Na začátku byla osmička: Octavia (což v latině znamená „osmá“) byla při svém představení v roce 1959 osmým modelem značky Škoda s pokrokovým nezávislým zavěšením všech kol a zároveň také osmým poválečným modelem české automobilky.
Pro společnost Škoda Auto se ale Octavia postupně stala jasnou jedničkou. Jakožto jednoznačně nejprodávanější model značky je srdcem a pilířem modelové palety Škody a má velkou zásluhu na tom, že se společnost Škoda Auto z 5 % podílí na HDP České republiky. Model Octavia je dostupný ve 46 zemích a je vyráběn v pěti továrnách po celém světě. Jeho úspěšný příběh nyní pokračuje v podobě již čtvrté generace.
Pojďme si nyní vedle osmičky představit také další zajímavá čísla týkající se tohoto modelu.
Od první prezentace modelu v roce 1959 sjelo z výrobních pásů více než sedm milionů exemplářů vozů Octavia. Kdyby se všechny vyrobené vozy zaparkovaly bez mezer za sebou, vytvořily by kolonu dlouhou 32 200 km, což odpovídá cestě z Mladé Boleslavi do Sydney a zpět.
Octavia čtvrté generace nabízí opět více místa než ta předchozí a potvrzuje tím svou pověst kompaktního vozu s prostorem a kvalitou vozu střední třídy. Není tak divu, že se v České republice stala už více než 30krát nejprodávanějším vozem roku. Kromě toho se dostala na špici bestsellerů také na dalších 7 trzích – třeba v Polsku, Rakousku nebo Švýcarsku.
Tři největší trhy – Čína, Německo a RuskoJen v roce 2019 bylo zákazníkům na celém světě dodáno 364 000 vozů Octavia a Octavia Combi, což prakticky odpovídá celkové produkci původního modelu Octavia mezi lety 1959 a 1971. První soudobá generace, která přišla na trh v roce 1996, se vyráběla 15 let, během nichž sjelo z výrobních pásů více než 1,4 milionu kusů. V roce 2019 si bestseller značky našel nejvíce zákazníků v Číně, kde bylo dodáno 78 200 vozů, což představuje 21 % z celkové roční produkce modelu. Druhým největším odbytištěm tohoto úspěšného modelu bylo Německo. Zamířilo tam 15,45 % jeho roční produkce, což v absolutních číslech představovalo 55 220 vozů dodaných zákazníkům, díky čemuž byl model Octavia opět nejoblíbenějším importovaným vozem v Německu. Na dalších místech následovalo Rusko (7,6 %), Česko (6,1 %) a Polsko (5,7 %).
365 km/h na solných pláních Bonneville v UtahuVýjimečným vývojem prošla velikost kol dostupných pro model Octavia. Čtvrtá generace modelu nabízí 17 různých provedení kol o velikostech 16 až 19 palců. První moderní generace Octavia z roku 1996 přitom nabízela kola jen o velikosti 14 až 16 palců. Působivé jsou také rozměry současné panoramatické střechy, která díky celkové ploše 1,19 m² skvěle prosvětluje interiér. A jedna opravdu ohromující hodnota je již z roku 2011. Tehdy britský importér s upraveným modelem Octavia s turbomotorem o objemu 2,0 l dosáhl na solných pláních v Bonneville v Utahu ve Spojených státech amerických rychlosti 365 km/h a stanovil tak rychlostní rekord.
Až 20 různých senzorů pro asistenční systémyS každou další generací narůstá také množství elektroniky ve voze. Data a informace pro asistenční systémy čtvrté generace bestselleru značky zajišťuje až 20 různých senzorů. Díky tomu může například nový systém Varování při vystupování z vozu upozornit na 35 metrů vzdáleného cyklistu, který se zezadu blíží k autu, a varovat tak posádku vozu před otevřením dveří. Každá Octavia je protkaná 4 až 5 km kabelů, které kromě jiného slouží i třetí generaci infotainment systému. Jeho podstatnou součástí je digitální hlasová asistentka LAURA, která rozumí 15 jazykům. V šesti jazycích dokonce rozumí celým větám.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?