Samořiditelná auta kladou speciální požadavky také na pneumatiky. Senzory připojené k pneumatikám budou představovat jeden z prvků, který bude hrát důležitou roli, když vozidlo bude vyhodnocovat jízdní podmínky místo řidiče. Odborník ze společnosti Nokian Tyres věří, že chytré pneumatiky budou běžnou výbavou nejpozději do pěti let.
Automatizace dopravy se stále posouvá vpřed a spolu s tím jsou kladeny nové požadavky také na pneumatiky pro osobní vozidla. Jakmile auto není ovládáno člověkem, musí být schopné sledovat jízdní podmínky jiným způsobem, například pomocí senzorů umístěných na pneumatikách. Staré známé bezpečnostní charakteristiky pneumatik, jako je přilnavost na ledu a odolnost vůči aquaplaningu, doplní ještě technologie, které v reálném čase vytvářejí potřebná data.
„Pokud vozidlo nemá aktivního řidiče, který by zajistil bezpečnost užití pneumatik, je třeba bezpečnost měřit jiným způsobem,“ říká Mika Penttilä, vedoucí digitálních technologií ve společnosti Nokian Tyres.
Jestliže se například informace získané z pneumatik spojí s údaji o počasí, může palubní informační systém vozidla vytvořit obraz převládajících jízdních podmínek a v souladu s ním upravit jízdu. Senzory pneumatik jsou rovněž schopné sledovat míru opotřebení běhounu, tlak huštění a teplotu uvnitř pneumatiky. Nárůst této teploty může být známkou poškození pneumatiky, které je tak podchyceno v samotném počátku a může být vyřešeno ještě předtím, než způsobí nebezpečnou situaci na silnici.
„Vaše auto může být jakkoliv chytré, ale pneumatiky jsou pořád jedinou spojnicí mezi vozidlem a vozovkou,“ říká Jukka Kasi, senior viceprezident pro produkty a marketing ve společnosti Nokian Tyres.
Pneumatika vám řekne, když potřebuje vyměnit
Chytré pneumatiky umožní využívat nové funkce ještě předtím, než se v ulicích objeví robotická auta.
„I v budoucnu se budou pneumatiky stále opotřebovávat a bude třeba je vyměňovat. Nicméně nákup nové sady pneumatik může být snazší a vyžadovat menší pozornost než předtím,“ říká M. Penttilä.
Ledničky budoucnosti si umí objednat nové mléko v okamžiku, kdy začne docházet, a to samé může platit pro opotřebené pneumatiky. Jakmile se pneumatiky opotřebují, senzory mohou informovat prodejce pneumatik, který vám doručí novou sadu pneumatik nebo vám ji namontuje na vaše vozidlo. Podle Jukky Kasi je nicméně prvním krokem informování řidiče o tom, že je pneumatika opotřebená.
„Pneumatika může přenášet informaci o opotřebení do palubního informačního systému, který upozorní řidiče, že pneumatika může být bezpečně užívána ještě po dobu dalších tří měsíců. Systém dá zároveň řidiči pokyn, aby se obrátil na nejbližšího prodejce pneumatik, a poskytne mu potřebné kontaktní informace. Jedná se o podobný princip, jako když současná vozidla informují řidiče o docházejícím palivu a navigují k nejbližší čerpací stanici.“
Spolu s tím, jak se zvyšuje popularita sdílených vozidel, stává se preventivní údržba v dnešní době obzvláště důležitá – a to bude platit dvojnásobně, jakmile se budou tato vozidla pohybovat bez řidiče. Díky preventivní údržbě nenechá auto své cestující na holičkách.
Chytré pneumatiky se objeví ještě před robotickými vozidly
Přestože hlavní revoluce teprve přijde, různé senzory a chytrá řešení pneumatik jsou k dispozici již nyní. Například TPMS senzory tlaku huštění jsou spotřebitelům již dobře známé, ale pokročilejší technologie byly zatím vyhrazeny pouze pro profesionální užití. Například Nokian Tyres Intuitu je koncept pro pneumatiky pro zemědělské a logistické stroje, který pneumatiky propojuje se zabudovanými senzory a mobilní aplikací pro sběr dat.
Jukka Kasi ovšem věří, že řešení, jako je Intuitu, se stanou běžnou součástí spotřebitelského užití, a to ještě předtím, než se na silnici objeví autonomní vozidla.
„Chytré pneumatiky se stanou běžnou výbavou nejprve na elektrických vozidlech, protože mají velké pneumatiky, mnoho senzorů a propojení s pneumatikami. K tomu dojde přibližně za pět let,“ shrnuje J. Kasi.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).