BESIP prozradil, který přestupek má v ČR nejhorší následky. Neděláte ho také?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 16. listopadu 2019 17:56
Sdílej:

V období od ledna do října 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 460 a těžce zraněno 1 783 osob. Počet usmrcených meziročně sice prakticky stagnuje (ve stejném období vloni bylo usmrceno 458 osob), v oblasti těžce zraněných byl navíc evidován 17% pokles, ale jeden velmi nebezpečný přestupek se meziročně zvýšil dokonce o 30%.

„Nejhorší meziroční bilance ze všech dílčích cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 byla evidována u nehod způsobených nedáním přednosti v jízdě,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „V uplynulých 10 měsících bylo v důsledku nedání přednosti v jízdě usmrceno 82 osob, tj. meziročně o 19 více (+30 %). Na druhou stranu je potřeba zmínit, že kvůli uvedené příčině bylo těžce zraněno o 106 osob méně. Zmíněnou bilanci tudíž lze interpretovat tak, že následky těchto nehod jsou letos pro účastníky silničního daleko závažnější – více osob bylo naposledy usmrceno v roce 2011.“

Krajské srovnáníAbsolutně nejvíce osob bylo usmrceno vlivem nedání přednosti v jízdě v Jihomoravském kraji (15 usmrcených, 27% podíl na všech usmrcených v daném kraji), každá třetí osoba pak byla z uvedené příčiny usmrcena v Královéhradeckém (14 usmrcených) a Ústeckém kraji (32 %). Všechny tři uvedené kraje tak byly v tomto ohledu významně nad celorepublikovým průměrem (18 %).

Hloubková analýza dopravních nehod„Nedání přednosti v jízdě souvisí s celou řadou spolupůsobících faktorů: provedením dopravního prostoru – nedostatečný/omezený rozhled nebo nevhodné uspořádání křižovatek (např. křižovatky navozující psychologickou přednost), nesprávným vyhodnocením situace v provozu nebo nepozorností např. kvůli zanedbání potřeby vyhledat informaci nebo přetížení pozornosti řidiče,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „S přibývajícím věkem řidičů se zvyšuje pravděpodobnost vzniku dopravních nehod zapříčiněných nedáním přednosti v jízdě. Tuto pravděpodobnost také mírně zvyšuje situace, kdy je dopravní prostor pro řidiče neznámý, tedy vyskytuje-li se na tomto místě poprvé nebo zde jezdí pouze ojediněle.“

Data z roku 2018Nejčastější příčinou usmrcení v důsledku nedání přednosti v jízdě bylo nedání přednosti při odbočování vlevo (usmrceno 26 osob, tj 30 %). S 19 usmrcenými (22% podíl) následuje nedání přednosti proti příkazu dopravní značky „DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ“. Třetí nejčastější příčinou bylo nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu – 16 (18 %). Nejčastější příčinou těžkých zranění způsobených nedáním přednosti v jízdě bylo nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. V důsledku uvedené příčiny bylo těžce zraněno 193 osob, tj 28 %.

Následkem nedání přednosti v jízdě bylo v obci usmrceno 36 a těžce zraněno 517 osob, mimo obec pak usmrceno 52 osob a 164 osob těžce zraněno. Na silnicích I. tříd bylo ze stejného důvodu usmrceno 31 osob, těžce zraněno pak 172 osob (nejvíce ze všech druhů komunikací). Nejvíce osob bylo z uvedené příčiny usmrceno na trojramenných křižovatkách (34) a těžce zraněno na čtyřramenných křižovatkách (233).

Více než sedm z deseti osob bylo v důsledku nedání přednosti v jízdě usmrceno vinou řidičů osobních vozidel – celkem 65 usmrcených osob (74 %). S 12 usmrcenými osobami (14 %) následují řidiči nákladních vozidel, 4 osoby pak byly usmrceny vinou cyklistů (5 %). Téměř třetina usmrcených osob (27 %, 23 usmrcených) v důsledku nedání přednosti v jízdě byli řidiči osobního vozidla. S 24% podílem následují řidiči motocyklu, chodci (22 %, 19 usmrcených), spolujezdci v osobním vozidle (19 %, 16 usmrcených) a cyklisté (8 %, 7 usmrcených).

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.