Posádka Orsák – Šmeidler s produkčním vozem Mitsubishi Lancer Evo 9 o uplynulém víkendu úspěšně završila zimní část sezony. Tým Orsák Rallysport absolvoval během jediného měsíce tři soutěže za zcela odlišných podmínek. Při druhém startu v seriálu mistrovství Evropy na Rally Liepaja Ventspils v Lotyšsku se „Jarin“ Orsák opět probojoval do první desítky. Díky bodovému zisku za čtvrté místo ve třídě valašský jezdec převzal vedení v ERC Production Cupu.
Po úspěchu v Rakousku vzal tým Orsák Rallysport přípravu na druhou soutěž ME opravdu zodpovědně. Do Pobaltí vyrazil už o týden dříve, aby se zúčastnil Halls Winter Rally v Litvě. Hlavním motivem bylo otestovat při ostré jízdě patnáctipalcové pneumatiky s dlouhými hroty, na kterých Orsák dosud nezávodil.
„Byla to úžasná zimní rally, opravdový soutěžácký ráj,“ popisuje start v Litvě jezdec. „Podél trati byly sněhové bariéry, cesty byly technické, samý skok a zatáčky. Soutěž byla kompaktní, celý závod se odjel během soboty. Halls Winter Rally pro nás byla fantastickým zážitkem. Jeli jsme samozřejmě s velkou rezervou. Nešlo nám tentokrát o výsledek. Díky odlišným národním předpisům startovali pobaltští jezdci na úzkých šestnáctipalcových pneumatikách, které jsou na sněhu nejrychlejší. My jsme zkoušeli „švédské“ gumy, na kterých se pojede v Lotyšsku. Do cíle jsme dojeli na 11. příčce, ale podstatné pro nás bylo, že jsme absolvovali bez problémů celou soutěž a otestovali zdejší podmínky.“
Celý tým pokračoval následně v cestě do Lotyšska, kam dorazil už v neděli. Po krátkém odpočinku mechanici překontrolovali a připravili soutěžní mitsubishi na vrchol pobaltského tažení. Během pondělka a úterka se našel čas i na výlety po okolí, zajímavá byla například návštěva muzea vojenského vězení ze sovětské éry. Ve středu pak začínaly seznamovací jízdy. Napilno bylo i ve čtvrtek večer, kdy spolujezdec David Šmeidler slavil šestadvacáté narozeniny.
Už po prvních kilometrech se ukázalo, že se bude jednat o velice rychlou rally s širokými cestami. Zároveň začala obleva, denní teploty přesahovaly +5°C a sníh ze silnic rychle mizel. Bylo jasné, že podmínky budou podstatně jiné, než během předchozího víkendu v Litvě.
„Na takové rychlé trati jsem startoval poprvé v životě,“ potvrdil Orsák. „Při soutěži jsme v lesních úsecích, které vedly přes spousty horizontů, mnohokrát dosahovali rychlosti převyšující 200 km/h. S výjimkou některých úseků byla na cestě jen tenká vrstva sněhu a ledu. Jelo se prakticky po šotolině, která přes noc zmrzla. Naštěstí byl povrch tratě většinou hladký a dlouhé hroty se nevytrhávaly tolik, jak jsme si mysleli.“
V pátek večer byly v itineráři pouze tři rychlostní zkoušky. Posádka Orsák – Šmeidler zajížděla časy ve druhé desítce celkového pořadí a po třech vložkách byla klasifikována na 13. pozici (osmá v rámci ERC Production Cupu). „Už při kvalifikační zkoušce jsme byli překvapeni, o kolik byli naši soupeři rychlejší,“ přiznal Orsák. „Postrádali jsme přilnavost i trakci. Celou noc jsme přemýšleli, co je špatně. Bylo to doslova frustrující, když jsme zjistili, že naše nastavení není na tuto soutěž vhodné. Jezdci na speciálech S2000 mají situaci podstatně jednodušší, protože mají ověřené setupy k dispozici. My jako soukromníci si musíme vhodné nastavení najít a odladit sami. V sobotu ráno jsme se v servisu pustili do změny setupu podvozku. Postupně jsme měnili nastavení tlumičů, geometrii i svornost diferenciálů. Během dne jsme také přezuli ze starších pneumatik Pirelli na Michelinky a začali jsme dosahovat výrazně lepších časů.“
čtvrté místo. „Před startem jsme si dali cíl umístit se v rámci produkčního poháru do 5. místa. Přitom jsme doufali, že bychom mohli dosáhnout až na stupně vítězů. Nakonec se nám podařilo splnit cíl a převzít vedení v tabulce ERC Production Cupu. Jsme spokojeni. Navíc se na našem autě ani při jedné ze tří odjetých soutěží neobjevil žádný technický problém. Mitsubishi bylo opět skvěle připraveno a to díky velkému úsilí našich mechaniků, kterým patří velký dík. Zároveň bych chtěl poděkovat všem partnerům za jejich podporu.“
Na třetí soutěži ME na Kanárských ostrovech se posádka týmu Orsák Rallysport neobjeví. O dalších startech se v současnosti jedná.
Stav ERC Production Cupu po 2. soutěži:
1. Orsák 42 bodů, 2. Harrach 38, 3. Švedas 37, 4. Kajetanowicz 31, 5. Egle 22
Veškeré aktuální týmové dění můžete sledovat na facebooku týmu Orsák Rallysport, kde se budou pravidelně objevovat i čerstvé fotografie ze zákulisí, přípravy a vlastních soutěží.
Při večerním servisu byl už podvozek Lanceru Evo 9 kompletně přestavěný a během nedělní etapy se Jaroslav Orsák probojoval až na devátou příčku. V rámci třídy 3 nakonec bral body za
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.