Odklon od elektromobility? Německo připravuje investici do jiného zdroje

Toyota Mirai
Toyota Mirai, foto: Toyota
AutoRoad.cz 1. prosince 2019 18:54
Sdílej:

Toyota Mirai představuje zřejmě nejznámějšího představitele automobilů poháněných vodíkovou technologií. Nová druhá generace bude mít v roce 2020 premiéru na japonském, evropském a americkém trhu.

Do té doby německá vláda společně s organizací H2 Mobility Germany, jíž je Toyota partnerem, vybuduje v Německu 100 nových vodíkových čerpacích stanic. Do roku 2021 tedy vznikne 130 stanic, každá s trojnásobnou propustností, než mají stanice současné.

Německá vláda sází na vodíkové technologie v automobilovém průmyslu a pouští se do dalšího rozšíření infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. Ministerstvo dopravy a H2 Mobility Germany společně podepsaly během konference v Berlíně věnované národní vodíkové strategii dohodu o společném záměru. Automobily na vodík jsou elektromobily, které neemitují CO2 ani zplodiny, pouze vodu.

V první fázi, do poloviny roku 2020, vznikne 100 vodíkových stanic v sedmi metropolitních regionech a na trasách, které je spojují. Do konce roku 2021 pak bude vybudováno dalších 30 stanic. Nové objekty budou větší než stávající a každý z nich bude moct obsloužit třikrát více vozů denně. Rozšiřování infrastruktury pro čerpání vodíku zásadně zvýší atraktivitu nákupu a provozu vozů na palivové články.

V Německu je v současné době 76 veřejných vodíkových stanic. Díky plánovanému rozšiřování bude síť do konce roku 2021 schopna obsloužit více než 60 000 vodíkových osobních automobilů a 500 užitkových vozidel. Distributory určené k tankování do lehkých dodávek a velkých nákladních vozů budou k dispozici ve vybraných čerpacích stanicích. Toyota, stejně jako další výrobci, vidí potenciál v rozvoji těžkého transportu založeného na vodíkové technologii. Pohon pomocí palivových článků napájených vodíkem je často lehčí než trakční baterie, a proto mají vodíkové nákladní vozy mnohem větší užitečnou hmotnost než srovnatelné elektromobily na baterie. Významnou roli hraje i velmi krátká doba tankování vodíku ve srovnání s nabíjením baterií.

Toyota produkuje mimo jiné i vodíkové městské autobusy v Japonsku a dodává elektropohony na palivové články autobusům portugalské značky CaetanoBus, které se v evropských metropolích objeví v příštím roce. V Kalifornii Toyota zavádí provoz prototypových dodávkových automobilů pro síť obchodů 7-Eleven. Pro Toyotu hraje vodík zásadní roli při realizaci cílů ohledně ochrany životního prostředí a klimatu, k nimž se firma zavázala ve strategii Toyota Environmental Challenge 2050.

Aktuální Toyota Mirai má dojezd okolo 500 kilometrů na jedno natankování, které trvá zhruba 3 minuty. Její pohon se skládá z elektromotoru o výkonu 154 koní, palivových článků, řídící jednotky a vodíkových nádrží z uhlíkového vlákna. Automobil spotřebuje 0,76 kg vodíku na 100 km a neemituje do ovzduší žádné zplodiny ani CO2.

Druhé generaci Mirai, která se bude od příštího roku prodávat v Evropě, Japonsku a Spojených státech, umožní vylepšená pohonná soustava zvýšení dojezdové vzdálenosti o cca 30 procent. Nový model je větší než jeho předchůdce a vychází z platformy TNGA, podobně jako nové generace Corolly, Camry, RAV4, Priusu, a Toyoty C-HR.

Stalo se
Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.

Novinky ze světa EV
Elon Musk

Politika Elona Muska táhne Teslu do pekel? Prodej V Evropě dramaticky klesá

Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?