Posádka Orsák – Šmeidler s produkčním vozem Mitsubishi Lancer Evo 9 o uplynulém víkendu úspěšně završila zimní část sezony. Tým Orsák Rallysport absolvoval během jediného měsíce tři soutěže za zcela odlišných podmínek. Při druhém startu v seriálu mistrovství Evropy na Rally Liepaja Ventspils v Lotyšsku se „Jarin“ Orsák opět probojoval do první desítky. Díky bodovému zisku za čtvrté místo ve třídě valašský jezdec převzal vedení v ERC Production Cupu.
Po úspěchu v Rakousku vzal tým Orsák Rallysport přípravu na druhou soutěž ME opravdu zodpovědně. Do Pobaltí vyrazil už o týden dříve, aby se zúčastnil Halls Winter Rally v Litvě. Hlavním motivem bylo otestovat při ostré jízdě patnáctipalcové pneumatiky s dlouhými hroty, na kterých Orsák dosud nezávodil.
„Byla to úžasná zimní rally, opravdový soutěžácký ráj,“ popisuje start v Litvě jezdec. „Podél trati byly sněhové bariéry, cesty byly technické, samý skok a zatáčky. Soutěž byla kompaktní, celý závod se odjel během soboty. Halls Winter Rally pro nás byla fantastickým zážitkem. Jeli jsme samozřejmě s velkou rezervou. Nešlo nám tentokrát o výsledek. Díky odlišným národním předpisům startovali pobaltští jezdci na úzkých šestnáctipalcových pneumatikách, které jsou na sněhu nejrychlejší. My jsme zkoušeli „švédské“ gumy, na kterých se pojede v Lotyšsku. Do cíle jsme dojeli na 11. příčce, ale podstatné pro nás bylo, že jsme absolvovali bez problémů celou soutěž a otestovali zdejší podmínky.“
Celý tým pokračoval následně v cestě do Lotyšska, kam dorazil už v neděli. Po krátkém odpočinku mechanici překontrolovali a připravili soutěžní mitsubishi na vrchol pobaltského tažení. Během pondělka a úterka se našel čas i na výlety po okolí, zajímavá byla například návštěva muzea vojenského vězení ze sovětské éry. Ve středu pak začínaly seznamovací jízdy. Napilno bylo i ve čtvrtek večer, kdy spolujezdec David Šmeidler slavil šestadvacáté narozeniny.
Už po prvních kilometrech se ukázalo, že se bude jednat o velice rychlou rally s širokými cestami. Zároveň začala obleva, denní teploty přesahovaly +5°C a sníh ze silnic rychle mizel. Bylo jasné, že podmínky budou podstatně jiné, než během předchozího víkendu v Litvě.
„Na takové rychlé trati jsem startoval poprvé v životě,“ potvrdil Orsák. „Při soutěži jsme v lesních úsecích, které vedly přes spousty horizontů, mnohokrát dosahovali rychlosti převyšující 200 km/h. S výjimkou některých úseků byla na cestě jen tenká vrstva sněhu a ledu. Jelo se prakticky po šotolině, která přes noc zmrzla. Naštěstí byl povrch tratě většinou hladký a dlouhé hroty se nevytrhávaly tolik, jak jsme si mysleli.“
V pátek večer byly v itineráři pouze tři rychlostní zkoušky. Posádka Orsák – Šmeidler zajížděla časy ve druhé desítce celkového pořadí a po třech vložkách byla klasifikována na 13. pozici (osmá v rámci ERC Production Cupu). „Už při kvalifikační zkoušce jsme byli překvapeni, o kolik byli naši soupeři rychlejší,“ přiznal Orsák. „Postrádali jsme přilnavost i trakci. Celou noc jsme přemýšleli, co je špatně. Bylo to doslova frustrující, když jsme zjistili, že naše nastavení není na tuto soutěž vhodné. Jezdci na speciálech S2000 mají situaci podstatně jednodušší, protože mají ověřené setupy k dispozici. My jako soukromníci si musíme vhodné nastavení najít a odladit sami. V sobotu ráno jsme se v servisu pustili do změny setupu podvozku. Postupně jsme měnili nastavení tlumičů, geometrii i svornost diferenciálů. Během dne jsme také přezuli ze starších pneumatik Pirelli na Michelinky a začali jsme dosahovat výrazně lepších časů.“
čtvrté místo. „Před startem jsme si dali cíl umístit se v rámci produkčního poháru do 5. místa. Přitom jsme doufali, že bychom mohli dosáhnout až na stupně vítězů. Nakonec se nám podařilo splnit cíl a převzít vedení v tabulce ERC Production Cupu. Jsme spokojeni. Navíc se na našem autě ani při jedné ze tří odjetých soutěží neobjevil žádný technický problém. Mitsubishi bylo opět skvěle připraveno a to díky velkému úsilí našich mechaniků, kterým patří velký dík. Zároveň bych chtěl poděkovat všem partnerům za jejich podporu.“
Na třetí soutěži ME na Kanárských ostrovech se posádka týmu Orsák Rallysport neobjeví. O dalších startech se v současnosti jedná.
Stav ERC Production Cupu po 2. soutěži:
1. Orsák 42 bodů, 2. Harrach 38, 3. Švedas 37, 4. Kajetanowicz 31, 5. Egle 22
Veškeré aktuální týmové dění můžete sledovat na facebooku týmu Orsák Rallysport, kde se budou pravidelně objevovat i čerstvé fotografie ze zákulisí, přípravy a vlastních soutěží.
Při večerním servisu byl už podvozek Lanceru Evo 9 kompletně přestavěný a během nedělní etapy se Jaroslav Orsák probojoval až na devátou příčku. V rámci třídy 3 nakonec bral body za
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.