Irsko se stane už nadcházející víkend hostitelem světového šampionátu v rally. Právě Irsko dostalo tu poctu celý kolotoč letos zahajovat. Také je součástí JWRC.
Irsko je obecně specifická země, a to zejména svým podnebím počasím. Povrchem bude asfalt. Ten je také zvláštní. Často je porostlý travou a mechem, což jej dělá velmi kluzkým. Už jsme se o tom mohli přesvědčit v minulém ročníku, který se jel v roce 2007.
Soutěž provázel déšť a ten vše činil ještě těžším, než kdyby bylo sucho. Počasí také bude jedním z faktorů, který bude ovlivňovat soutěžící. Momentálně v centru rally ve městě Sligo prší a je tam 5 stupňů.
Místopis
Irsko v té podobě v jaké jej známe, vzniklo roku 1921. Rozkládá se na stejnojmenném ostrově v Atlantiku. Do roku 1973 platilo za poměrně chudou zemi, což se změnilo až v roce 1973, kdy Irsko vstoupilo do EU. Irsko má 4,2 mil. obyv. Zemi nyní vládne prezidentka. Země je poměrně hornatá, bažinatá. Vyskytují se zde bohatá vřesoviště a mokré louky.
TraťCentrem rally je město Sligo. Shakedown by měl být ve čtvrtek ráno a dopoledne. Tratě vesměs vycházejí z roku 2007. Nově vytvořena byla RZ 2,5. Rychlostní zkouška 3,6 byla oproti roku 2007 prodloužena. Prodloužena byla také zkouška 10,13. Naopak zkrácena je RZ 17. Nově zařazena je také speciálka ve městě Donegal. Také RZ 18 se jede v opačném směru než v roce 2007. Přehozen byl i sled zkoušek. Celkově čeká na soutěžící 367 ostrých kilometrů. Časový harmonogram najdete ZDE. Nezapomeňme na to, že oproti ČR je hodinový posun.
FavoritéVzhledem k tomu, že se odhlásilo Subaru a Suzuki. Tak největšími favority jsou jezdci Fordu a Citroenu. Tedy Hirvonnen, Loeb a asi až za nimi Atkinson, Sordo a Latvala. V Irsku jsou ale natolik specifické podmínky, že se může stát cokoliv. Připraveno je také několik místních jezdců s vozy WRC, kteří také budou chtít ukázat, co umí. Šoutěž v roce 2007 byla
JWRCLetos se čeká nabitá konkurence. Nebude chybět náš Martin Prokop s Citroenem C2 S1600. Startuje celá řada vozů Suzuki S1600. Piloty třeba Aaron Burkart a Simonne Bertolloti.
Celkově je přihlášeno 75 posádek. Vše podstatné o dění v Irsku můžete sledovat s námi.
Mapy rychlostních zkoušek jsou ZDE.
Časový harmonogram ZDE.
Seznam přihlášených je ZDE.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.