Škoda Octavia, málo známá fakta a čísla

Škoda Octavia s turbomotorem 2,0 l dosáhla na solných pláních v Bonneville rychlosti 365 km/h
Škoda Octavia s turbomotorem 2,0 l dosáhla na solných pláních v Bonneville rychlosti 365 km/h, foto: Škoda Auto
AutoRoad.cz 5. května 2020 00:26
Sdílej:

Na začátku byla osmička: Octavia (což v latině znamená „osmá“) byla při svém představení v roce 1959 osmým modelem značky Škoda s pokrokovým nezávislým zavěšením všech kol a zároveň také osmým poválečným modelem české automobilky.

Pro společnost Škoda Auto se ale Octavia postupně stala jasnou jedničkou. Jakožto jednoznačně nejprodávanější model značky je srdcem a pilířem modelové palety Škody a má velkou zásluhu na tom, že se společnost Škoda Auto z 5 % podílí na HDP České republiky. Model Octavia je dostupný ve 46 zemích a je vyráběn v pěti továrnách po celém světě. Jeho úspěšný příběh nyní pokračuje v podobě již čtvrté generace.

Pojďme si nyní vedle osmičky představit také další zajímavá čísla týkající se tohoto modelu.

Od první prezentace modelu v roce 1959 sjelo z výrobních pásů více než sedm milionů exemplářů vozů Octavia. Kdyby se všechny vyrobené vozy zaparkovaly bez mezer za sebou, vytvořily by kolonu dlouhou 32 200 km, což odpovídá cestě z Mladé Boleslavi do Sydney a zpět.

Octavia čtvrté generace nabízí opět více místa než ta předchozí a potvrzuje tím svou pověst kompaktního vozu s prostorem a kvalitou vozu střední třídy. Není tak divu, že se v České republice stala už více než 30krát nejprodávanějším vozem roku. Kromě toho se dostala na špici bestsellerů také na dalších 7 trzích – třeba v Polsku, Rakousku nebo Švýcarsku.

Tři největší trhy – Čína, Německo a RuskoJen v roce 2019 bylo zákazníkům na celém světě dodáno 364 000 vozů Octavia a Octavia Combi, což prakticky odpovídá celkové produkci původního modelu Octavia mezi lety 1959 a 1971. První soudobá generace, která přišla na trh v roce 1996, se vyráběla 15 let, během nichž sjelo z výrobních pásů více než 1,4 milionu kusů. V roce 2019 si bestseller značky našel nejvíce zákazníků v Číně, kde bylo dodáno 78 200 vozů, což představuje 21 % z celkové roční produkce modelu. Druhým největším odbytištěm tohoto úspěšného modelu bylo Německo. Zamířilo tam 15,45 % jeho roční produkce, což v absolutních číslech představovalo 55 220 vozů dodaných zákazníkům, díky čemuž byl model Octavia opět nejoblíbenějším importovaným vozem v Německu. Na dalších místech následovalo Rusko (7,6 %), Česko (6,1 %) a Polsko (5,7 %).

365 km/h na solných pláních Bonneville v UtahuVýjimečným vývojem prošla velikost kol dostupných pro model Octavia. Čtvrtá generace modelu nabízí 17 různých provedení kol o velikostech 16 až 19 palců. První moderní generace Octavia z roku 1996 přitom nabízela kola jen o velikosti 14 až 16 palců. Působivé jsou také rozměry současné panoramatické střechy, která díky celkové ploše 1,19 m² skvěle prosvětluje interiér. A jedna opravdu ohromující hodnota je již z roku 2011. Tehdy britský importér s upraveným modelem Octavia s turbomotorem o objemu 2,0 l dosáhl na solných pláních v Bonneville v Utahu ve Spojených státech amerických rychlosti 365 km/h a stanovil tak rychlostní rekord.

Až 20 různých senzorů pro asistenční systémyS každou další generací narůstá také množství elektroniky ve voze. Data a informace pro asistenční systémy čtvrté generace bestselleru značky zajišťuje až 20 různých senzorů. Díky tomu může například nový systém Varování při vystupování z vozu upozornit na 35 metrů vzdáleného cyklistu, který se zezadu blíží k autu, a varovat tak posádku vozu před otevřením dveří. Každá Octavia je protkaná 4 až 5 km kabelů, které kromě jiného slouží i třetí generaci infotainment systému. Jeho podstatnou součástí je digitální hlasová asistentka LAURA, která rozumí 15 jazykům. V šesti jazycích dokonce rozumí celým větám.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?