Letošní hlasování o „Čtyřkolku roku“ je již devatenáctým ročníkem této ankety. Celkem bylo možné vybírat z 218 modelů rozdělených do deseti kategorií.
Čtenáři německého motoristického časopisu „Auto Bild Allrad“ zvolili hned dva modely Škoda jako „Čtyřkolku roku“. Model Octavia 4×4 se v kategorii „Osobní vůz 4×4 do 40 000 eur“ stal jak nejlepším dováženým vozem, tak i jejím absolutním vítězem. Superb 4×4, vlajková loď značky Škoda, se v kategorii „Osobní vůz 4×4 nad 40 000 eur“ prosadil mezi importovanými vozy. Čtenáři v Evropě nejprodávanějšího motoristického časopisu, zaměřeného na vozy s pohonem všech čtyř kol, zvolili model Octavia za vítěze ve své kategorii již počtvrté; model Superb u nich uspěl dokonce již pojedenácté.
Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Autoza oblast Technického vývoje, říká: „Skutečnost, že čtenáři odborného časopisu „Auto Bild Allrad“ zvolili modely Octavia a Superb za vítěze, dokazuje vysokou úroveň odborných kompetencí naší společnost v oblasti technologie pohonu všech čtyř kol. Naše modely s pohonem 4×4 splňují veškerá očekávání a nároky našich zákazníků. Díky modernímu a inteligentnímu pohonu všech kol nabízí radost z jízdy a zároveň skvělou ovladatelnost za každých okolností. Jménem celého týmu bych rád poděkoval všem čtenářům, kteří hlasovali pro naše modely a umožnili, aby si Škoda z této ankety odnesla vítězství ve dvou kategoriích.“
V kategorii „Osobní vůz 4×4 do 40 000 eur“ hlasovalo pro model Octavia 4×4 13,8 % všech čtenářů. Díky tomu si nejprodávanější vůz značky zajistil v této kategorii vedle vítězství mezi dováženými vozy i celkové vítězství. Navázal tak na úspěchy z let 2014, 2015 a 2019, kdy se ve své kategorii také stal „Čtyřkolkou roku“. Vlajkové lodi značky, modelu Superb 4×4, letos dalo svůj hlas 6,59 % čtenářů, čímž si Superb v kategorii „Osobní vůz 4×4 nad 40 000 eur“ zajistil vítězství mezi dováženými vozy. Vrcholný model značky Škoda v tomto hlasování vyhrál již pojedenácté.
Úspěšný příběh moderních vozů Škoda s pohonem všech kol začal psát model Octavia combi 4×4 v roce 1999. O tři roky později se s pohonem všech kol představil také model Octavia , a to v karosářském provedení liftback, poté následovala druhá generace nejprodávanějšího modelu české automobilky – k dostání rovněž s pohonem 4×4. V roce 2019 se v Evropě s pohonem všech kol prodával přibližně každý devátý model Octavia. Nová, čtvrtá generace modelu Octavia bude nabízet několik motorizací, které je možné kombinovat s pohonem 4×4. Kromě toho je nová Octavia prostornější, má emotivnější vzhled a nabízí více možností konektivity než kdy dříve.
Model Superb se poprvé začal nabízet s pohonem všech kol v roce 2008 v karosářské variantě liftback; o rok později pak přišel model Superb COMBI 4×4. V roce 2019 byl přibližně každý čtvrtý Superb, prodaný na evropském trhu, vybaven pohonem všech kol; konkrétně se pohon 4×4 podílel na evropských prodejích modelu z 26 %. Po rozsáhlé modernizaci, kterou model Superb v roce 2019 prošel, nyní nabízí například full LED matrixové světlomety či ještě širší nabídku inovativních asistenčních systémů a je tak ještě atraktivnější a modernější než kdy dříve. Loni se současně představil model Superb iV jakožto první sériově vyráběný plug-in hybridní vůz značky.
Pohon všech kol nabízí čtyři modelové řady Škody
První prototypy s pohonem více náprav vyvinula Škoda již na konci 30. let 20. století. Úspěch moderních vozů Škoda s pohonem 4×4 započal v roce 1999 s příchodem modelu Octavia combi 4×4. Od té doby vyrobila Škoda už více než milion vozů s pohonem všech kol – jen v roce 2019 jich z továren automobilky vyjelo 157 000. Zájem o vozy s pohonem všech kol je tak velký, že česká automobilka poslední čtyři roky neustále rozšiřuje jejich nabídku. Dnes tvoří portfolio vozů 4×4 modelové řady Octavia, Karoq, Kodiaq a Superb.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.