Američan Ken Block již před sezónou avizoval, že se bude na domácích soutěžích prezentovat s novou Fiestou. Premiéru si odbyl na nedávné Sno*Drift Rally poblíž Atlanty v USA, prvním podniku série Rally America a Severoamerického mistrovství.
Severoamerická premiéra soutěžní verze Fiesty jednoznačně táhla a tak byl jezdec Monster World Rally Teamu od počátku soutěže rozhodně nejsledovanějším jezdcem startovního pole. Premiéru mu hodlalo znepříjemnit hned několik borců s prodkučními auty, především úřadující šampion Rally America Travis Pastrana se Subaru, kanadský vicemistr Antoine L'Estage a loňský severoamerický mistr Andrew Comrie-Picard, oba s poslední evolucí Mitsubishi Lancer. Velice rychlý pak dokáže být i William Bacon s Mitsubishi Lancer Evo IX, kterého naviguje novozélanďan Peter Watt.Block začal z celkových 144 kilometrů rychlostních zkoušek ukusovat nejlépe jak mohl, když první měřený test vyhrál před L'Estagem a Pastranou. Oba borci mu úvodní porážku vrátili hned v následující RZ a Block se tak propadl o dvě místa zpět na průběžné třetí, kde vydržel i po třetím testu.Travis Pastrana, vedoucí muž průběžného pořadí, pak v servisu velmi obtížnou trať "amerického Monte" hodnotil: "Moje babička by tady jela rychleji...na mopedu. Jedeme totiž po čistém ledě."S jízdou po ledu měli ostatně potíže i ostatní, Andrew Comrie-Picard například prohlásil: "Jezdím už deset let a už jsem i mnoho zimních soutěží vyhrál, ale v životě jsem neviděl něco takového. Ten led je absolutně neuvěřitelný."Cíl čtvrtého úseku Lockwood Lake už neviděl Block, když ho v průběhu zkoušky vyřadila technická závada. Vedení se v tu chvíli ujal Pastrana a už se do konce soutěže nedal nikým předstihnout. Jako druhý doklouzal do cíle L'Estage se ztrátou více jak minutu a půl, třetí Bacon na Pastranu ztratil dokonce šest a půl minuty.
Ken Block v akci na Sno*Drift Rally (Foto: Matthew Young, worldrallysport.com)
Premiéra Fiesty v severní Americe se tak moc nepovedla, útěchou pilotovi černozeleného Fordu může být snad jen jeden vyhraný test. Šanci na reparát bude mít na šotolinové Rally in the 100 Acre Woods, která se jede na konci února v okolí amerického města Salem.
Konečné pořadí Sno*drift Rally 2010:1 Travis Pastrana / Christian Edström (USA/SWE) Subaru Impreza STi 02:31:01.12 Antoine L'Estage / Nathalie Richard (CAN) Mitsubishi Lancer Evo 10 02:32:38.83 William Bacon / Peter Watt (USA/NZL) Mitsubishi Lancer Evo 9 02:37:40.84 Andrew Comrie Picard / Jeremy Wimpey (CAN) Mitsubishi Lancer Evo 10 02:45:28.25 Travis Hanson / Terry Hanson (USA) Subaru Impreza STi 02:48:05.16 Dave Mirra / Derek Ringer (USA/GBR) Subaru Impreza STi 02:55:50.97 Carl Decker / Adam Craig (USA) Subaru Impreza WRX 02:58:08.28 Piotr Wiktorczyk / Grzegorz Dorman (PL) Subaru Impreza STi 02:58:21.19 Byron Garth / Sky Pinnick (USA) Subaru Impreza WRX 02:59:30.410 Arkadiusz Gruszka / Dominik Jozwiak (PL) Mitsubishi Lancer Evo 9 02:59:42.1
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.