Teploty pod nulou, sníh, vlhkost a sůl na silnicích – zima je těžké období nejen pro řidiče, ale i pro jejich auta. I když ta letošní začala mírně, dá se očekávat, že nejspíše přijde její doba, a tudíž i nastanou venkovní podmínky ovlivňující zavěšení nebo karosérii aut. Experti ze sítě ProfiAuto Service připravili seznam pěti nejčastějších zimních poruch, se kterými řidiči jezdí do autoservisu.
Kluzké silnice s výtluky a neopatrná jízda – pozor na zavěšeníMínusové teploty a sněžení mají zásadní vliv na stav silnic. Nejen tyto faktory ovlivňují stav zavěšení kol v automobilech. Jak odborníci poznamenávají, po zimě dochází k dalším problémům se zavěšením a řízením. Jde zejména o poškození v důsledku jízdy přes díry nebo na zasněženém obrubníku, který nešel vidět.
„Počasí bylo dosud mimořádně přívětivé. Je však třeba si uvědomit, že zima je stále před námi. Poruchy řízení nebo odpružení mohou být pro řidiče po určitou dobu nepostřehnutelné, zejména pokud podmínky pro jízdu na vozovce nejsou dobré. Jízda s nefunkční součástí zavěšení také obvykle negativně ovlivňuje jiné části systému a způsobuje závažnější závady,“ říká Lukáš Czauderna, expert ze společnosti ProfiAuto.
V zimě nemusí trpět pouze zavěšení – ohrožené jsou i pneumatiky a ráfkyJízda po dírách pokrytých sněhem nebo sněhem pokrytém obrubníku může být nebezpečná nejen pro tlumiče, ale i pro nápravu. Častými problémy, se kterými se řidiči v zimě v síti servisů ProfiAuto Service setkávají, jsou ohnuté ráfky, poškozené pneumatiky nebo rozhozená geometrie. Prvním příznakem poruchy jsou obvykle vibrace, které řidič cítí na volantu při řízení. Je dobré zvážit v tomto případě návštěvu odborníka, který zkontroluje stav kol a znovu je vyváží. V některých případech je pak nutné nastavit znovu i geometrii auta. Náklady na opravu vždy závisí na typu poruchy. Pokud řidič zničí ráfek, může stačit jeho narovnání, jindy je zapotřebí renovace. V extrémních případech musí řidiči také zvážit výměnu ráfku za nový.
„Je snadné poškodit samotnou pneumatiku na výtlucích nebo obrubnících. Vlivem silného nárazu se může struktura kordu pneumatiky zlomit, což obvykle vede k vyboulení na pneumatice. Jediným řešením této situace je pak výměna pneumatik za nové. Tato poškození by řidiči neměli nikdy podceňovat. Pneumatika je jediným prvkem automobilu, který má přímý kontakt s povrchem vozovky. V zimě by měl být prováděna častější kontrolu tlaku v pneumatikách. Nižší teploty tlak snižují. Proto by se s jejich příchodem měl zvýšit tlak o 0,2 baru. Když se naopak oteplí, je třeba se vrátit na požadovanou hodnotu. Tlak ovlivňuje trakci, brzdnou dráhu i životnost pneumatik,“ vysvětluje Lukáš Czauderna.
Sůl a kameny na silnici jsou nebezpečné pro karosérii i podvozekKdyž silničáři začnou odklízet sníh, přichází řada na sůl, malé kameny a štěrk. V těchto podmínkách je snadné auto poškodit. Škrábance na laku jsou běžné na kapotě, dolních částech dveří i podbězích kol. Malé trhliny nemusí být viditelné, ale vedou k většímu poškození, protože přes ně proniká vlhkost a všudypřítomná sůl, což vede ke korozi. V případě závažného poškození karoserie, podvozku nebo ohniska koroze požádejte odborníka o radu. Ten vám jistě řekne, jak automobil chránit nebo opravit vzniklé poškození. Někdy stačí sušení, čištění a speciální přípravná vrstva na poškozená místa, která pomůže přežít zimu a vyčkat na důkladnější jarní opravy. V extrémních případech je nutná okamžitá akce.
„V zimním období se vyplatí chránit karoserii před poškozením. Nejlevnějším, ale také nejméně účinným prostředkem, je nanesení tvrdého vosku. Utěsnění laku keramickým povlakem je trvanlivější, ale také dražší varianta. Mezi žádané varianty patří i zabalení auta průhlednou ochrannou fólií. Tato investice sice není levná, ale není potřeba zabalit celé auto. Můžete se omezit pouze na zajištění citlivých míst (přední nárazník, kapota nebo spodní část dveří). V těchto případech se už nejedná o tak vysoký výdaj,“ říká expert z ProfiAuto.
Zimní nedostatek energie – problémy s bateriíNízké teploty nebo vlhkost by neměly poškodit funkční a nabitou baterii. Problémy se objevují, až když se začne baterie vybíjet. Průměrná životnost baterie je čtyři až pět let, ale stane se, že její konec přijde i po dvou letech. Baterie, která je již silně opotřebovaná, začne při nízkých teplotách způsobovat problémy při startování. Nejčastěji stačí baterii připojit k nabíječce a nabít, aby znovu fungovala. Pokud se však baterie často vybíjí, je čas popřemýšlet o nové. Baterie, které se dají koupit v automobilových obchodech, jsou bezúdržbové a mají tzv. „kouzelné oko“ uvnitř krytu. To umožňuje ovládat stav nabití baterie. Zelená znamená, že je vše v pořádku, černá, že je potřeba nabíjet, a žlutá nebo bílá navrhuje nahrazení za novou.
Pokud se ponechá automobil se zapnutými světly, hrozí poškození i nové baterie, která se vybije. Elektrolyt v takové baterii velmi rychle zamrzne a zařízení pak lze pouze vyměnit.
Systém propojených nádob – jak baterie, tak startérMezi komponenty, které jsou velmi citlivé na nízké teploty a vlhkost, patří také startér. Jedná se o zařízení připojené přímo k baterii. Startér spotřebovává při startování motoru proud, proto je důležité, aby baterie byla funkční. Pokud se při spouštění motoru objeví praskliny nebo rýhy na baterii, měl by to být signál pro řidiče, že stojí za to vyhledat mechanika pro nezbytnou opravu.
„Startéry, které nejsou dostatečně chráněny před vnějšími faktory, mají vyšší míru poruchovosti. Korodují u nich kontakty, které generují odpory, a proto je obtížné napájet startér proudem. Existují také případy zamrznutí zařízení. Zde může pomoci několikrát auto nastartovat a vypnout. Doba spuštění by neměla přesáhnout 12 sekund, protože se pak může baterie vybít. Příliš viskózní olej může také způsobit problémy se startováním, protože způsobuje větší odpor v motoru. Bohužel majitelé starých automobilů šetří a přecházejí na polosyntetický nebo dokonce minerální olej, což může v konečném důsledku znemožnit startování auta,“ dodává Lukáš Czauderna.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?