Duch 30. let a moderní technika? To je český Gordon Roadster

Gordon Roadster
Gordon Roadster, foto: Gordon
Petr Boháč , AutoRoad.cz 29. října 2019 17:56
Sdílej:

Gordon Roadster v sobě kombinuje vzhled klasických sportovních vozů 30. let, moderní konstrukci podvozku a velice povedeného motoru 1.6 puretech.

Gordon pracuje s designem známého českého vozu Aero 30. Od svého vzniku v roce 1997 využíval techniku automobilky Ford. Paleta pohonných jednotek sahala od čtyřválců 1,8 l s 85 kW (115k) a 2,3 l 107 kW (145 k) po V6 2,5 l s výkonem 125 kW (170 k). O dekádu později pod kapotu zamířil V6 3.0 l z Mondea ST220, který můžeme znát jako první stíhací automobil naší dálniční policie. S tímto motorem se jednalo o opravdu schopné sportovní auto. Díky výkonu 166 kW (225 k) byla maximální rychlost 220 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h se dostala za 5,7 s.

Nyní se přesuneme do současnosti. Doba velkých atmosférických motorů je téměř pryč a proto nepřekvapí, že plzeňští konstruktéři zvolili namísto V6 3.0 l nový moderní čtyřválec 1.6 l s přeplňováním.

Základem Gordonu Roadster je monokok svařený z hliníkových profilů a plechů, a přední a zadní pomocný ocelový rám. Odpružení mají na starosti nastavitelné plynokapalinové pružící jednotky s vinutými pružinami. Na monokok jsou namontovány povrchové panely karoserie z kompozitu vyztuženého karbonaramidovými vlákny. Rozměry dvoumístného roadsteru jsou 4035 mm na délku, 1665 mm na šířku a výška je pouhých 1230 mm. Hmotnost se jen lehce přehoupla přes jednu tunu. Ručička váhy se zastaví na číslovce 1010 kg.

Motor našel své místo za přední nápravou a prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky pohání kola zadní nápravy. Jako pohonná jednotka slouží 1,6 puretech. S tímto motorem jsem měl tu čest v Peugeotu 508 GT line a zde fungoval naprosto skvěle. Ovšem já měl verzi naladěnou na 133 kW (180 k) a 250 N.m. V Gordonu najdeme jeho silnější variantu s výkonem 164 kW (223 k) a 300 N.m. Navíc má oproti Peugeotu na starosti o třetinu lehčí auto. Motor je spárován s velice přesnou manuální převodovkou, která pochází od Mazdy MX-5 a roztáčí kola zadní nápravy.

Kombinace nízké váhy a silného motoru se podepsaly na skvělé dynamice. Maximální rychlost sice neoslní, roadster se rozjede jen na 210 km/h, ale zato akcelerace je více než působivá. Automobil vypadající na 80 let zvládne sprint z 0 na 100 km/h v čase 5,1 s. Tím určitě překvapí nejednoho majitele silných Audi či BMW. O spotřebě Gordon nemluví, ale motor 1.6 puretech je přes své výkony neuvěřitelně úsporný. Navíc díky velkoryse dimenzované nádrži na 85 l benzínu se jistě dá užít krásný letní víkend bez jediné návštěvy tankovací stanice.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?