I přes spekulace o odchodu Jariho-Mattiho Latvaly je šéf M-Sportu, Malcolm Wilson, ohledně různých budoucích aktivit M-Sportu plný důvěry.
Pane Wilsone, jak vypadá příští sezona pro váš M-Sport?Momentálně pracujeme na všech stavbách. Naše angažmá v MS chceme prodloužit, aktuální smlouva je na dva roky (2012 - 2013), takže počítáme s tím, že tu budeme i příští rok. Co se týče jezdců, tak jednání běží. Momentálně nemám, co bych oznámil, nemáme žádné deadline. Vloni jsme nevěděli ještě ani v prosinci, jestli pojedeme dále MS. Rádi bychom pokračovali s Jarim-Mattim Latvalou, pokud by to ale nedopadlo, tak to půjde i bez něj.
Rok 2013 bude rokem změn, zvláště u konkurenčního Citroënu. Jak si myslíte, že to bude u Citroënu bez Sébastiena Loeba jako stabilního jezdce vypadat?Je škoda, že se Sébastien už teď rozhodl pro takový poloviční důchod, když je naše auto konkurenceschopnější než kdy předtím. Je bez debaty, že pro Citroën to bude velký rozdíl. Už dlouho je nejlepším jezdcem, kterého jsme v MS viděli. Stále ještě je neuvěřitelně rychlý a navíc asi vyhraje už svůj devátý titul, ale už se rozhodl. Bylo by hezké ho tu ještě chvíli mít. Byli jsme poslední, kteří ho na asfaltu porazili [Markko Märtin v roce 2004]. Teď nám zbývají už jen dvě rally, abychom to zopakovali. Porazit Loeba na asfaltu, to zůstává jedním z mých cílů. Snad se nám to podaří ve Francii nebo ve Španělsku. Samozřejmě bude těžké ho porazit na jeho domácí soutěži, ale Jari-Matti na to má a má i dostatečnou rychlost.
Jaká je situace ohledně WRC Akademie/Junior WRC?Věřím, že se nám v tom programu podaří pokračovat. Máme skvělý tým, o který se starají Poláci. Podařilo se jim sehnat nějaké zájemce a doufám, že v tom budeme pokračovat. Feedback od FIA je velmi pozitivní. Na trhu je ale konkurence, takže musí být vyzkoušena každá možnost.
Jak vidíte budoucnost vozů S2000?Stále je hodně zákazníků o vozy S2000 po celém světě. Nejsilněji jsou zastoupeny v Jižní Africe, tam máme 45 Fiest S2000, ale jsou ještě i další. Staré S2000 s dvoulitrovým motorem bez přeplňování jsou oblíbenými vozy. I když se toho děje hodně, tak jen tak nezmizí. Je s nimi totiž poměrně jednoduché jet.
Nejsou nové vozy kategorie RRC konkurenceschopnější než starší Fordy Fiesta S2000?Myslím, že je to docela vyrovnané. Giandomenico Basso vyhrál některé důležité rally, i když to bylo hodně těsné. Výhodou RRC je, že může být ovlivněna aktuálním vývojem ve WRC. Naproti tomu vývoj vozů S2000 je mrtvém bodě.
Snažíte se, aby vysloužilé vozy WRC mohly být přestaveny a používany v regionálních šampionátech, že ano?Ano, správně. Ale na trhu není takový zájem jako v minulých letech. Ale určitá poptávka je a lidé se ptají.
Jak hodnotíte nové kategorie WRC2 a WRC3, je to krok správným směrem? Minimálně to pomůže přivést do různých kategorií určitou jistotu.
A jak budou fungovat vozy R5?Zde vypadá vše pozitivně. Jsme zatím ale v počáteční fázi, vypadá to ale, že se do tohoto projektu zapojí velké automobilky. Je důležité postavit na nohy obchodně úspěšný projekt. Hlavní je postavit cenově efektivní vůz. Na to klademe důraz. Chceme využít všechny naše poznatky ze stavby WRC, abychom učinili R5 konkurenceschopným, cenově přijatelným a nenáročním na udržbu. To je náš cíl v oblasti zákaznického sportu.
Zastávají i vaši inženýři všeobecně rozšířený názor, že budou nová R5 minimálně stejně konkurenceschopná, jako vozy S2000 (obou verzí)?Každý má na to svůj názor. Já si myslím, že R5 budou konkurenceschopná, i když se může ukázat opak. Ale tyto vozy by měly být na dostřel vozům S2000 a RRC.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?