Samořiditelná auta kladou speciální požadavky také na pneumatiky. Senzory připojené k pneumatikám budou představovat jeden z prvků, který bude hrát důležitou roli, když vozidlo bude vyhodnocovat jízdní podmínky místo řidiče. Odborník ze společnosti Nokian Tyres věří, že chytré pneumatiky budou běžnou výbavou nejpozději do pěti let.
Automatizace dopravy se stále posouvá vpřed a spolu s tím jsou kladeny nové požadavky také na pneumatiky pro osobní vozidla. Jakmile auto není ovládáno člověkem, musí být schopné sledovat jízdní podmínky jiným způsobem, například pomocí senzorů umístěných na pneumatikách. Staré známé bezpečnostní charakteristiky pneumatik, jako je přilnavost na ledu a odolnost vůči aquaplaningu, doplní ještě technologie, které v reálném čase vytvářejí potřebná data.
„Pokud vozidlo nemá aktivního řidiče, který by zajistil bezpečnost užití pneumatik, je třeba bezpečnost měřit jiným způsobem,“ říká Mika Penttilä, vedoucí digitálních technologií ve společnosti Nokian Tyres.
Jestliže se například informace získané z pneumatik spojí s údaji o počasí, může palubní informační systém vozidla vytvořit obraz převládajících jízdních podmínek a v souladu s ním upravit jízdu. Senzory pneumatik jsou rovněž schopné sledovat míru opotřebení běhounu, tlak huštění a teplotu uvnitř pneumatiky. Nárůst této teploty může být známkou poškození pneumatiky, které je tak podchyceno v samotném počátku a může být vyřešeno ještě předtím, než způsobí nebezpečnou situaci na silnici.
„Vaše auto může být jakkoliv chytré, ale pneumatiky jsou pořád jedinou spojnicí mezi vozidlem a vozovkou,“ říká Jukka Kasi, senior viceprezident pro produkty a marketing ve společnosti Nokian Tyres.
Pneumatika vám řekne, když potřebuje vyměnit
Chytré pneumatiky umožní využívat nové funkce ještě předtím, než se v ulicích objeví robotická auta.
„I v budoucnu se budou pneumatiky stále opotřebovávat a bude třeba je vyměňovat. Nicméně nákup nové sady pneumatik může být snazší a vyžadovat menší pozornost než předtím,“ říká M. Penttilä.
Ledničky budoucnosti si umí objednat nové mléko v okamžiku, kdy začne docházet, a to samé může platit pro opotřebené pneumatiky. Jakmile se pneumatiky opotřebují, senzory mohou informovat prodejce pneumatik, který vám doručí novou sadu pneumatik nebo vám ji namontuje na vaše vozidlo. Podle Jukky Kasi je nicméně prvním krokem informování řidiče o tom, že je pneumatika opotřebená.
„Pneumatika může přenášet informaci o opotřebení do palubního informačního systému, který upozorní řidiče, že pneumatika může být bezpečně užívána ještě po dobu dalších tří měsíců. Systém dá zároveň řidiči pokyn, aby se obrátil na nejbližšího prodejce pneumatik, a poskytne mu potřebné kontaktní informace. Jedná se o podobný princip, jako když současná vozidla informují řidiče o docházejícím palivu a navigují k nejbližší čerpací stanici.“
Spolu s tím, jak se zvyšuje popularita sdílených vozidel, stává se preventivní údržba v dnešní době obzvláště důležitá – a to bude platit dvojnásobně, jakmile se budou tato vozidla pohybovat bez řidiče. Díky preventivní údržbě nenechá auto své cestující na holičkách.
Chytré pneumatiky se objeví ještě před robotickými vozidly
Přestože hlavní revoluce teprve přijde, různé senzory a chytrá řešení pneumatik jsou k dispozici již nyní. Například TPMS senzory tlaku huštění jsou spotřebitelům již dobře známé, ale pokročilejší technologie byly zatím vyhrazeny pouze pro profesionální užití. Například Nokian Tyres Intuitu je koncept pro pneumatiky pro zemědělské a logistické stroje, který pneumatiky propojuje se zabudovanými senzory a mobilní aplikací pro sběr dat.
Jukka Kasi ovšem věří, že řešení, jako je Intuitu, se stanou běžnou součástí spotřebitelského užití, a to ještě předtím, než se na silnici objeví autonomní vozidla.
„Chytré pneumatiky se stanou běžnou výbavou nejprve na elektrických vozidlech, protože mají velké pneumatiky, mnoho senzorů a propojení s pneumatikami. K tomu dojde přibližně za pět let,“ shrnuje J. Kasi.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.