Samořiditelná auta kladou speciální požadavky také na pneumatiky. Senzory připojené k pneumatikám budou představovat jeden z prvků, který bude hrát důležitou roli, když vozidlo bude vyhodnocovat jízdní podmínky místo řidiče. Odborník ze společnosti Nokian Tyres věří, že chytré pneumatiky budou běžnou výbavou nejpozději do pěti let.
Automatizace dopravy se stále posouvá vpřed a spolu s tím jsou kladeny nové požadavky také na pneumatiky pro osobní vozidla. Jakmile auto není ovládáno člověkem, musí být schopné sledovat jízdní podmínky jiným způsobem, například pomocí senzorů umístěných na pneumatikách. Staré známé bezpečnostní charakteristiky pneumatik, jako je přilnavost na ledu a odolnost vůči aquaplaningu, doplní ještě technologie, které v reálném čase vytvářejí potřebná data.
„Pokud vozidlo nemá aktivního řidiče, který by zajistil bezpečnost užití pneumatik, je třeba bezpečnost měřit jiným způsobem,“ říká Mika Penttilä, vedoucí digitálních technologií ve společnosti Nokian Tyres.
Jestliže se například informace získané z pneumatik spojí s údaji o počasí, může palubní informační systém vozidla vytvořit obraz převládajících jízdních podmínek a v souladu s ním upravit jízdu. Senzory pneumatik jsou rovněž schopné sledovat míru opotřebení běhounu, tlak huštění a teplotu uvnitř pneumatiky. Nárůst této teploty může být známkou poškození pneumatiky, které je tak podchyceno v samotném počátku a může být vyřešeno ještě předtím, než způsobí nebezpečnou situaci na silnici.
„Vaše auto může být jakkoliv chytré, ale pneumatiky jsou pořád jedinou spojnicí mezi vozidlem a vozovkou,“ říká Jukka Kasi, senior viceprezident pro produkty a marketing ve společnosti Nokian Tyres.
Pneumatika vám řekne, když potřebuje vyměnit
Chytré pneumatiky umožní využívat nové funkce ještě předtím, než se v ulicích objeví robotická auta.
„I v budoucnu se budou pneumatiky stále opotřebovávat a bude třeba je vyměňovat. Nicméně nákup nové sady pneumatik může být snazší a vyžadovat menší pozornost než předtím,“ říká M. Penttilä.
Ledničky budoucnosti si umí objednat nové mléko v okamžiku, kdy začne docházet, a to samé může platit pro opotřebené pneumatiky. Jakmile se pneumatiky opotřebují, senzory mohou informovat prodejce pneumatik, který vám doručí novou sadu pneumatik nebo vám ji namontuje na vaše vozidlo. Podle Jukky Kasi je nicméně prvním krokem informování řidiče o tom, že je pneumatika opotřebená.
„Pneumatika může přenášet informaci o opotřebení do palubního informačního systému, který upozorní řidiče, že pneumatika může být bezpečně užívána ještě po dobu dalších tří měsíců. Systém dá zároveň řidiči pokyn, aby se obrátil na nejbližšího prodejce pneumatik, a poskytne mu potřebné kontaktní informace. Jedná se o podobný princip, jako když současná vozidla informují řidiče o docházejícím palivu a navigují k nejbližší čerpací stanici.“
Spolu s tím, jak se zvyšuje popularita sdílených vozidel, stává se preventivní údržba v dnešní době obzvláště důležitá – a to bude platit dvojnásobně, jakmile se budou tato vozidla pohybovat bez řidiče. Díky preventivní údržbě nenechá auto své cestující na holičkách.
Chytré pneumatiky se objeví ještě před robotickými vozidly
Přestože hlavní revoluce teprve přijde, různé senzory a chytrá řešení pneumatik jsou k dispozici již nyní. Například TPMS senzory tlaku huštění jsou spotřebitelům již dobře známé, ale pokročilejší technologie byly zatím vyhrazeny pouze pro profesionální užití. Například Nokian Tyres Intuitu je koncept pro pneumatiky pro zemědělské a logistické stroje, který pneumatiky propojuje se zabudovanými senzory a mobilní aplikací pro sběr dat.
Jukka Kasi ovšem věří, že řešení, jako je Intuitu, se stanou běžnou součástí spotřebitelského užití, a to ještě předtím, než se na silnici objeví autonomní vozidla.
„Chytré pneumatiky se stanou běžnou výbavou nejprve na elektrických vozidlech, protože mají velké pneumatiky, mnoho senzorů a propojení s pneumatikami. K tomu dojde přibližně za pět let,“ shrnuje J. Kasi.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.