NENECHTE SE MÝLIT. Auta v základu zdražila nejvíc. Jak moc výrobci seškrtali nabídku?

AutoRoad.cz, 21. listopadu 2019, 23:57 Google+

Třetí čtvrtletí roku 2019 se neslo ve znamení zdražování vozidel v základní výbavě v průměru o 5 %, avšak zdražení vozů s nejvyšší výbavou jen o 3 % oproti začátku loňského roku. 65,5 % nabízených automobilů napříč výbavami zdražilo oproti stejnému období 2018. Nabídka automobilů s naftovými a benzinovými agregáty poklesla o 25 %, resp. 12 % oproti loňskému roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele. Nově rozšířil portfolio sledovaných vozů o další modely s alternativními pohony a v metodice zohlednil i převodovky a hnací nápravy.

Cenový index EY rozšířil portfolio sledovaných vozidel o další modely na alternativní pohon
Tradiční cenový index EY byl pro své nejaktuálnější období upraven. Portfolio sledovaných modelů bylo rozšířeno na 55 modelů. Nově jsou více sledovány a detailněji analyzovány i modely s alternativními pohony, včetně vozidel na zemní plyn a LPG. Hybridní modely jsou nyní sledovány přesně dle použité technologie. Kromě tradičních výbav je nově zohledňována i použitá převodovka a v Česku enormně populární pohon všech kol.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: youtube.com

„Aktuální změnou v cenovém indexu chceme reflektovat dynamický vývoj v nabídce automobilů. V souvislosti s nutnými kroky na poli technologií ze strany výrobců automobilů uskutečňovanými zejména kvůli dosažení nových a značně přísnějších emisních limitů jsme svědky změn cen automobilů i šíře jejich nabídky. V rámci cenového indexu jsme si tak stanovili za cíl tyto změny nejen monitorovat, ale dávat je do širších souvislostí. Ve výsledku tak disponujeme velmi zajímavou databází mapující vývoj. Nejzásadnější změny i nadále budeme rádi publikovat,“ představuje změny Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Základní výbavy vozidel zdražily v průměru o 5 %
Na konci října 2019 cenový index základních nabídek dosáhl hodnoty 1,05, v průměru tak základní vozidla zdražila o 5 %. O celkovém zdražení však můžeme hovořit i v případě odečtení inflace. V porovnání se začátkem roku 2018 jsou vozidla o 1,3 % dražší. V peněžním vyjádření se jedná o rozdíl oproti počátečnímu období v hodnotě průměrných 18 323 Kč.

Cenový index nejnižší cenové nabídky v porovnání s minulým obdobím poklesl o 1,16 %. V uplynulém období jsme byli svědky zlevňování základních dostupných variant v segmentu C (nižší střední třída), do kterého EY zařazuje i ŠKODU Octavia. Je to dáno zejména tím, že se v nabídce znovu objevila varianta s nejnižší výbavou a základním motorem. S odhlédnutím od navýšení základní výbavy tato varianta oproti začátku loňského roku ovšem zdražila o více než 30 tisíc Kč. Zákazník toužící po základní Octavii tak bude muset sáhnout hlouběji do kapsy. Zdražení nejlevnější varianty v segmentu C oproti loňsku však postihlo i většinu konkurentů vč. VW Golf, Fordu Focus či KIA Ceed.

Z dlouhodobého pohledu oproti počátku loňského roku zlevňuje základní nabídku pouze segment A (mini vozy) a segment E (vyšší střední třída).

Ceny nejvyšších výbavových stupňů rostou
Nejvyšší dostupné výbavové stupně automobilů bez příplatků spojené s nejdražší motorizací ve třetím čtvrtletí zdražovaly, a to o 0,5 % v porovnání s koncem první poloviny roku. Zdražení lze pozorovat i v porovnání se začátkem minulého roku (+ 3 %), avšak po odečtení inflace za uplynulá období jsou vozidla na vrcholu nabídky jednotlivých modelů o 0,5 % dostupnější, což odpovídá průměrným 16 038 Kč.

To se ukázalo i u segmentů B (malé vozy), D (střední třída) i E (vyšší střední třída), u kterých můžeme pozorovat zlevnění. Naopak, výrazné zdražení vykázal segment A.

Šířka celkové nabídky na trhu se v porovnání s loňským rokem snížila o 18 %
Celkový počet nabízených variant pokračuje v trendu, který byl nastolen již na podzim loňského roku. Ukazuje se, že vysoká komplexita nabídky, typická zejména pro německé automobilky, je za současných podmínek velkou složitostí, a tak i tito výrobci jsou v některých případech nuceni nabídku variant, popřípadě motorizací či transmisí, zužovat. To potvrzuje pokles o 1,9 % v počtu nabízených variant oproti předchozímu období, v porovnání s rokem 2018 se však nabídka snížila o pozoruhodných 18 %.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Celková nabídka se oproti předchozímu období snížila i navzdory navýšení počtu zážehových (+ 3,8 %) a vznětových (+ 0,8 %) agregátů oproti druhému čtvrtletí tohoto roku. Ve srovnání s počátkem roku 2018 bylo množství dostupných agregátů sníženo, v případě jednotek na benzín o 12 %, naftových jednotek pak o 25 %. Omezení nabídky se oproti jaru 2018 dočkaly i automatické převodovky a možnosti přiobjednání pohonu všech kol. To je v celkových číslech způsobeno převážně značným omezením celkově dostupných variant vozidel vyšších tříd, neznamená to tedy nutně návrat ke klasickým manuálním převodovkám.

Na druhou stranu lze v mainstreamu pozorovat růst nabídky automatických převodovek. Oproti loňskému roku byla snížena i nabídka vozidel na plyn, tedy CNG a LPG. V této kategorii se u sledovaných vozidel neobjevila jediná nová možnost pro spořivé zájemce.

„Je logické, že výrobci, respektive importéři, se musí soustředit jen na nabídku rentabilních variant svých modelů. Už jsou dávno pryč doby šestiválcových agregátů v nižší střední třídě, my jsme ale svědky toho, že značky jdou ještě dále. Pozorovat tak můžeme navyšování pouze nabídky hybridních pohonů včetně plug-in verzí. Hybridních agregátů však přibývají jen jednotky, zatímco mizí desítky těch, které bychom označili za tradiční,“ uvádí Petr Knap.

Vytisknout

Diskuze: NENECHTE SE MÝLIT. Auta v základu zdražila nejvíc. Jak moc výrobci seškrtali nabídku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační fotografie

Kdy používat mlhovky, proč počítat patníky a co o tom říká silniční zákon?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud