Duch 30. let a moderní technika? To je český Gordon Roadster

Gordon Roadster
Gordon Roadster, foto: Gordon
Petr Boháč , AutoRoad.cz 29. října 2019 17:56
Sdílej:

Gordon Roadster v sobě kombinuje vzhled klasických sportovních vozů 30. let, moderní konstrukci podvozku a velice povedeného motoru 1.6 puretech.

Gordon pracuje s designem známého českého vozu Aero 30. Od svého vzniku v roce 1997 využíval techniku automobilky Ford. Paleta pohonných jednotek sahala od čtyřválců 1,8 l s 85 kW (115k) a 2,3 l 107 kW (145 k) po V6 2,5 l s výkonem 125 kW (170 k). O dekádu později pod kapotu zamířil V6 3.0 l z Mondea ST220, který můžeme znát jako první stíhací automobil naší dálniční policie. S tímto motorem se jednalo o opravdu schopné sportovní auto. Díky výkonu 166 kW (225 k) byla maximální rychlost 220 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h se dostala za 5,7 s.

Nyní se přesuneme do současnosti. Doba velkých atmosférických motorů je téměř pryč a proto nepřekvapí, že plzeňští konstruktéři zvolili namísto V6 3.0 l nový moderní čtyřválec 1.6 l s přeplňováním.

Základem Gordonu Roadster je monokok svařený z hliníkových profilů a plechů, a přední a zadní pomocný ocelový rám. Odpružení mají na starosti nastavitelné plynokapalinové pružící jednotky s vinutými pružinami. Na monokok jsou namontovány povrchové panely karoserie z kompozitu vyztuženého karbonaramidovými vlákny. Rozměry dvoumístného roadsteru jsou 4035 mm na délku, 1665 mm na šířku a výška je pouhých 1230 mm. Hmotnost se jen lehce přehoupla přes jednu tunu. Ručička váhy se zastaví na číslovce 1010 kg.

Motor našel své místo za přední nápravou a prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky pohání kola zadní nápravy. Jako pohonná jednotka slouží 1,6 puretech. S tímto motorem jsem měl tu čest v Peugeotu 508 GT line a zde fungoval naprosto skvěle. Ovšem já měl verzi naladěnou na 133 kW (180 k) a 250 N.m. V Gordonu najdeme jeho silnější variantu s výkonem 164 kW (223 k) a 300 N.m. Navíc má oproti Peugeotu na starosti o třetinu lehčí auto. Motor je spárován s velice přesnou manuální převodovkou, která pochází od Mazdy MX-5 a roztáčí kola zadní nápravy.

Kombinace nízké váhy a silného motoru se podepsaly na skvělé dynamice. Maximální rychlost sice neoslní, roadster se rozjede jen na 210 km/h, ale zato akcelerace je více než působivá. Automobil vypadající na 80 let zvládne sprint z 0 na 100 km/h v čase 5,1 s. Tím určitě překvapí nejednoho majitele silných Audi či BMW. O spotřebě Gordon nemluví, ale motor 1.6 puretech je přes své výkony neuvěřitelně úsporný. Navíc díky velkoryse dimenzované nádrži na 85 l benzínu se jistě dá užít krásný letní víkend bez jediné návštěvy tankovací stanice.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.