Většina řidičů ráda ušetří každou korunu. Pokud se navíc řidič cítí být dostatečně zručný, může se mylně domnívat, že si dokáže vše podomácku opravit. Někdy tento přístup funguje, jindy zase ne. Experti ze sítě autoservisů ProfiAuto připravili seznam vybraných „vychytávek“, které museli ve svých servisech po domácích kutilech opravit.
Vypínač na palubní desceKombinované spínače jsou jedním z prvků v autě, které nelze jednoduše opravit. Tyto nenápadné součástky jsou totiž zodpovědné za řízení jednotlivých elektrických součástek. V případě nefunkčnosti jedné části spínače je pak nutné vyměnit celou součástku. „Jednou nám do autoservisu přijelo auto, které mělo místo spínače obyčejný vypínač ze schodiště. Toto řešení nejen že nevypadá dobře, není praktické, ale co je nejdůležitější, je nebezpečné a navíc nezákonné,“ říká Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto. Součástky, které do auta nepatří, pak mohou způsobit zranění. Auto navíc nemůže projít přes STK.
Sycená voda místo chladicí kapalinyDo jednoho z autoservisů sítě ProfiAuto přijel řidič, který použil místo chladicí kapaliny sycenou vodu, čímž ale poškodil vodní čerpadlo. Mechanici museli tuto závodu řešit rozebráním celého zařízení. Nápoje sycené oxidem uhličitým obsahují kyselinu fosforečnou a kyselinu citrónovou, takže někdy pracují jako odstraňovače vodního kamene, což ale u automobilů neplatí.
Dřevěná lišta podpírající oknoNejčastější závadou oken je nefunkční stahování. Problémem této závady je, že ji nekontroluje palubní počítač ani žádná kontrolka. Pokud je mechanika stahování oken poškozena, jediné správné řešení je výměna. V případě, že tato závada nastane na silnici, pak je řešením sundat obložení dveří a manuálně sklo vytlačit a něčím jej zapřít. „Jeden náš zákazník přijel do autoservisu s jinou závadou, ale my jsme si všimli, že má také odstraněné obložení dveří a sklo měl podepřené dřevěnou lištou. Celý mechanismus měl tak propracovaný, že mu stahování oken fungovalo. Chvíli nám to trvalo, než jsme ho přesvědčili, aby i tuto závadu nechal opravit,“ říká Lukáš Czauderna.
Odříznutá brzdová hadiceJednou z nejabsurdnějších úprav, se kterou se mechanici ze sítě ProfiAuto setkali, byla odříznutá a stáhnutá brzdová hadice zadního kola. Taková úprava totiž mohla způsobit nehodu a její autor by byl nejspíše poslán do vězení. Naštěstí mechanici tento problém ihned vyřešili. Brzdový systém se skládá z řady utěsněných potrubí, ve kterých cirkuluje brzdová kapalina. Pokud řidič sešlápne pedál, tak v systému vytvoří tlak, který zatlačí na brzdové písty, čímž dojde k brzdění. Jakýkoliv neodborný zásah pak může narušit celý brzdový systém. I nepatrný únik kapaliny snižuje tlak v systému. Důsledkem je pak auto, které nedokáže účinně zabrzdit.
Kryt chladiče z lepenkyZakrytí chladiče krytem z lepenky je nejen hloupost, ale jde také o velmi nebezpečný počin. Bohužel zvyk je železná košile a mnoho řidičů se ještě dle rad z dob minulých snaží chladič něčím zakrýt. Tím však narušují jeho funkčnost. „Každým rokem se setkáváme s několika řidiči, kteří používají lepenku jako kryt chladiče. Řidiči zapomínají na to, že automobily jsou v dnešní době konstruovány tak, aby se vyrovnaly jak s chladným, tak i s teplým počasím. Navíc po zakrytí chladiče se může přehřát motor, což vede k pálení těsnění pod hlavou motoru,“ upozorňuje Lukáš Czauderna.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?