Letošní hlasování o „Čtyřkolku roku“ je již devatenáctým ročníkem této ankety. Celkem bylo možné vybírat z 218 modelů rozdělených do deseti kategorií.
Čtenáři německého motoristického časopisu „Auto Bild Allrad“ zvolili hned dva modely Škoda jako „Čtyřkolku roku“. Model Octavia 4×4 se v kategorii „Osobní vůz 4×4 do 40 000 eur“ stal jak nejlepším dováženým vozem, tak i jejím absolutním vítězem. Superb 4×4, vlajková loď značky Škoda, se v kategorii „Osobní vůz 4×4 nad 40 000 eur“ prosadil mezi importovanými vozy. Čtenáři v Evropě nejprodávanějšího motoristického časopisu, zaměřeného na vozy s pohonem všech čtyř kol, zvolili model Octavia za vítěze ve své kategorii již počtvrté; model Superb u nich uspěl dokonce již pojedenácté.
Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Autoza oblast Technického vývoje, říká: „Skutečnost, že čtenáři odborného časopisu „Auto Bild Allrad“ zvolili modely Octavia a Superb za vítěze, dokazuje vysokou úroveň odborných kompetencí naší společnost v oblasti technologie pohonu všech čtyř kol. Naše modely s pohonem 4×4 splňují veškerá očekávání a nároky našich zákazníků. Díky modernímu a inteligentnímu pohonu všech kol nabízí radost z jízdy a zároveň skvělou ovladatelnost za každých okolností. Jménem celého týmu bych rád poděkoval všem čtenářům, kteří hlasovali pro naše modely a umožnili, aby si Škoda z této ankety odnesla vítězství ve dvou kategoriích.“
V kategorii „Osobní vůz 4×4 do 40 000 eur“ hlasovalo pro model Octavia 4×4 13,8 % všech čtenářů. Díky tomu si nejprodávanější vůz značky zajistil v této kategorii vedle vítězství mezi dováženými vozy i celkové vítězství. Navázal tak na úspěchy z let 2014, 2015 a 2019, kdy se ve své kategorii také stal „Čtyřkolkou roku“. Vlajkové lodi značky, modelu Superb 4×4, letos dalo svůj hlas 6,59 % čtenářů, čímž si Superb v kategorii „Osobní vůz 4×4 nad 40 000 eur“ zajistil vítězství mezi dováženými vozy. Vrcholný model značky Škoda v tomto hlasování vyhrál již pojedenácté.
Úspěšný příběh moderních vozů Škoda s pohonem všech kol začal psát model Octavia combi 4×4 v roce 1999. O tři roky později se s pohonem všech kol představil také model Octavia , a to v karosářském provedení liftback, poté následovala druhá generace nejprodávanějšího modelu české automobilky – k dostání rovněž s pohonem 4×4. V roce 2019 se v Evropě s pohonem všech kol prodával přibližně každý devátý model Octavia. Nová, čtvrtá generace modelu Octavia bude nabízet několik motorizací, které je možné kombinovat s pohonem 4×4. Kromě toho je nová Octavia prostornější, má emotivnější vzhled a nabízí více možností konektivity než kdy dříve.
Model Superb se poprvé začal nabízet s pohonem všech kol v roce 2008 v karosářské variantě liftback; o rok později pak přišel model Superb COMBI 4×4. V roce 2019 byl přibližně každý čtvrtý Superb, prodaný na evropském trhu, vybaven pohonem všech kol; konkrétně se pohon 4×4 podílel na evropských prodejích modelu z 26 %. Po rozsáhlé modernizaci, kterou model Superb v roce 2019 prošel, nyní nabízí například full LED matrixové světlomety či ještě širší nabídku inovativních asistenčních systémů a je tak ještě atraktivnější a modernější než kdy dříve. Loni se současně představil model Superb iV jakožto první sériově vyráběný plug-in hybridní vůz značky.
Pohon všech kol nabízí čtyři modelové řady Škody
První prototypy s pohonem více náprav vyvinula Škoda již na konci 30. let 20. století. Úspěch moderních vozů Škoda s pohonem 4×4 započal v roce 1999 s příchodem modelu Octavia combi 4×4. Od té doby vyrobila Škoda už více než milion vozů s pohonem všech kol – jen v roce 2019 jich z továren automobilky vyjelo 157 000. Zájem o vozy s pohonem všech kol je tak velký, že česká automobilka poslední čtyři roky neustále rozšiřuje jejich nabídku. Dnes tvoří portfolio vozů 4×4 modelové řady Octavia, Karoq, Kodiaq a Superb.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.