor náprav: 2 480mm. Váha: 1200kg minimálně.
Fotogalerii modelu Fiesta RS WRC si prohlédněte zde.
Mini John Cooper Works WRC:
Motor: Vyvinut v BMW Motorsport. 1,6l s přímým vstřikováním. Turbo Garrett s 33 mm restriktorem. Maximální plnící tlak turba 2,5 baru. Elektrický management motoru od značky Cosworth. Elektrická vodní pumpa. Lithium-Iontová baterie.
Převodovka: Stálý pohon všech kol. 6 stupňová manuální sekvenční převodovka X-Trac. Dvoukotoučová spojka AP Racing. Mechanický přední i zadní diferenciál.
Řízení: Hydraulický posilovač řízení.
Karoserie: Výchozí model Mini Countrymann. Ochranná klec vytvořena Prodrivem podle norem FIA.
Zavěšení: Ramena Prodrive Ohlins McPherson vpředu i vzadu. Tlumiče nastavitelné ve 3 polohách.
Rozměry: Délka: 4 110 mm. Šířka: 1 820 mm. Váha: 1 200 kg (minimální limit FIA).
Fotogalerii vozu Mini John Cooper Works WRC si prohlédněte zde.
Citroën DS3 WRC:
Karoserie: Vyztužená karoserie z oceli a kompozitních materiálů. Výchozí model DS3. Ochranná klec.
Motor: Postaven Citroën Racingem. 1,6l s turbem a přímým vstřikováním. Vrtání 82 mm x zdvih 75,5 mm. Obsah 1 598 cc. Maximální výkon je 300 koní při 6 000 ot. /min (tzn. 185 koní na 1l objemu). Nejvyšší kroutící moment 350 Nm při 3 250 ot./ min. 4 ventily na válec. Dvojitá váčková hřídel. Přímé vstřikování řízeno jednotkou Magneti Marelli SRP-HP.
Spojka: Dvoukotoučová, keramická.
Převodovka: Stálý pohon všech kol. 6 stupňová sekvenční manuální převodovka Sadev. Přední i zadní mechanický diferenciál.
Brzdy: Vpředu 355 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina). Vzadu 300 mm. Vzduchem chlazené. Možnost přenastavení z kokpitu. Ruční brzda hydraulická.
Zavěšení: Typu McPherson. Tlumiče Citroën Racing možné nastavit ve 3 polohách.
Řízení: Hydraulický posilovač řízení.
Kola: Asfalt - 8 x 18 kola s pneumatikami Michelin. Šotolina - 7 x 15 kola s pneumatikami Michelin.
Rozměry: Délka: 3 948 mm. Šířka: 1 820 mm. Rozvor náprav: 2 461 mm. Nádrž: 75l. Váha: 1,200kg (minimum) / 1,350kg s jezdeckým obsazením.
Fotogalerii vozu Citroën DS3 WRC si prohlédněte zde.
Volkswagen Polo R WRC
Motor: Globální závodní motor. 1,6l TSI s turbem. Čtyřválec s přímým vstřikováním. Maximální výkon je omezen předepsaným restriktorem (33mm) na 315 koní při 6 250 ot./min. Kroutící moment 425 Nm při 5 000 ot./min.
Elektronika: O vlastnosti řízení se stará elektronika (výrobce Bosch).
Převodovka: Sekvenční manuální 6 stupňová převodovka. Stálý pohon všech kol. Vpředu i vzadu mechanický (předepsáno FIA) diferenciál.
Kola: 18 palcová na asfalt. 15 palcová na sníh a šotolinu. Tříprvkové zavěšení typu McPherson (vpředu i vzadu). Tlumiče ZF možné mechanicky přenastavit.
Karoserie: Výchází z modelu Polo. Zadní přítlačné křídlo, dveře, kryt motoru a dveře kufru jsou z kevlaru.
Rozměry: Délka: 3 976 mm. Šířka: 1 820 mm. Výška: 1 356 mm. Rozvor náprav: 2 480 mm. Váha: 1 200 kg.
Fotogalerii vozu Volkswagen Polo R WRC si prohlédněte zde.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.