Dopravní nehodovost je globální problém, který nelze řešit jen na lokální úrovni. Z toho plyne potřeba srovnatelných dat o chování i postojích účastníků silničního provozu. Jak se staví řidiči, cyklisté i chodci různých národností k otázkám bezpečnosti silničního provozu zjišťovaly výzkumné ústavy, dopravní společnosti, úřady i soukromé společnosti z téměř celého světa v projektu ESRA (E-Survey of Road Users’ Attitudes).
Na jaká témata se průzkum zaměřil? Průzkum se zabýval aktuálně nejzávažnějšími jevy, jako jsou kupříkladu řízení pod vlivem alkoholu, návykových látek a léků, nepřiměřená rychlost, únava a nepozornost. Zacílil nejen na řidiče automobilů ale, i na jejich pasažéry, řidiče motocyklů a mopedů, cyklisty a chodce. „Zajímalo nás chování účastníků provozu, jejich postoje a názory na nebezpečné chování ostatních, zkušenosti s policejní kontrolou a názory na možná opatření,“ doplňuje Pavlína Skládaná, socioložka z Centra dopravního výzkumu.
Přinesl výzkum nové poznatky?Povzbudivým zjištěním je postoj našich řidičů k řízení pod vlivem alkoholu. Téměř o dvě třetiny méně osob si u nás dovolí sednout za volat v tomto stavu, než v Evropě. „Nulová tolerance alkoholu má v České republice dlouhodobou tradici a odmítání alkoholu za volantem je u nás silně zakořeněné. Relativně dobře fungující praxi však musíme každoročně z naší expertní úrovně hájit před populistickými snahami o její prolomení,“ dodává Pavlína Skládaná.
Kromě tradice, která formuje postoje veřejnosti, má na chování řidičů vliv také intenzita policejních kontrol zaměřených na alkohol. Průzkum ukázal, že dechovou zkoušku u nás v uplynulém roce absolvoval více než dvojnásobný podíl řidičů ve srovnání s evropským průměrem a tomu odpovídá i obava z odhalení v případě jízdy pod vlivem alkoholu.
Pozitiva nulové tolerance jsou vnímána i v zahraničí a řada zemí již zavedla úplný zákaz alkoholu alespoň pro řidiče začátečníky a profesionální řidiče (viz tabulka). V současnosti se objevuje i myšlenka jednotného omezení pro evropské státy; například Evropská rada bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council) publikovala video s argumenty podporujícími nulovou toleranci alkoholu za volantem v celé EU.
Výsledky poslouží jako podklad pro politické rozhodování týkající se strategií bezpečnosti dopravního provozou na národní i mezinárodní úrovni.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?