Toyota Mirai představuje zřejmě nejznámějšího představitele automobilů poháněných vodíkovou technologií. Nová druhá generace bude mít v roce 2020 premiéru na japonském, evropském a americkém trhu.
Do té doby německá vláda společně s organizací H2 Mobility Germany, jíž je Toyota partnerem, vybuduje v Německu 100 nových vodíkových čerpacích stanic. Do roku 2021 tedy vznikne 130 stanic, každá s trojnásobnou propustností, než mají stanice současné.
Německá vláda sází na vodíkové technologie v automobilovém průmyslu a pouští se do dalšího rozšíření infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. Ministerstvo dopravy a H2 Mobility Germany společně podepsaly během konference v Berlíně věnované národní vodíkové strategii dohodu o společném záměru. Automobily na vodík jsou elektromobily, které neemitují CO2 ani zplodiny, pouze vodu.
V první fázi, do poloviny roku 2020, vznikne 100 vodíkových stanic v sedmi metropolitních regionech a na trasách, které je spojují. Do konce roku 2021 pak bude vybudováno dalších 30 stanic. Nové objekty budou větší než stávající a každý z nich bude moct obsloužit třikrát více vozů denně. Rozšiřování infrastruktury pro čerpání vodíku zásadně zvýší atraktivitu nákupu a provozu vozů na palivové články.
V Německu je v současné době 76 veřejných vodíkových stanic. Díky plánovanému rozšiřování bude síť do konce roku 2021 schopna obsloužit více než 60 000 vodíkových osobních automobilů a 500 užitkových vozidel. Distributory určené k tankování do lehkých dodávek a velkých nákladních vozů budou k dispozici ve vybraných čerpacích stanicích. Toyota, stejně jako další výrobci, vidí potenciál v rozvoji těžkého transportu založeného na vodíkové technologii. Pohon pomocí palivových článků napájených vodíkem je často lehčí než trakční baterie, a proto mají vodíkové nákladní vozy mnohem větší užitečnou hmotnost než srovnatelné elektromobily na baterie. Významnou roli hraje i velmi krátká doba tankování vodíku ve srovnání s nabíjením baterií.
Toyota produkuje mimo jiné i vodíkové městské autobusy v Japonsku a dodává elektropohony na palivové články autobusům portugalské značky CaetanoBus, které se v evropských metropolích objeví v příštím roce. V Kalifornii Toyota zavádí provoz prototypových dodávkových automobilů pro síť obchodů 7-Eleven. Pro Toyotu hraje vodík zásadní roli při realizaci cílů ohledně ochrany životního prostředí a klimatu, k nimž se firma zavázala ve strategii Toyota Environmental Challenge 2050.
Aktuální Toyota Mirai má dojezd okolo 500 kilometrů na jedno natankování, které trvá zhruba 3 minuty. Její pohon se skládá z elektromotoru o výkonu 154 koní, palivových článků, řídící jednotky a vodíkových nádrží z uhlíkového vlákna. Automobil spotřebuje 0,76 kg vodíku na 100 km a neemituje do ovzduší žádné zplodiny ani CO2.
Druhé generaci Mirai, která se bude od příštího roku prodávat v Evropě, Japonsku a Spojených státech, umožní vylepšená pohonná soustava zvýšení dojezdové vzdálenosti o cca 30 procent. Nový model je větší než jeho předchůdce a vychází z platformy TNGA, podobně jako nové generace Corolly, Camry, RAV4, Priusu, a Toyoty C-HR.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.