Mistr světa F1 z roku 2007 Kimi Räikkönen, který v pátek oznámil přestup do světového šampionátu v rally, bude v příštím roce pod drobnohledem svých soupeřů z obou soutěží. Zprávu přinesla agentura Reuters.
Třicetiletý Fin, jehož země vyprodukovala velké šampiony v obou motoristických kategoriích, je průkopníkem. Jen velmi málo pilotů v F1 se pokoušelo přesedlat do rally a nikdo nezaznamenal skutečný úspěch na nejvyšší úrovni.
Když Räikkönen startoval s vozem Fiat v letošní Finské rally, byl vůbec prvním mistrem světa F1, který závodil v rallyovém šampionátu od dob Jimiho Clarka, který s Lotusem Cortinou jel Britskou rally v roce 1966.
Brit Martin Brundle, který nikdy nevyhrál závod F1, startoval na závěr své kariéry v roce 1996 také v Britské rally, ale ta tehdy nebyla součástí mistrovství světa.
Posledním aktivním pilotem F1, který se zúčastnil mistrovství světa v rally, byl před Räikkönenem britský jezdec Lotusu Derek Warwick, za volantem Subaru absolvoval v roce 1990 Britskou rally.
Francouz Stephane Sarrazin odešel do rally v roce 2004, když předtím startoval v jediném závodě F1 s vozem Minardi a pak testoval pro týmy Prost a Toyota.
Räikkönen, jehož starší bratr Rami byl kdysi slibným rallyovým jezdcem na domácí finské scéně, určitě nemíní být v rally jen do počtu a také nebude podceňovaným jezdcem. Jeho spolujezdcem bude Kaj Lindström, který si na konci devadesátých let dojel s Tommim Mäkkinenem pro čtyři mistrovské tituly v řadě.
Během druhého dne Finské rally, kterou absolvoval v době letní přestávky v F1, Räikkönen havaroval a musel odstoupit z patnáctého místa. "Kimi odvedl skvělou práci, mnohem lepší, než jsem čekal," řekl Lindström. "Má přirozený cit pro auto, což mu dovoluje vyrovnat se jezdcům, kteří mají daleko víc zkušeností."
Norský mistr světa z roku 2003 Peter Solberg, který bude jedním z Räikkönenových soupeřů, čeká, že Fin se rychle přizpůsobí. "Je to velmi dobrý jezdec. Jakmile se trochu zaběhne, myslím, že překvapí hodně lidí," dodal.
V F1 jsou i další piloti, kteří by Räikkönena mohli v budoucnu následovat. Vášnivým jezdcem rally je Polák Robert Kubica, zajímá se o ni i Němec Sebastian Vettel.
Pokud jde o možné přestupy opačným směrem, šestinásobný šampion v rally Sebastien Loeb testoval minulý rok pro tým Red Bull a doufal, že se dokonce zúčastnit závěrečné Velké ceny mistrovství světa v Abú Zabí v barvách sesterské stáje Toro Rosso. Mezinárodní automobilová federace (FIA) mu však neudělila potřebnou superlicenci.
Kimi Räikkönen bude působit v rally jen jeden rok, v sezoně 2011 by se rád vrátil do F1.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?