Třetí čtvrtletí roku 2019 se neslo ve znamení zdražování vozidel v základní výbavě v průměru o 5 %, avšak zdražení vozů s nejvyšší výbavou jen o 3 % oproti začátku loňského roku. 65,5 % nabízených automobilů napříč výbavami zdražilo oproti stejnému období 2018. Nabídka automobilů s naftovými a benzinovými agregáty poklesla o 25 %, resp. 12 % oproti loňskému roku.
Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele. Nově rozšířil portfolio sledovaných vozů o další modely s alternativními pohony a v metodice zohlednil i převodovky a hnací nápravy.
Cenový index EY rozšířil portfolio sledovaných vozidel o další modely na alternativní pohonTradiční cenový index EY byl pro své nejaktuálnější období upraven. Portfolio sledovaných modelů bylo rozšířeno na 55 modelů. Nově jsou více sledovány a detailněji analyzovány i modely s alternativními pohony, včetně vozidel na zemní plyn a LPG. Hybridní modely jsou nyní sledovány přesně dle použité technologie. Kromě tradičních výbav je nově zohledňována i použitá převodovka a v Česku enormně populární pohon všech kol.
„Aktuální změnou v cenovém indexu chceme reflektovat dynamický vývoj v nabídce automobilů. V souvislosti s nutnými kroky na poli technologií ze strany výrobců automobilů uskutečňovanými zejména kvůli dosažení nových a značně přísnějších emisních limitů jsme svědky změn cen automobilů i šíře jejich nabídky. V rámci cenového indexu jsme si tak stanovili za cíl tyto změny nejen monitorovat, ale dávat je do širších souvislostí. Ve výsledku tak disponujeme velmi zajímavou databází mapující vývoj. Nejzásadnější změny i nadále budeme rádi publikovat,“ představuje změny Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Základní výbavy vozidel zdražily v průměru o 5 %Na konci října 2019 cenový index základních nabídek dosáhl hodnoty 1,05, v průměru tak základní vozidla zdražila o 5 %. O celkovém zdražení však můžeme hovořit i v případě odečtení inflace. V porovnání se začátkem roku 2018 jsou vozidla o 1,3 % dražší. V peněžním vyjádření se jedná o rozdíl oproti počátečnímu období v hodnotě průměrných 18 323 Kč.
Cenový index nejnižší cenové nabídky v porovnání s minulým obdobím poklesl o 1,16 %. V uplynulém období jsme byli svědky zlevňování základních dostupných variant v segmentu C (nižší střední třída), do kterého EY zařazuje i ŠKODU Octavia. Je to dáno zejména tím, že se v nabídce znovu objevila varianta s nejnižší výbavou a základním motorem. S odhlédnutím od navýšení základní výbavy tato varianta oproti začátku loňského roku ovšem zdražila o více než 30 tisíc Kč. Zákazník toužící po základní Octavii tak bude muset sáhnout hlouběji do kapsy. Zdražení nejlevnější varianty v segmentu C oproti loňsku však postihlo i většinu konkurentů vč. VW Golf, Fordu Focus či KIA Ceed.
Z dlouhodobého pohledu oproti počátku loňského roku zlevňuje základní nabídku pouze segment A (mini vozy) a segment E (vyšší střední třída).
Ceny nejvyšších výbavových stupňů rostouNejvyšší dostupné výbavové stupně automobilů bez příplatků spojené s nejdražší motorizací ve třetím čtvrtletí zdražovaly, a to o 0,5 % v porovnání s koncem první poloviny roku. Zdražení lze pozorovat i v porovnání se začátkem minulého roku (+ 3 %), avšak po odečtení inflace za uplynulá období jsou vozidla na vrcholu nabídky jednotlivých modelů o 0,5 % dostupnější, což odpovídá průměrným 16 038 Kč.
To se ukázalo i u segmentů B (malé vozy), D (střední třída) i E (vyšší střední třída), u kterých můžeme pozorovat zlevnění. Naopak, výrazné zdražení vykázal segment A.
Šířka celkové nabídky na trhu se v porovnání s loňským rokem snížila o 18 %Celkový počet nabízených variant pokračuje v trendu, který byl nastolen již na podzim loňského roku. Ukazuje se, že vysoká komplexita nabídky, typická zejména pro německé automobilky, je za současných podmínek velkou složitostí, a tak i tito výrobci jsou v některých případech nuceni nabídku variant, popřípadě motorizací či transmisí, zužovat. To potvrzuje pokles o 1,9 % v počtu nabízených variant oproti předchozímu období, v porovnání s rokem 2018 se však nabídka snížila o pozoruhodných 18 %.
Celková nabídka se oproti předchozímu období snížila i navzdory navýšení počtu zážehových (+ 3,8 %) a vznětových (+ 0,8 %) agregátů oproti druhému čtvrtletí tohoto roku. Ve srovnání s počátkem roku 2018 bylo množství dostupných agregátů sníženo, v případě jednotek na benzín o 12 %, naftových jednotek pak o 25 %. Omezení nabídky se oproti jaru 2018 dočkaly i automatické převodovky a možnosti přiobjednání pohonu všech kol. To je v celkových číslech způsobeno převážně značným omezením celkově dostupných variant vozidel vyšších tříd, neznamená to tedy nutně návrat ke klasickým manuálním převodovkám.
Na druhou stranu lze v mainstreamu pozorovat růst nabídky automatických převodovek. Oproti loňskému roku byla snížena i nabídka vozidel na plyn, tedy CNG a LPG. V této kategorii se u sledovaných vozidel neobjevila jediná nová možnost pro spořivé zájemce.
„Je logické, že výrobci, respektive importéři, se musí soustředit jen na nabídku rentabilních variant svých modelů. Už jsou dávno pryč doby šestiválcových agregátů v nižší střední třídě, my jsme ale svědky toho, že značky jdou ještě dále. Pozorovat tak můžeme navyšování pouze nabídky hybridních pohonů včetně plug-in verzí. Hybridních agregátů však přibývají jen jednotky, zatímco mizí desítky těch, které bychom označili za tradiční,“ uvádí Petr Knap.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?