Chytrý telefon, dům, auto. Brzy budou chytré i pneumatiky

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: Lexus
AutoRoad.cz 25. června 2020 23:54
Sdílej:

Samořiditelná auta kladou speciální požadavky také na pneumatiky. Senzory připojené k pneumatikám budou představovat jeden z prvků, který bude hrát důležitou roli, když vozidlo bude vyhodnocovat jízdní podmínky místo řidiče. Odborník ze společnosti Nokian Tyres věří, že chytré pneumatiky budou běžnou výbavou nejpozději do pěti let.

Automatizace dopravy se stále posouvá vpřed a spolu s tím jsou kladeny nové požadavky také na pneumatiky pro osobní vozidla. Jakmile auto není ovládáno člověkem, musí být schopné sledovat jízdní podmínky jiným způsobem, například pomocí senzorů umístěných na pneumatikách. Staré známé bezpečnostní charakteristiky pneumatik, jako je přilnavost na ledu a odolnost vůči aquaplaningu, doplní ještě technologie, které v reálném čase vytvářejí potřebná data.

„Pokud vozidlo nemá aktivního řidiče, který by zajistil bezpečnost užití pneumatik, je třeba bezpečnost měřit jiným způsobem,“ říká Mika Penttilä, vedoucí digitálních technologií ve společnosti Nokian Tyres.

Jestliže se například informace získané z pneumatik spojí s údaji o počasí, může palubní informační systém vozidla vytvořit obraz převládajících jízdních podmínek a v souladu s ním upravit jízdu. Senzory pneumatik jsou rovněž schopné sledovat míru opotřebení běhounu, tlak huštění a teplotu uvnitř pneumatiky. Nárůst této teploty může být známkou poškození pneumatiky, které je tak podchyceno v samotném počátku a může být vyřešeno ještě předtím, než způsobí nebezpečnou situaci na silnici.

„Vaše auto může být jakkoliv chytré, ale pneumatiky jsou pořád jedinou spojnicí mezi vozidlem a vozovkou,“ říká Jukka Kasi, senior viceprezident pro produkty a marketing ve společnosti Nokian Tyres.

Pneumatika vám řekne, když potřebuje vyměnit

Chytré pneumatiky umožní využívat nové funkce ještě předtím, než se v ulicích objeví robotická auta.

„I v budoucnu se budou pneumatiky stále opotřebovávat a bude třeba je vyměňovat. Nicméně nákup nové sady pneumatik může být snazší a vyžadovat menší pozornost než předtím,“ říká M. Penttilä.

Ledničky budoucnosti si umí objednat nové mléko v okamžiku, kdy začne docházet, a to samé může platit pro opotřebené pneumatiky. Jakmile se pneumatiky opotřebují, senzory mohou informovat prodejce pneumatik, který vám doručí novou sadu pneumatik nebo vám ji namontuje na vaše vozidlo. Podle Jukky Kasi je nicméně prvním krokem informování řidiče o tom, že je pneumatika opotřebená.

„Pneumatika může přenášet informaci o opotřebení do palubního informačního systému, který upozorní řidiče, že pneumatika může být bezpečně užívána ještě po dobu dalších tří měsíců. Systém dá zároveň řidiči pokyn, aby se obrátil na nejbližšího prodejce pneumatik, a poskytne mu potřebné kontaktní informace. Jedná se o podobný princip, jako když současná vozidla informují řidiče o docházejícím palivu a navigují k nejbližší čerpací stanici.“

Spolu s tím, jak se zvyšuje popularita sdílených vozidel, stává se preventivní údržba v dnešní době obzvláště důležitá – a to bude platit dvojnásobně, jakmile se budou tato vozidla pohybovat bez řidiče. Díky preventivní údržbě nenechá auto své cestující na holičkách.

Chytré pneumatiky se objeví ještě před robotickými vozidly

Přestože hlavní revoluce teprve přijde, různé senzory a chytrá řešení pneumatik jsou k dispozici již nyní. Například TPMS senzory tlaku huštění jsou spotřebitelům již dobře známé, ale pokročilejší technologie byly zatím vyhrazeny pouze pro profesionální užití. Například Nokian Tyres Intuitu je koncept pro pneumatiky pro zemědělské a logistické stroje, který pneumatiky propojuje se zabudovanými senzory a mobilní aplikací pro sběr dat.

Jukka Kasi ovšem věří, že řešení, jako je Intuitu, se stanou běžnou součástí spotřebitelského užití, a to ještě předtím, než se na silnici objeví autonomní vozidla.

„Chytré pneumatiky se stanou běžnou výbavou nejprve na elektrických vozidlech, protože mají velké pneumatiky, mnoho senzorů a propojení s pneumatikami. K tomu dojde přibližně za pět let,“ shrnuje J. Kasi.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.