Známý francouzský vzduchoplavec a prezident nadace Solar Impulse Foundation Bertrand Piccard překonal světový rekord v nejdelší ujeté vzdálenosti na jednu nádrž paliva s vozidlem poháněným vodíkem.
Piccard odstartoval za volantem vozu Hyundai Nexo v pondělí 25. listopadu z vodíkové plnicí stanice FaHyence v obci Sarreguemines. Následujícího dne dojel k muzeu letectví a kosmonautiky ve městě Le Bourget – a překonal tak vzdálenost 778 km. Žádný sériově vyráběný automobil, poháněný vodíkovými palivovými články, ještě nikdy neujel na jednu nádrž paliva tolik kilometrů.
Bertrand Piccard je zvyklý na výjimečné výzvy. Jako první obletěl svět v balónu Breitling Orbiter a v letadle Solar Impulse, poháněném sluneční energií. Do sedadla spolujezdce usedl mimo jiné osobnosti též kníže Albert II. Monacký.
„Tímto dobrodružstvím jsme dokázali, že díky čistým technologiím již k překonávání rekordů nepotřebujeme revoluční experimentální prototypy. Nyní tak může činit kdokoli se standardními vozidly s nulovými emisemi,“ řekl Piccard. „Začíná nová éra výkonů ve prospěch ochrany životního prostředí.“
Lionel French-Keogh, generální ředitel společnosti Hyundai Motor France, na Piccardova slova navázal: „Přestože někteří ještě pochybují o významu vodíku pro automobily zítřka, my ve společnosti Hyundai v něj věříme již od roku 1998, kdy jsme zahájili vývoj této technologie. Díky tomuto rekordu, stanovenému Bertrandem Piccardem, byly veškeré pohybnosti rozptýleny. Bertrand – člověk, jemuž věnuje pozornost celý svět – je charismatická osobnost, která ví lépe než kdokoli jiný, jak vzbudit povědomí o problémech s klimatem. Sdílíme s ním přesvědčení, že je možné změnit naši spotřebu trvale udržitelným způsobem a vodík je odpovědí na tento problém. V respektu vůči životnímu prostředí spatřujeme příležitost k růstu, nikoli překážku pro inovace.“
Hyundai se stal prvním výrobcem automobilů, který zahájil velkosériovou výrobu vozidel s pohonem na vodík, a aktivně se připravuje na budoucí mobilitu s nulovými emisemi. Značka již zareagovala na aktuální změny na automobilovém trhu nabídkou nejširšího výběru elektrifikovaných pohonů a vyhýbá se jakýmkoli dogmatickým postojům vůči alternativním energiím.
Nejdůležitější údaje o rekordní jízdě:Počet ujetých kilometrů: 778 kmZbývající dojezd podle palubního počítače: 49 kmMnožství vyčištěného vzduchu: 404,6 kl, což je přibližně objem vzduchu, který projde plícemi 23 dospělých osob každý denSnížení emisí CO2: o 111,2 kg – toto množství oxidu uhličitého vypouští při ujetí 778 km vozidla stejné kategorie, poháněná spalovacími motory.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.