Známý francouzský vzduchoplavec a prezident nadace Solar Impulse Foundation Bertrand Piccard překonal světový rekord v nejdelší ujeté vzdálenosti na jednu nádrž paliva s vozidlem poháněným vodíkem.
Piccard odstartoval za volantem vozu Hyundai Nexo v pondělí 25. listopadu z vodíkové plnicí stanice FaHyence v obci Sarreguemines. Následujícího dne dojel k muzeu letectví a kosmonautiky ve městě Le Bourget – a překonal tak vzdálenost 778 km. Žádný sériově vyráběný automobil, poháněný vodíkovými palivovými články, ještě nikdy neujel na jednu nádrž paliva tolik kilometrů.
Bertrand Piccard je zvyklý na výjimečné výzvy. Jako první obletěl svět v balónu Breitling Orbiter a v letadle Solar Impulse, poháněném sluneční energií. Do sedadla spolujezdce usedl mimo jiné osobnosti též kníže Albert II. Monacký.
„Tímto dobrodružstvím jsme dokázali, že díky čistým technologiím již k překonávání rekordů nepotřebujeme revoluční experimentální prototypy. Nyní tak může činit kdokoli se standardními vozidly s nulovými emisemi,“ řekl Piccard. „Začíná nová éra výkonů ve prospěch ochrany životního prostředí.“
Lionel French-Keogh, generální ředitel společnosti Hyundai Motor France, na Piccardova slova navázal: „Přestože někteří ještě pochybují o významu vodíku pro automobily zítřka, my ve společnosti Hyundai v něj věříme již od roku 1998, kdy jsme zahájili vývoj této technologie. Díky tomuto rekordu, stanovenému Bertrandem Piccardem, byly veškeré pohybnosti rozptýleny. Bertrand – člověk, jemuž věnuje pozornost celý svět – je charismatická osobnost, která ví lépe než kdokoli jiný, jak vzbudit povědomí o problémech s klimatem. Sdílíme s ním přesvědčení, že je možné změnit naši spotřebu trvale udržitelným způsobem a vodík je odpovědí na tento problém. V respektu vůči životnímu prostředí spatřujeme příležitost k růstu, nikoli překážku pro inovace.“
Hyundai se stal prvním výrobcem automobilů, který zahájil velkosériovou výrobu vozidel s pohonem na vodík, a aktivně se připravuje na budoucí mobilitu s nulovými emisemi. Značka již zareagovala na aktuální změny na automobilovém trhu nabídkou nejširšího výběru elektrifikovaných pohonů a vyhýbá se jakýmkoli dogmatickým postojům vůči alternativním energiím.
Nejdůležitější údaje o rekordní jízdě:Počet ujetých kilometrů: 778 kmZbývající dojezd podle palubního počítače: 49 kmMnožství vyčištěného vzduchu: 404,6 kl, což je přibližně objem vzduchu, který projde plícemi 23 dospělých osob každý denSnížení emisí CO2: o 111,2 kg – toto množství oxidu uhličitého vypouští při ujetí 778 km vozidla stejné kategorie, poháněná spalovacími motory.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.