Letošní hlasování o „Čtyřkolku roku“ je již devatenáctým ročníkem této ankety. Celkem bylo možné vybírat z 218 modelů rozdělených do deseti kategorií.
Čtenáři německého motoristického časopisu „Auto Bild Allrad“ zvolili hned dva modely Škoda jako „Čtyřkolku roku“. Model Octavia 4×4 se v kategorii „Osobní vůz 4×4 do 40 000 eur“ stal jak nejlepším dováženým vozem, tak i jejím absolutním vítězem. Superb 4×4, vlajková loď značky Škoda, se v kategorii „Osobní vůz 4×4 nad 40 000 eur“ prosadil mezi importovanými vozy. Čtenáři v Evropě nejprodávanějšího motoristického časopisu, zaměřeného na vozy s pohonem všech čtyř kol, zvolili model Octavia za vítěze ve své kategorii již počtvrté; model Superb u nich uspěl dokonce již pojedenácté.
Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Autoza oblast Technického vývoje, říká: „Skutečnost, že čtenáři odborného časopisu „Auto Bild Allrad“ zvolili modely Octavia a Superb za vítěze, dokazuje vysokou úroveň odborných kompetencí naší společnost v oblasti technologie pohonu všech čtyř kol. Naše modely s pohonem 4×4 splňují veškerá očekávání a nároky našich zákazníků. Díky modernímu a inteligentnímu pohonu všech kol nabízí radost z jízdy a zároveň skvělou ovladatelnost za každých okolností. Jménem celého týmu bych rád poděkoval všem čtenářům, kteří hlasovali pro naše modely a umožnili, aby si Škoda z této ankety odnesla vítězství ve dvou kategoriích.“
V kategorii „Osobní vůz 4×4 do 40 000 eur“ hlasovalo pro model Octavia 4×4 13,8 % všech čtenářů. Díky tomu si nejprodávanější vůz značky zajistil v této kategorii vedle vítězství mezi dováženými vozy i celkové vítězství. Navázal tak na úspěchy z let 2014, 2015 a 2019, kdy se ve své kategorii také stal „Čtyřkolkou roku“. Vlajkové lodi značky, modelu Superb 4×4, letos dalo svůj hlas 6,59 % čtenářů, čímž si Superb v kategorii „Osobní vůz 4×4 nad 40 000 eur“ zajistil vítězství mezi dováženými vozy. Vrcholný model značky Škoda v tomto hlasování vyhrál již pojedenácté.
Úspěšný příběh moderních vozů Škoda s pohonem všech kol začal psát model Octavia combi 4×4 v roce 1999. O tři roky později se s pohonem všech kol představil také model Octavia , a to v karosářském provedení liftback, poté následovala druhá generace nejprodávanějšího modelu české automobilky – k dostání rovněž s pohonem 4×4. V roce 2019 se v Evropě s pohonem všech kol prodával přibližně každý devátý model Octavia. Nová, čtvrtá generace modelu Octavia bude nabízet několik motorizací, které je možné kombinovat s pohonem 4×4. Kromě toho je nová Octavia prostornější, má emotivnější vzhled a nabízí více možností konektivity než kdy dříve.
Model Superb se poprvé začal nabízet s pohonem všech kol v roce 2008 v karosářské variantě liftback; o rok později pak přišel model Superb COMBI 4×4. V roce 2019 byl přibližně každý čtvrtý Superb, prodaný na evropském trhu, vybaven pohonem všech kol; konkrétně se pohon 4×4 podílel na evropských prodejích modelu z 26 %. Po rozsáhlé modernizaci, kterou model Superb v roce 2019 prošel, nyní nabízí například full LED matrixové světlomety či ještě širší nabídku inovativních asistenčních systémů a je tak ještě atraktivnější a modernější než kdy dříve. Loni se současně představil model Superb iV jakožto první sériově vyráběný plug-in hybridní vůz značky.
Pohon všech kol nabízí čtyři modelové řady Škody
První prototypy s pohonem více náprav vyvinula Škoda již na konci 30. let 20. století. Úspěch moderních vozů Škoda s pohonem 4×4 započal v roce 1999 s příchodem modelu Octavia combi 4×4. Od té doby vyrobila Škoda už více než milion vozů s pohonem všech kol – jen v roce 2019 jich z továren automobilky vyjelo 157 000. Zájem o vozy s pohonem všech kol je tak velký, že česká automobilka poslední čtyři roky neustále rozšiřuje jejich nabídku. Dnes tvoří portfolio vozů 4×4 modelové řady Octavia, Karoq, Kodiaq a Superb.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?