Chytrý telefon, dům, auto. Brzy budou chytré i pneumatiky

AutoRoad.cz, 25. června 2020, 23:54 Google+

Samořiditelná auta kladou speciální požadavky také na pneumatiky. Senzory připojené k pneumatikám budou představovat jeden z prvků, který bude hrát důležitou roli, když vozidlo bude vyhodnocovat jízdní podmínky místo řidiče. Odborník ze společnosti Nokian Tyres věří, že chytré pneumatiky budou běžnou výbavou nejpozději do pěti let.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Lexus

Sdílejte článek

Automatizace dopravy se stále posouvá vpřed a spolu s tím jsou kladeny nové požadavky také na pneumatiky pro osobní vozidla. Jakmile auto není ovládáno člověkem, musí být schopné sledovat jízdní podmínky jiným způsobem, například pomocí senzorů umístěných na pneumatikách. Staré známé bezpečnostní charakteristiky pneumatik, jako je přilnavost na ledu a odolnost vůči aquaplaningu, doplní ještě technologie, které v reálném čase vytvářejí potřebná data.

img-responsive

Ilustrační fotografie | foto: dTest

„Pokud vozidlo nemá aktivního řidiče, který by zajistil bezpečnost užití pneumatik, je třeba bezpečnost měřit jiným způsobem,“ říká Mika Penttilä, vedoucí digitálních technologií ve společnosti Nokian Tyres.

Jestliže se například informace získané z pneumatik spojí s údaji o počasí, může palubní informační systém vozidla vytvořit obraz převládajících jízdních podmínek a v souladu s ním upravit jízdu. Senzory pneumatik jsou rovněž schopné sledovat míru opotřebení běhounu, tlak huštění a teplotu uvnitř pneumatiky. Nárůst této teploty může být známkou poškození pneumatiky, které je tak podchyceno v samotném počátku a může být vyřešeno ještě předtím, než způsobí nebezpečnou situaci na silnici.

„Vaše auto může být jakkoliv chytré, ale pneumatiky jsou pořád jedinou spojnicí mezi vozidlem a vozovkou,“ říká Jukka Kasi, senior viceprezident pro produkty a marketing ve společnosti Nokian Tyres.

img-responsive

Ilustrační fotografie | foto: pixabay.com

Pneumatika vám řekne, když potřebuje vyměnit

Chytré pneumatiky umožní využívat nové funkce ještě předtím, než se v ulicích objeví robotická auta.

„I v budoucnu se budou pneumatiky stále opotřebovávat a bude třeba je vyměňovat. Nicméně nákup nové sady pneumatik může být snazší a vyžadovat menší pozornost než předtím,“ říká M. Penttilä.

Ledničky budoucnosti si umí objednat nové mléko v okamžiku, kdy začne docházet, a to samé může platit pro opotřebené pneumatiky. Jakmile se pneumatiky opotřebují, senzory mohou informovat prodejce pneumatik, který vám doručí novou sadu pneumatik nebo vám ji namontuje na vaše vozidlo. Podle Jukky Kasi je nicméně prvním krokem informování řidiče o tom, že je pneumatika opotřebená.

img-responsive

Ilustrační fotografie | foto: Dataconsult

„Pneumatika může přenášet informaci o opotřebení do palubního informačního systému, který upozorní řidiče, že pneumatika může být bezpečně užívána ještě po dobu dalších tří měsíců. Systém dá zároveň řidiči pokyn, aby se obrátil na nejbližšího prodejce pneumatik, a poskytne mu potřebné kontaktní informace. Jedná se o podobný princip, jako když současná vozidla informují řidiče o docházejícím palivu a navigují k nejbližší čerpací stanici.“

Spolu s tím, jak se zvyšuje popularita sdílených vozidel, stává se preventivní údržba v dnešní době obzvláště důležitá – a to bude platit dvojnásobně, jakmile se budou tato vozidla pohybovat bez řidiče. Díky preventivní údržbě nenechá auto své cestující na holičkách.

Chytré pneumatiky se objeví ještě před robotickými vozidly

Přestože hlavní revoluce teprve přijde, různé senzory a chytrá řešení pneumatik jsou k dispozici již nyní. Například TPMS senzory tlaku huštění jsou spotřebitelům již dobře známé, ale pokročilejší technologie byly zatím vyhrazeny pouze pro profesionální užití. Například Nokian Tyres Intuitu je koncept pro pneumatiky pro zemědělské a logistické stroje, který pneumatiky propojuje se zabudovanými senzory a mobilní aplikací pro sběr dat.

Jukka Kasi ovšem věří, že řešení, jako je Intuitu, se stanou běžnou součástí spotřebitelského užití, a to ještě předtím, než se na silnici objeví autonomní vozidla.

„Chytré pneumatiky se stanou běžnou výbavou nejprve na elektrických vozidlech, protože mají velké pneumatiky, mnoho senzorů a propojení s pneumatikami. K tomu dojde přibližně za pět let,“ shrnuje J. Kasi.

Vytisknout

Diskuze: Chytrý telefon, dům, auto. Brzy budou chytré i pneumatiky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Hyundai i10 N-LINE

Hyundai spouští v Evropě výrobu zcela nového modelu i10 N Line

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud