NENECHTE SE MÝLIT. Auta v základu zdražila nejvíc. Jak moc výrobci seškrtali nabídku?

AutoRoad.cz, 21. listopadu 2019, 23:57 Google+

Třetí čtvrtletí roku 2019 se neslo ve znamení zdražování vozidel v základní výbavě v průměru o 5 %, avšak zdražení vozů s nejvyšší výbavou jen o 3 % oproti začátku loňského roku. 65,5 % nabízených automobilů napříč výbavami zdražilo oproti stejnému období 2018. Nabídka automobilů s naftovými a benzinovými agregáty poklesla o 25 %, resp. 12 % oproti loňskému roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele. Nově rozšířil portfolio sledovaných vozů o další modely s alternativními pohony a v metodice zohlednil i převodovky a hnací nápravy.

Cenový index EY rozšířil portfolio sledovaných vozidel o další modely na alternativní pohon
Tradiční cenový index EY byl pro své nejaktuálnější období upraven. Portfolio sledovaných modelů bylo rozšířeno na 55 modelů. Nově jsou více sledovány a detailněji analyzovány i modely s alternativními pohony, včetně vozidel na zemní plyn a LPG. Hybridní modely jsou nyní sledovány přesně dle použité technologie. Kromě tradičních výbav je nově zohledňována i použitá převodovka a v Česku enormně populární pohon všech kol.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: youtube.com

„Aktuální změnou v cenovém indexu chceme reflektovat dynamický vývoj v nabídce automobilů. V souvislosti s nutnými kroky na poli technologií ze strany výrobců automobilů uskutečňovanými zejména kvůli dosažení nových a značně přísnějších emisních limitů jsme svědky změn cen automobilů i šíře jejich nabídky. V rámci cenového indexu jsme si tak stanovili za cíl tyto změny nejen monitorovat, ale dávat je do širších souvislostí. Ve výsledku tak disponujeme velmi zajímavou databází mapující vývoj. Nejzásadnější změny i nadále budeme rádi publikovat,“ představuje změny Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Základní výbavy vozidel zdražily v průměru o 5 %
Na konci října 2019 cenový index základních nabídek dosáhl hodnoty 1,05, v průměru tak základní vozidla zdražila o 5 %. O celkovém zdražení však můžeme hovořit i v případě odečtení inflace. V porovnání se začátkem roku 2018 jsou vozidla o 1,3 % dražší. V peněžním vyjádření se jedná o rozdíl oproti počátečnímu období v hodnotě průměrných 18 323 Kč.

Cenový index nejnižší cenové nabídky v porovnání s minulým obdobím poklesl o 1,16 %. V uplynulém období jsme byli svědky zlevňování základních dostupných variant v segmentu C (nižší střední třída), do kterého EY zařazuje i ŠKODU Octavia. Je to dáno zejména tím, že se v nabídce znovu objevila varianta s nejnižší výbavou a základním motorem. S odhlédnutím od navýšení základní výbavy tato varianta oproti začátku loňského roku ovšem zdražila o více než 30 tisíc Kč. Zákazník toužící po základní Octavii tak bude muset sáhnout hlouběji do kapsy. Zdražení nejlevnější varianty v segmentu C oproti loňsku však postihlo i většinu konkurentů vč. VW Golf, Fordu Focus či KIA Ceed.

Z dlouhodobého pohledu oproti počátku loňského roku zlevňuje základní nabídku pouze segment A (mini vozy) a segment E (vyšší střední třída).

Ceny nejvyšších výbavových stupňů rostou
Nejvyšší dostupné výbavové stupně automobilů bez příplatků spojené s nejdražší motorizací ve třetím čtvrtletí zdražovaly, a to o 0,5 % v porovnání s koncem první poloviny roku. Zdražení lze pozorovat i v porovnání se začátkem minulého roku (+ 3 %), avšak po odečtení inflace za uplynulá období jsou vozidla na vrcholu nabídky jednotlivých modelů o 0,5 % dostupnější, což odpovídá průměrným 16 038 Kč.

To se ukázalo i u segmentů B (malé vozy), D (střední třída) i E (vyšší střední třída), u kterých můžeme pozorovat zlevnění. Naopak, výrazné zdražení vykázal segment A.

Šířka celkové nabídky na trhu se v porovnání s loňským rokem snížila o 18 %
Celkový počet nabízených variant pokračuje v trendu, který byl nastolen již na podzim loňského roku. Ukazuje se, že vysoká komplexita nabídky, typická zejména pro německé automobilky, je za současných podmínek velkou složitostí, a tak i tito výrobci jsou v některých případech nuceni nabídku variant, popřípadě motorizací či transmisí, zužovat. To potvrzuje pokles o 1,9 % v počtu nabízených variant oproti předchozímu období, v porovnání s rokem 2018 se však nabídka snížila o pozoruhodných 18 %.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Celková nabídka se oproti předchozímu období snížila i navzdory navýšení počtu zážehových (+ 3,8 %) a vznětových (+ 0,8 %) agregátů oproti druhému čtvrtletí tohoto roku. Ve srovnání s počátkem roku 2018 bylo množství dostupných agregátů sníženo, v případě jednotek na benzín o 12 %, naftových jednotek pak o 25 %. Omezení nabídky se oproti jaru 2018 dočkaly i automatické převodovky a možnosti přiobjednání pohonu všech kol. To je v celkových číslech způsobeno převážně značným omezením celkově dostupných variant vozidel vyšších tříd, neznamená to tedy nutně návrat ke klasickým manuálním převodovkám.

Na druhou stranu lze v mainstreamu pozorovat růst nabídky automatických převodovek. Oproti loňskému roku byla snížena i nabídka vozidel na plyn, tedy CNG a LPG. V této kategorii se u sledovaných vozidel neobjevila jediná nová možnost pro spořivé zájemce.

„Je logické, že výrobci, respektive importéři, se musí soustředit jen na nabídku rentabilních variant svých modelů. Už jsou dávno pryč doby šestiválcových agregátů v nižší střední třídě, my jsme ale svědky toho, že značky jdou ještě dále. Pozorovat tak můžeme navyšování pouze nabídky hybridních pohonů včetně plug-in verzí. Hybridních agregátů však přibývají jen jednotky, zatímco mizí desítky těch, které bychom označili za tradiční,“ uvádí Petr Knap.

Vytisknout

Diskuze: NENECHTE SE MÝLIT. Auta v základu zdražila nejvíc. Jak moc výrobci seškrtali nabídku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

BMW i Vision Circular

U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

Uniklé fotografie nového kompaktního SUV Volvo XC40

Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

reklama

Doporučujeme

Ilustrační fotografie

Kdy používat mlhovky, proč počítat patníky a co o tom říká silniční zákon?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  2. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  3. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  4. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

  5. Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

  6. Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud