Za týden startuje v Lotyšsku druhá soutěž mistrovství Evropy, kde nebude chybět ani posádka Orsák – Šmeidler se svým vozem Mitsubishi Lancer Evo 9. Tým Orsák Rallysport vyrazil do Pobaltí už tento týden, aby se v rámci přípravy na specifickou zimní soutěž zúčastnil sobotní Halls Winter Rally v Litvě.
Hlavním cílem pobaltské mise je start na Rally Liepaja Ventspils, kde chce Jaroslav Orsák vybojovat další evropské body do ERC Production Cupu. Bude to zcela odlišná soutěž, než na kterých valašský jezdec dosud startoval. Vedle zaručených zimních podmínek je hlavním rozdílem použití úzkých patnáctipalcových pneumatik s dlouhými hroty, na kterých se jezdí při Švédské rally. Na takových pneumatikách „Jarin“ ještě nezávodil, proto se tým rozhodl v rámci přípravy startovat už o týden dříve v sousední Litvě.
„Chceme se sžít s chováním našeho auta na úzkých pneumatikách s velkými hřeby,“ vysvětluje rozhodnutí Orsák. „Doma jsme gumy vyzkoušeli jen na krátkém testu, ale po 25 km jízdy jsem naprosto nadšený. Auto drží na zledovatělém sněhu pevně stopu a perfektně funguje! Už se na obě soutěže těšíme. Celá letošní sezona v seriálu mistrovství Evropy je nejen pro naši posádku, ale pro celý náš tým obrovskou výzvou a motivací.“
Celý tým je už od čtvrtka v Litvě a seznamuje se s prostředím. V pátek se odehrávají seznamovací jízdy, v sobotu se v okolí města Utena koná vlastní soutěž. V itineráři je šest opakovaných úseků rychlostních zkoušek, které celkem měří 112 km. Přihlášeno je téměř 60 posádek z Litvy, Polska, Lotyšska, Ukrajiny, Běloruska, Ruska, Finska, Itálie a České republiky. Největšími favority jsou zkušení pobaltští jezdci s lancery specifikace R4.
„V Litvě nám nejde o výsledek, ale především o ostré testování,“ říká osmadvacetiletý jezdec. „Pojedeme pochopitelně s větší rezervou, abychom autu před soutěží ME v Lotyšsku neublížili. Naše soutěžní auto prošlo po úspěšném startu v Rakousku opět důkladnou kontrolou a je perfektně připravené. Věříme, že po technické stránce vydrží a bez problémů zvládne obě soutěže. Náhradní vůz s sebou nemáme, tak musíme být opatrní. Celý náš tým už zůstává v Pobaltí a po Halls Winter Rally se přesune do Lotyšska.“
Veškeré aktuální týmové dění můžete nyní sledovat na facebooku týmu Orsák Rallysport, kde se pravidelně objevují i čerstvé fotografie ze zákulisí, přípravy a vlastních soutěží.
http://www.facebook.com/jarekorsakrally
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.