Většina řidičů ráda ušetří každou korunu. Pokud se navíc řidič cítí být dostatečně zručný, může se mylně domnívat, že si dokáže vše podomácku opravit. Někdy tento přístup funguje, jindy zase ne. Experti ze sítě autoservisů ProfiAuto připravili seznam vybraných „vychytávek“, které museli ve svých servisech po domácích kutilech opravit.
Vypínač na palubní desceKombinované spínače jsou jedním z prvků v autě, které nelze jednoduše opravit. Tyto nenápadné součástky jsou totiž zodpovědné za řízení jednotlivých elektrických součástek. V případě nefunkčnosti jedné části spínače je pak nutné vyměnit celou součástku. „Jednou nám do autoservisu přijelo auto, které mělo místo spínače obyčejný vypínač ze schodiště. Toto řešení nejen že nevypadá dobře, není praktické, ale co je nejdůležitější, je nebezpečné a navíc nezákonné,“ říká Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto. Součástky, které do auta nepatří, pak mohou způsobit zranění. Auto navíc nemůže projít přes STK.
Sycená voda místo chladicí kapalinyDo jednoho z autoservisů sítě ProfiAuto přijel řidič, který použil místo chladicí kapaliny sycenou vodu, čímž ale poškodil vodní čerpadlo. Mechanici museli tuto závodu řešit rozebráním celého zařízení. Nápoje sycené oxidem uhličitým obsahují kyselinu fosforečnou a kyselinu citrónovou, takže někdy pracují jako odstraňovače vodního kamene, což ale u automobilů neplatí.
Dřevěná lišta podpírající oknoNejčastější závadou oken je nefunkční stahování. Problémem této závady je, že ji nekontroluje palubní počítač ani žádná kontrolka. Pokud je mechanika stahování oken poškozena, jediné správné řešení je výměna. V případě, že tato závada nastane na silnici, pak je řešením sundat obložení dveří a manuálně sklo vytlačit a něčím jej zapřít. „Jeden náš zákazník přijel do autoservisu s jinou závadou, ale my jsme si všimli, že má také odstraněné obložení dveří a sklo měl podepřené dřevěnou lištou. Celý mechanismus měl tak propracovaný, že mu stahování oken fungovalo. Chvíli nám to trvalo, než jsme ho přesvědčili, aby i tuto závadu nechal opravit,“ říká Lukáš Czauderna.
Odříznutá brzdová hadiceJednou z nejabsurdnějších úprav, se kterou se mechanici ze sítě ProfiAuto setkali, byla odříznutá a stáhnutá brzdová hadice zadního kola. Taková úprava totiž mohla způsobit nehodu a její autor by byl nejspíše poslán do vězení. Naštěstí mechanici tento problém ihned vyřešili. Brzdový systém se skládá z řady utěsněných potrubí, ve kterých cirkuluje brzdová kapalina. Pokud řidič sešlápne pedál, tak v systému vytvoří tlak, který zatlačí na brzdové písty, čímž dojde k brzdění. Jakýkoliv neodborný zásah pak může narušit celý brzdový systém. I nepatrný únik kapaliny snižuje tlak v systému. Důsledkem je pak auto, které nedokáže účinně zabrzdit.
Kryt chladiče z lepenkyZakrytí chladiče krytem z lepenky je nejen hloupost, ale jde také o velmi nebezpečný počin. Bohužel zvyk je železná košile a mnoho řidičů se ještě dle rad z dob minulých snaží chladič něčím zakrýt. Tím však narušují jeho funkčnost. „Každým rokem se setkáváme s několika řidiči, kteří používají lepenku jako kryt chladiče. Řidiči zapomínají na to, že automobily jsou v dnešní době konstruovány tak, aby se vyrovnaly jak s chladným, tak i s teplým počasím. Navíc po zakrytí chladiče se může přehřát motor, což vede k pálení těsnění pod hlavou motoru,“ upozorňuje Lukáš Czauderna.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.