Gordon Roadster v sobě kombinuje vzhled klasických sportovních vozů 30. let, moderní konstrukci podvozku a velice povedeného motoru 1.6 puretech.
Gordon pracuje s designem známého českého vozu Aero 30. Od svého vzniku v roce 1997 využíval techniku automobilky Ford. Paleta pohonných jednotek sahala od čtyřválců 1,8 l s 85 kW (115k) a 2,3 l 107 kW (145 k) po V6 2,5 l s výkonem 125 kW (170 k). O dekádu později pod kapotu zamířil V6 3.0 l z Mondea ST220, který můžeme znát jako první stíhací automobil naší dálniční policie. S tímto motorem se jednalo o opravdu schopné sportovní auto. Díky výkonu 166 kW (225 k) byla maximální rychlost 220 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h se dostala za 5,7 s.
Nyní se přesuneme do současnosti. Doba velkých atmosférických motorů je téměř pryč a proto nepřekvapí, že plzeňští konstruktéři zvolili namísto V6 3.0 l nový moderní čtyřválec 1.6 l s přeplňováním.
Základem Gordonu Roadster je monokok svařený z hliníkových profilů a plechů, a přední a zadní pomocný ocelový rám. Odpružení mají na starosti nastavitelné plynokapalinové pružící jednotky s vinutými pružinami. Na monokok jsou namontovány povrchové panely karoserie z kompozitu vyztuženého karbonaramidovými vlákny. Rozměry dvoumístného roadsteru jsou 4035 mm na délku, 1665 mm na šířku a výška je pouhých 1230 mm. Hmotnost se jen lehce přehoupla přes jednu tunu. Ručička váhy se zastaví na číslovce 1010 kg.
Motor našel své místo za přední nápravou a prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky pohání kola zadní nápravy. Jako pohonná jednotka slouží 1,6 puretech. S tímto motorem jsem měl tu čest v Peugeotu 508 GT line a zde fungoval naprosto skvěle. Ovšem já měl verzi naladěnou na 133 kW (180 k) a 250 N.m. V Gordonu najdeme jeho silnější variantu s výkonem 164 kW (223 k) a 300 N.m. Navíc má oproti Peugeotu na starosti o třetinu lehčí auto. Motor je spárován s velice přesnou manuální převodovkou, která pochází od Mazdy MX-5 a roztáčí kola zadní nápravy.
Kombinace nízké váhy a silného motoru se podepsaly na skvělé dynamice. Maximální rychlost sice neoslní, roadster se rozjede jen na 210 km/h, ale zato akcelerace je více než působivá. Automobil vypadající na 80 let zvládne sprint z 0 na 100 km/h v čase 5,1 s. Tím určitě překvapí nejednoho majitele silných Audi či BMW. O spotřebě Gordon nemluví, ale motor 1.6 puretech je přes své výkony neuvěřitelně úsporný. Navíc díky velkoryse dimenzované nádrži na 85 l benzínu se jistě dá užít krásný letní víkend bez jediné návštěvy tankovací stanice.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?