Třetí čtvrtletí roku 2019 se neslo ve znamení zdražování vozidel v základní výbavě v průměru o 5 %, avšak zdražení vozů s nejvyšší výbavou jen o 3 % oproti začátku loňského roku. 65,5 % nabízených automobilů napříč výbavami zdražilo oproti stejnému období 2018. Nabídka automobilů s naftovými a benzinovými agregáty poklesla o 25 %, resp. 12 % oproti loňskému roku.
Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele. Nově rozšířil portfolio sledovaných vozů o další modely s alternativními pohony a v metodice zohlednil i převodovky a hnací nápravy.
Cenový index EY rozšířil portfolio sledovaných vozidel o další modely na alternativní pohonTradiční cenový index EY byl pro své nejaktuálnější období upraven. Portfolio sledovaných modelů bylo rozšířeno na 55 modelů. Nově jsou více sledovány a detailněji analyzovány i modely s alternativními pohony, včetně vozidel na zemní plyn a LPG. Hybridní modely jsou nyní sledovány přesně dle použité technologie. Kromě tradičních výbav je nově zohledňována i použitá převodovka a v Česku enormně populární pohon všech kol.
„Aktuální změnou v cenovém indexu chceme reflektovat dynamický vývoj v nabídce automobilů. V souvislosti s nutnými kroky na poli technologií ze strany výrobců automobilů uskutečňovanými zejména kvůli dosažení nových a značně přísnějších emisních limitů jsme svědky změn cen automobilů i šíře jejich nabídky. V rámci cenového indexu jsme si tak stanovili za cíl tyto změny nejen monitorovat, ale dávat je do širších souvislostí. Ve výsledku tak disponujeme velmi zajímavou databází mapující vývoj. Nejzásadnější změny i nadále budeme rádi publikovat,“ představuje změny Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Základní výbavy vozidel zdražily v průměru o 5 %Na konci října 2019 cenový index základních nabídek dosáhl hodnoty 1,05, v průměru tak základní vozidla zdražila o 5 %. O celkovém zdražení však můžeme hovořit i v případě odečtení inflace. V porovnání se začátkem roku 2018 jsou vozidla o 1,3 % dražší. V peněžním vyjádření se jedná o rozdíl oproti počátečnímu období v hodnotě průměrných 18 323 Kč.
Cenový index nejnižší cenové nabídky v porovnání s minulým obdobím poklesl o 1,16 %. V uplynulém období jsme byli svědky zlevňování základních dostupných variant v segmentu C (nižší střední třída), do kterého EY zařazuje i ŠKODU Octavia. Je to dáno zejména tím, že se v nabídce znovu objevila varianta s nejnižší výbavou a základním motorem. S odhlédnutím od navýšení základní výbavy tato varianta oproti začátku loňského roku ovšem zdražila o více než 30 tisíc Kč. Zákazník toužící po základní Octavii tak bude muset sáhnout hlouběji do kapsy. Zdražení nejlevnější varianty v segmentu C oproti loňsku však postihlo i většinu konkurentů vč. VW Golf, Fordu Focus či KIA Ceed.
Z dlouhodobého pohledu oproti počátku loňského roku zlevňuje základní nabídku pouze segment A (mini vozy) a segment E (vyšší střední třída).
Ceny nejvyšších výbavových stupňů rostouNejvyšší dostupné výbavové stupně automobilů bez příplatků spojené s nejdražší motorizací ve třetím čtvrtletí zdražovaly, a to o 0,5 % v porovnání s koncem první poloviny roku. Zdražení lze pozorovat i v porovnání se začátkem minulého roku (+ 3 %), avšak po odečtení inflace za uplynulá období jsou vozidla na vrcholu nabídky jednotlivých modelů o 0,5 % dostupnější, což odpovídá průměrným 16 038 Kč.
To se ukázalo i u segmentů B (malé vozy), D (střední třída) i E (vyšší střední třída), u kterých můžeme pozorovat zlevnění. Naopak, výrazné zdražení vykázal segment A.
Šířka celkové nabídky na trhu se v porovnání s loňským rokem snížila o 18 %Celkový počet nabízených variant pokračuje v trendu, který byl nastolen již na podzim loňského roku. Ukazuje se, že vysoká komplexita nabídky, typická zejména pro německé automobilky, je za současných podmínek velkou složitostí, a tak i tito výrobci jsou v některých případech nuceni nabídku variant, popřípadě motorizací či transmisí, zužovat. To potvrzuje pokles o 1,9 % v počtu nabízených variant oproti předchozímu období, v porovnání s rokem 2018 se však nabídka snížila o pozoruhodných 18 %.
Celková nabídka se oproti předchozímu období snížila i navzdory navýšení počtu zážehových (+ 3,8 %) a vznětových (+ 0,8 %) agregátů oproti druhému čtvrtletí tohoto roku. Ve srovnání s počátkem roku 2018 bylo množství dostupných agregátů sníženo, v případě jednotek na benzín o 12 %, naftových jednotek pak o 25 %. Omezení nabídky se oproti jaru 2018 dočkaly i automatické převodovky a možnosti přiobjednání pohonu všech kol. To je v celkových číslech způsobeno převážně značným omezením celkově dostupných variant vozidel vyšších tříd, neznamená to tedy nutně návrat ke klasickým manuálním převodovkám.
Na druhou stranu lze v mainstreamu pozorovat růst nabídky automatických převodovek. Oproti loňskému roku byla snížena i nabídka vozidel na plyn, tedy CNG a LPG. V této kategorii se u sledovaných vozidel neobjevila jediná nová možnost pro spořivé zájemce.
„Je logické, že výrobci, respektive importéři, se musí soustředit jen na nabídku rentabilních variant svých modelů. Už jsou dávno pryč doby šestiválcových agregátů v nižší střední třídě, my jsme ale svědky toho, že značky jdou ještě dále. Pozorovat tak můžeme navyšování pouze nabídky hybridních pohonů včetně plug-in verzí. Hybridních agregátů však přibývají jen jednotky, zatímco mizí desítky těch, které bychom označili za tradiční,“ uvádí Petr Knap.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.