Gordon Roadster v sobě kombinuje vzhled klasických sportovních vozů 30. let, moderní konstrukci podvozku a velice povedeného motoru 1.6 puretech.
Gordon pracuje s designem známého českého vozu Aero 30. Od svého vzniku v roce 1997 využíval techniku automobilky Ford. Paleta pohonných jednotek sahala od čtyřválců 1,8 l s 85 kW (115k) a 2,3 l 107 kW (145 k) po V6 2,5 l s výkonem 125 kW (170 k). O dekádu později pod kapotu zamířil V6 3.0 l z Mondea ST220, který můžeme znát jako první stíhací automobil naší dálniční policie. S tímto motorem se jednalo o opravdu schopné sportovní auto. Díky výkonu 166 kW (225 k) byla maximální rychlost 220 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h se dostala za 5,7 s.
Nyní se přesuneme do současnosti. Doba velkých atmosférických motorů je téměř pryč a proto nepřekvapí, že plzeňští konstruktéři zvolili namísto V6 3.0 l nový moderní čtyřválec 1.6 l s přeplňováním.
Základem Gordonu Roadster je monokok svařený z hliníkových profilů a plechů, a přední a zadní pomocný ocelový rám. Odpružení mají na starosti nastavitelné plynokapalinové pružící jednotky s vinutými pružinami. Na monokok jsou namontovány povrchové panely karoserie z kompozitu vyztuženého karbonaramidovými vlákny. Rozměry dvoumístného roadsteru jsou 4035 mm na délku, 1665 mm na šířku a výška je pouhých 1230 mm. Hmotnost se jen lehce přehoupla přes jednu tunu. Ručička váhy se zastaví na číslovce 1010 kg.
Motor našel své místo za přední nápravou a prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky pohání kola zadní nápravy. Jako pohonná jednotka slouží 1,6 puretech. S tímto motorem jsem měl tu čest v Peugeotu 508 GT line a zde fungoval naprosto skvěle. Ovšem já měl verzi naladěnou na 133 kW (180 k) a 250 N.m. V Gordonu najdeme jeho silnější variantu s výkonem 164 kW (223 k) a 300 N.m. Navíc má oproti Peugeotu na starosti o třetinu lehčí auto. Motor je spárován s velice přesnou manuální převodovkou, která pochází od Mazdy MX-5 a roztáčí kola zadní nápravy.
Kombinace nízké váhy a silného motoru se podepsaly na skvělé dynamice. Maximální rychlost sice neoslní, roadster se rozjede jen na 210 km/h, ale zato akcelerace je více než působivá. Automobil vypadající na 80 let zvládne sprint z 0 na 100 km/h v čase 5,1 s. Tím určitě překvapí nejednoho majitele silných Audi či BMW. O spotřebě Gordon nemluví, ale motor 1.6 puretech je přes své výkony neuvěřitelně úsporný. Navíc díky velkoryse dimenzované nádrži na 85 l benzínu se jistě dá užít krásný letní víkend bez jediné návštěvy tankovací stanice.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?