I přes spekulace o odchodu Jariho-Mattiho Latvaly je šéf M-Sportu, Malcolm Wilson, ohledně různých budoucích aktivit M-Sportu plný důvěry.
Pane Wilsone, jak vypadá příští sezona pro váš M-Sport?Momentálně pracujeme na všech stavbách. Naše angažmá v MS chceme prodloužit, aktuální smlouva je na dva roky (2012 - 2013), takže počítáme s tím, že tu budeme i příští rok. Co se týče jezdců, tak jednání běží. Momentálně nemám, co bych oznámil, nemáme žádné deadline. Vloni jsme nevěděli ještě ani v prosinci, jestli pojedeme dále MS. Rádi bychom pokračovali s Jarim-Mattim Latvalou, pokud by to ale nedopadlo, tak to půjde i bez něj.
Rok 2013 bude rokem změn, zvláště u konkurenčního Citroënu. Jak si myslíte, že to bude u Citroënu bez Sébastiena Loeba jako stabilního jezdce vypadat?Je škoda, že se Sébastien už teď rozhodl pro takový poloviční důchod, když je naše auto konkurenceschopnější než kdy předtím. Je bez debaty, že pro Citroën to bude velký rozdíl. Už dlouho je nejlepším jezdcem, kterého jsme v MS viděli. Stále ještě je neuvěřitelně rychlý a navíc asi vyhraje už svůj devátý titul, ale už se rozhodl. Bylo by hezké ho tu ještě chvíli mít. Byli jsme poslední, kteří ho na asfaltu porazili [Markko Märtin v roce 2004]. Teď nám zbývají už jen dvě rally, abychom to zopakovali. Porazit Loeba na asfaltu, to zůstává jedním z mých cílů. Snad se nám to podaří ve Francii nebo ve Španělsku. Samozřejmě bude těžké ho porazit na jeho domácí soutěži, ale Jari-Matti na to má a má i dostatečnou rychlost.
Jaká je situace ohledně WRC Akademie/Junior WRC?Věřím, že se nám v tom programu podaří pokračovat. Máme skvělý tým, o který se starají Poláci. Podařilo se jim sehnat nějaké zájemce a doufám, že v tom budeme pokračovat. Feedback od FIA je velmi pozitivní. Na trhu je ale konkurence, takže musí být vyzkoušena každá možnost.
Jak vidíte budoucnost vozů S2000?Stále je hodně zákazníků o vozy S2000 po celém světě. Nejsilněji jsou zastoupeny v Jižní Africe, tam máme 45 Fiest S2000, ale jsou ještě i další. Staré S2000 s dvoulitrovým motorem bez přeplňování jsou oblíbenými vozy. I když se toho děje hodně, tak jen tak nezmizí. Je s nimi totiž poměrně jednoduché jet.
Nejsou nové vozy kategorie RRC konkurenceschopnější než starší Fordy Fiesta S2000?Myslím, že je to docela vyrovnané. Giandomenico Basso vyhrál některé důležité rally, i když to bylo hodně těsné. Výhodou RRC je, že může být ovlivněna aktuálním vývojem ve WRC. Naproti tomu vývoj vozů S2000 je mrtvém bodě.
Snažíte se, aby vysloužilé vozy WRC mohly být přestaveny a používany v regionálních šampionátech, že ano?Ano, správně. Ale na trhu není takový zájem jako v minulých letech. Ale určitá poptávka je a lidé se ptají.
Jak hodnotíte nové kategorie WRC2 a WRC3, je to krok správným směrem? Minimálně to pomůže přivést do různých kategorií určitou jistotu.
A jak budou fungovat vozy R5?Zde vypadá vše pozitivně. Jsme zatím ale v počáteční fázi, vypadá to ale, že se do tohoto projektu zapojí velké automobilky. Je důležité postavit na nohy obchodně úspěšný projekt. Hlavní je postavit cenově efektivní vůz. Na to klademe důraz. Chceme využít všechny naše poznatky ze stavby WRC, abychom učinili R5 konkurenceschopným, cenově přijatelným a nenáročním na udržbu. To je náš cíl v oblasti zákaznického sportu.
Zastávají i vaši inženýři všeobecně rozšířený názor, že budou nová R5 minimálně stejně konkurenceschopná, jako vozy S2000 (obou verzí)?Každý má na to svůj názor. Já si myslím, že R5 budou konkurenceschopná, i když se může ukázat opak. Ale tyto vozy by měly být na dostřel vozům S2000 a RRC.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.