Na začátku byla osmička: Octavia (což v latině znamená „osmá“) byla při svém představení v roce 1959 osmým modelem značky Škoda s pokrokovým nezávislým zavěšením všech kol a zároveň také osmým poválečným modelem české automobilky.
Pro společnost Škoda Auto se ale Octavia postupně stala jasnou jedničkou. Jakožto jednoznačně nejprodávanější model značky je srdcem a pilířem modelové palety Škody a má velkou zásluhu na tom, že se společnost Škoda Auto z 5 % podílí na HDP České republiky. Model Octavia je dostupný ve 46 zemích a je vyráběn v pěti továrnách po celém světě. Jeho úspěšný příběh nyní pokračuje v podobě již čtvrté generace.
Pojďme si nyní vedle osmičky představit také další zajímavá čísla týkající se tohoto modelu.
Od první prezentace modelu v roce 1959 sjelo z výrobních pásů více než sedm milionů exemplářů vozů Octavia. Kdyby se všechny vyrobené vozy zaparkovaly bez mezer za sebou, vytvořily by kolonu dlouhou 32 200 km, což odpovídá cestě z Mladé Boleslavi do Sydney a zpět.
Octavia čtvrté generace nabízí opět více místa než ta předchozí a potvrzuje tím svou pověst kompaktního vozu s prostorem a kvalitou vozu střední třídy. Není tak divu, že se v České republice stala už více než 30krát nejprodávanějším vozem roku. Kromě toho se dostala na špici bestsellerů také na dalších 7 trzích – třeba v Polsku, Rakousku nebo Švýcarsku.
Tři největší trhy – Čína, Německo a RuskoJen v roce 2019 bylo zákazníkům na celém světě dodáno 364 000 vozů Octavia a Octavia Combi, což prakticky odpovídá celkové produkci původního modelu Octavia mezi lety 1959 a 1971. První soudobá generace, která přišla na trh v roce 1996, se vyráběla 15 let, během nichž sjelo z výrobních pásů více než 1,4 milionu kusů. V roce 2019 si bestseller značky našel nejvíce zákazníků v Číně, kde bylo dodáno 78 200 vozů, což představuje 21 % z celkové roční produkce modelu. Druhým největším odbytištěm tohoto úspěšného modelu bylo Německo. Zamířilo tam 15,45 % jeho roční produkce, což v absolutních číslech představovalo 55 220 vozů dodaných zákazníkům, díky čemuž byl model Octavia opět nejoblíbenějším importovaným vozem v Německu. Na dalších místech následovalo Rusko (7,6 %), Česko (6,1 %) a Polsko (5,7 %).
365 km/h na solných pláních Bonneville v UtahuVýjimečným vývojem prošla velikost kol dostupných pro model Octavia. Čtvrtá generace modelu nabízí 17 různých provedení kol o velikostech 16 až 19 palců. První moderní generace Octavia z roku 1996 přitom nabízela kola jen o velikosti 14 až 16 palců. Působivé jsou také rozměry současné panoramatické střechy, která díky celkové ploše 1,19 m² skvěle prosvětluje interiér. A jedna opravdu ohromující hodnota je již z roku 2011. Tehdy britský importér s upraveným modelem Octavia s turbomotorem o objemu 2,0 l dosáhl na solných pláních v Bonneville v Utahu ve Spojených státech amerických rychlosti 365 km/h a stanovil tak rychlostní rekord.
Až 20 různých senzorů pro asistenční systémyS každou další generací narůstá také množství elektroniky ve voze. Data a informace pro asistenční systémy čtvrté generace bestselleru značky zajišťuje až 20 různých senzorů. Díky tomu může například nový systém Varování při vystupování z vozu upozornit na 35 metrů vzdáleného cyklistu, který se zezadu blíží k autu, a varovat tak posádku vozu před otevřením dveří. Každá Octavia je protkaná 4 až 5 km kabelů, které kromě jiného slouží i třetí generaci infotainment systému. Jeho podstatnou součástí je digitální hlasová asistentka LAURA, která rozumí 15 jazykům. V šesti jazycích dokonce rozumí celým větám.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?