Povinná výbava vozidel se v jednotlivých zemích EU výrazně liší a řidiči v zahraničí nezřídka dostávají vysoké pokuty za nedodržení místních specifik. Někde je totiž povinný hasicí přístroj, lano, tyč, alkoholtester, dva trojúhelníky, jinde to není potřeba. Nejednotný přístup je pak předně u výstražných vest. Europoslanec Zdechovský se proto rozhodl iniciovat sjednocení legislativy.
„Rozdíly v povinné výbavě jsou skutečně značné a předně západní země neváhají dát za jakékoliv porušení vysoké pokuty. Není to jen o tom, co musíte mít, ale třeba v Rakousku či Portugalsku naopak třeba nesmíte mít. V Česku populární on-board kamera je v Rakousku zakázaná. Zmiňované Rakousko pak určuje i barvu výstražné vesty. Pokud byste tedy vestu měli, ale byla třeba zelená, můžete dostat pokutu 14 až 2 180 euro,“ říká europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který proto již zaslal interpelaci ke Komisi, zda plánuje legislativu sjednotit.
„Něco jako jednotná výbava už tu dávno mělo být. Skutečně totiž nedává smysl nechat zrovna tuto poměrně jednoznačnou oblast rozhodovat každý stát zvlášť, když si EU zakládá na svobodě pohybu a odstraňování bariér volného obchodu. Pokud nám tedy Komise nevyjde vstříc rovnou, rozhodně se tématu budu věnovat ještě ve výborech. Minimálně by totiž jednoznačně mělo platit pravidlo, že podobu povinné výbavy určuje ta země, kde je vozidlo registrováno,“ vysvětluje Zdechovský a připomíná tak Vídeňskou úmluvu, jejíž vymahatelnost je ale v praxi bohužel problematická.
„Český motorkář by jednoduše neměl trpět tím, že ve Francii česká helma nestačí a musí mít přilbu s reflexními prvky podle předpisu ECE 22-04 odstavec 6.16,“ shrnuje v žertu Zdechovský s poukazem na jednu z absurdit nejednotných předpisů v EU.
Více informací k tématu různé povinné výbavě v evropských zemích např. ZDE
Více informací k obtížnosti vymáhání Vídeňské úmluvy v praxi ZDE
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.