Mýty o naladění podvozku: měkký pro komfort, tvrdý pro sportovní jízdu

pet / AutoRoad.cz, 5. října 2019, 14:09 Google+

Ladiči podvozků nemají lehkou práci. Zákazníci od svého vozu požadují jak vysoký komfort, tak bezpečné jízdní vlastnosti v zatáčkách. Mezi motoristy koluje velká spousta mýtů o jízdních vlastnostech. Některé z nich se však nezakládají na pravdě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mercedes-Benz třídy A se proslavil selháním v losím testu - řešením bylo ESP v základní výbavě

Mercedes-Benz třídy A se proslavil selháním v losím testu - řešením bylo ESP v základní výbavě | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Na komfort a jízdní vlastnosti nemá vliv pouze pružina a tlumič, je to celá řada komponentů jejichž harmonický pohyb má za následek bezpečné jízdní vlastnosti. První součástí vozidla, která se setkává s nerovností, je pneumatika. Ta dokáže utlumit spoustu malých nerovností aniž by se musel do akce zapojit tlumič s pružinou. Se stále rostoucím průměrem kol a zmenšující se bočnicí pneumatiky, klesá i její schopnost tyto nerovnosti utlumit.

Dalším faktorem je tlumení rázů ve všech směrech. Klasická pružina s tlumičem tlumí pouze rázy ve vertikálním směru, v ostatních směrech musí být tato energie absorbována elastokinematickým uložením nápravy. Toto uložení tedy musí být pružné, ale ne příliš. Jeho velkou deformací dochází ke změně geometrie nápravy a to může způsobit neklidné chování vozu při přejezdu nerovností.

img-responsive

Přední náprava vozu Audi R8 | foto: Audi

Nyní už se konečně dostáváme k samotné pružině a tlumiči, ty jsou však připojeny buď k pomocnému rámu nápravy nebo přímo ke karoserii. Pomocný rám ani karoserie však nejsou dokonale tuhé a dokáží pojmout energii od podvozku vozu. U všech vozů je kladen důraz na nízkou hmotnost proto se používají vysokopevnostní za tepla tvářené oceli. To má za následek výraznější přenos vibrací do karoserie ve formě tupých rázů ("zvonění") při přejezdu nerovnosti.

img-responsive

Použití vysokopevnostních ocelí (fialová barva) zhoršuje akustické vlastnosti karoserie | foto: Audi

Rozhodujícím faktorem je také hmotnost a velikost vozu. S nárůstem hmotnosti a rozměrů vozu, rostou i síly a setrvačné momenty působící na jednotlivé komponenty podvozku. Rostoucí rozměr kol a také brzdových komponentů zvyšuje neodpruženou hmotnost, která také negativně ovlivňuje komfort a chování vozu. Mezi neodpruženou hmotnost řadíme ty komponenty, které přesně kopírují povrch vozovky a nejsou odpruženy samotnou pružinou s tlumičem, ale pouze pneumatikou. Do této hmotnosti patří pneumatika, kolo, brzdové kotouče a třmeny, část hmotnosti komponentů zavěšení (ramena) a část hmotnosti hnacích hřídelů (poloos). I přes velký pokrok ve vývoji všech těchto komponentů a elektronických asistentů, nelze fyzikální zákony ošálit a proto mají inženýři s laděním podvozku plné ruce práce.

Nyní tedy k pružině, co je jejím úkolem? Jejím hlavním úkolem je udržovat vůz ve stále stejné poloze. Při přejezdu nerovnosti dojde k jejímu stlačení aniž by došlo k rozpohybování karoserie ve vertikálním směru. Energii, kterou při přejezdu nerovnosti přijme, však opět uvolní do zavěšení a karoserie a dojde k jejímu rozkmitání. Toto kmitání pak musí zastavit tlumič. Pokud toto kmitání není vhodně utlumeno, může dojít k odskoku kola od povrchu vozovky. Důležité je tedy sladění těchto dvou komponentů. Příliš tvrdá pružina může způsobit přenos nerovností přímo do karoserie a při použití nevhodného tlumiče i častého odskakování kola od vozovky. V takovém případě se nedá hovořit o sportovních jízdních vlastnostech.

Hlavním úkolem tlumiče je tedy udržet kolo v kontaktu s vozovkou. Důležité je najít kompromis mezi podtlumeným a přetlumeným podvozkem. Podtlumený podvozek způsobí zhoupnutí vozidla po přejezdu nerovnosti, což může působit pohodlně, dlouhodobě však spíše způsobí mořskou nemoc. Přetlumený podvozek pak nerovnost utlumí příliš náhle a na posádku působí větší přetížení což působí "sportovně".

Dalším důležitou komponentou zavěšení je stabilizátor. Ten spojuje kola jedné nápravy a zabraňuje náklonům karoserie. Pokud má však příliš vysokou torzní tuhost, může způsobit odskakování nápravy. Pokud totiž pravé kolo přejíždí nerovnost, jeho zdvih je tuhým stabilizátorem přenesen na kolo levé, které žádnou nerovnost nepřejíždí a může dojít k odskoku nápravy. Opět tedy platí, že příliš velká tuhost nemusí znamenat zlepšení jízdních vlastností.

img-responsive

Vůz se stabilizátorem (vpravo) se v zatáčkách méně naklání | foto: carthrottle.com

Všechny tyto komponenty však vedle svých mechanických kolegů s pevně danými vlastnostmi a parametry mají i elektronické varianty. Klasická ocelová pružina může být nahrazena vzduchovou, která dokáže změnit svou tuhost změnou tlaku vzduchu uvnitř měchu. Tlumiče s pevně daným tlumením mohou být nahrazeny tlumiči s měnitelnou charakteristikou tlumení pouhým stiskem tlačítka. Ocelový stabilizátor může být nahrazen stabilizátorem s elektromotorem, který aktivně ovládá náklon vozu v zatáčkách apod.

Svatým grálem je pak vůz, jehož karoserie zůstává stále ve stejné poloze a všechny nerovnosti jsou vyrovnány zavěšením. Takový vůz už tady v minulosti byl. Jednalo se o experimentální vůz, který vznikl ve spolupráci automobilky Lexus a firmy Bose. V každém kole byl místo tlumiče s pružinou umístěn lineární elektromotor, který v reálném čase vyrovnával všechny nerovnost a karoserie tak zůstávala stále ve stejné poloze. Největším problémem byla energetická náročnost systému a proto se do sériové výroby nedostal. Podobný systém se však objevil u Mercedesu díky 48V palubnímu systému, který dokáže aktivně ovládat vzduchový podvozek.

Vytisknout

Diskuze: Mýty o naladění podvozku: měkký pro komfort, tvrdý pro sportovní jízdu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Kuga PHEV

TEST: Ford Kuga PHEV – „roztrojená osobnost“ aneb nepodceňte vhodnou konfiguraci

Honda CL500

Honda přichází s novým scramblerem CL500

Monteverdi Berlinetta

Pozapomenuté sportovní vozy díl 7., Monteverdi Berlinetta, V8 Hemi ze Švýcarska

Ilustrační foto

Asociace: Češi loni za ojeté vozy utratili rekordních 192 miliard

Ilustrační foto

Podvodníci lákají na falešné investice a soutěže jménem Škody Auto

Stojan benzínové pumpy

"Pro Česko dobrá zpráva," tvrdí analytik o kompromisu se spalovacími motory

Ford Mustang Mach-E GT

TEST Ford Mustang Mach-E GT – „muscle kára“ na baterky

ford ranger

Ford ukáže hospodaření jinak. Elektromobily v miliardových ztrátách

Hyliko

Toyota bude dodávat moduly palivových článků do nákladních aut

Dodge Challenger SRT Demon 170

Nový Dodge Challenger SRT Demon 170 umí stovku hluboko pod 2 sekundy!

Ilustrační foto

Ostřílený profesionál Andrýsek do čela Tatry

Peugeot 907

Pozapomenuté sportovní vozy díl 6., Peugeot 907 uměl až 360 km/h

Ilustrační foto

Evropská komise vyměkla, ale ekodiktát dál pokračuje

Mercedes-Benz eSprinter

Test Mercedes-Benz eSprinter 312 KAWA: konečně elektromobil, který dává smyl

Ilustrační foto

NEKOMPROMISNĚ, Slovensko půjde proti zákazu spalovacích motorů

reklama

Doporučujeme

Paul Walker

Do aukce míří sbírka 21 vozů slavného Paula Walkera

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST Ford Mustang Mach-E GT – „muscle kára“ na baterky

  2. Pozapomenuté sportovní vozy díl 7., Monteverdi Berlinetta, V8 Hemi ze Švýcarska

  3. Asociace: Češi loni za ojeté vozy utratili rekordních 192 miliard

  4. Podvodníci lákají na falešné investice a soutěže jménem Škody Auto

  5. Honda přichází s novým scramblerem CL500

  6. TEST: Ford Kuga PHEV – „roztrojená osobnost“ aneb nepodceňte vhodnou konfiguraci

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud