ČEŠI VERSUS EVROPA. V čem jsme na silnicích lepší a kde máme rezervy?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 29. listopadu 2019 00:12
Sdílej:

Dopravní nehodovost je globální problém, který nelze řešit jen na lokální úrovni. Z toho plyne potřeba srovnatelných dat o chování i postojích účastníků silničního provozu. Jak se staví řidiči, cyklisté i chodci různých národností k otázkám bezpečnosti silničního provozu zjišťovaly výzkumné ústavy, dopravní společnosti, úřady i soukromé společnosti z téměř celého světa v projektu ESRA (E-Survey of Road Users’ Attitudes).

Na jaká témata se průzkum zaměřil? Průzkum se zabýval aktuálně nejzávažnějšími jevy, jako jsou kupříkladu řízení pod vlivem alkoholu, návykových látek a léků, nepřiměřená rychlost, únava a  nepozornost. Zacílil nejen na řidiče automobilů ale, i na jejich pasažéry, řidiče motocyklů a  mopedů, cyklisty a chodce. „Zajímalo nás chování účastníků provozu, jejich postoje a názory na nebezpečné chování ostatních, zkušenosti s policejní kontrolou a názory na možná opatření,“ doplňuje Pavlína Skládaná, socioložka z Centra dopravního výzkumu.

Přinesl výzkum nové poznatky?Povzbudivým zjištěním je postoj našich řidičů k řízení pod vlivem alkoholu. Téměř o dvě třetiny méně osob si u nás dovolí sednout za volat v tomto stavu, než v Evropě. „Nulová tolerance alkoholu má v České republice dlouhodobou tradici a odmítání alkoholu za volantem je u nás silně zakořeněné. Relativně dobře fungující praxi však musíme každoročně z naší expertní úrovně hájit před populistickými snahami o její prolomení,“ dodává Pavlína Skládaná.

Kromě tradice, která formuje postoje veřejnosti, má na chování řidičů vliv také intenzita policejních kontrol zaměřených na alkohol. Průzkum ukázal, že dechovou zkoušku u nás v uplynulém roce absolvoval více než dvojnásobný podíl řidičů ve srovnání s evropským průměrem a tomu odpovídá i obava z odhalení v případě jízdy pod vlivem alkoholu.

Pozitiva nulové tolerance jsou vnímána i v zahraničí a řada zemí již zavedla úplný zákaz alkoholu alespoň pro řidiče začátečníky a profesionální řidiče (viz tabulka). V současnosti se objevuje  i myšlenka jednotného omezení pro evropské státy; například Evropská rada bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council) publikovala video s argumenty podporujícími nulovou toleranci alkoholu za volantem v celé EU.

Výsledky poslouží jako podklad pro politické rozhodování týkající se strategií bezpečnosti dopravního provozou na národní i mezinárodní úrovni.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.