Léto je nenávratně pryč a pomalu nám začíná chladné počasí. Proto není od věci si připomenout, jak na nadcházející zimní období připravit váš automobil. Tipů, co vše je potřeba zkontrolovat, seřídit a vyměnit je celá spousta. Dnes vám přinášíme jen ty nejzásadnější, bez kterých se neobejdete.
Zimní pneumatikyZákon nám jasně stanovuje, že v období od 1.11. do 31.3. , pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu a ledu, nebo lze takovou skutečnost předpokládat, musíme používat zimní, popřípadě celoroční pneumatiky. Samozřejmě lze namítat, že sněhová pokrývka, kór ve velkých městech je u nás v poslední době jev velice výjimečný. Ale mějte na paměti, že přilnavost letních pneumatik nesnižuje jen sníh a led, nýbrž i snížená teplota. Od 7°C níže lze jednoznačně doporučit zimní obutí. Problém může nastat i s pojišťovnou. Pokud budete mít nehodu v zimním období na letních pneumatikách, může pojišťovna odmítnout krytí, popřípadně ponížit vyplacenou částku. Jestli nebudete přezouvat na nové pneumatiky, ale použijete ojeté, připomínáme, že minimální hloubka dezénu musí být 4 mm.
Nemrznoucí kapalinaNejvětší škody může napáchat nedostatečná účinnost chladící kapaliny. Nejednou jsem viděl roztržený blok, či poškozenou hlavu motoru. Tím je motor nenávratně poškozen. U starších vozů je levnější koupit celý motor, než ten starý nákladně opravovat. Proto je nesmírně důležité, vědět jaký bod tuhnutí chladící kapalina má. Pro tento účel slouží hustoměr chladicí kapaliny. Ideální teplota tuhnutí chladící kapaliny je minimálně -30°C. Pokud máte hodnotu, která se více blíží k nule, je zapotřebí do chladícího okruhu dolít nemrznoucí složku.
Kromě kapaliny v chladícím okruhu je třeba zkontrolovat i tu v ostřikovačích. Její výměna je daleko jednodušší, než je tomu u té chladící. V podstatě stačí jen dopoužít letní směs a následně ji nahradit směsi zimní. Ta se prodává již naředěná a v podstatě na každé benzínové pumpě, či větším supermarketu. Od věci není si při té příležitosti zkontrolovat i stav stěračů. V zimním období je jejich činnost pro naši bezpečnost daleko důležitější, než v tom letním.
AkumulátorAby jste v mrazivých dnech své auto vůbec nastartovali, je zapotřebí mít akumulátor v adekvátním stavu. Samotný akumulátor během let používání ztrácí svou kapacitu a při teplotách hluboko pod bodem mrazu to platí dvojnásob. Při -20°C může jeho kapacita klesnout pouze k 50 % té udávané. Dobré je ještě před příchodem zimy akumulátor řádně ošetřit. Připojit na nabíječku a u těch straších zkontrolovat, případně doplnit hladinu elektrolytu. Potřeba je též očistit zoxidované kontakty. Doporučujeme zkontrolovat stav alternátoru a klínových řemenů. Jistě znáte ten pískavý zvuk, který vydávají po nastartování starší automobily se špatně napnutým klínovým řemenem. Ještě jeden tip. Já osobně, když jsem věděl, že delší domu automobil nepoužiji, odnesl jsem akumulátor domů do tepla.
Příprava karosériePředevším vozy starších ročníků můžou trpět na "hnědý mor". Dobré je skrýt drobné škrábance například korekční tužkou. Poté celý vůz důkladně omýt, hlavně podvozek a poté navoskovat. Lze doporučit i nástřik podvozku a dutin.
Pokud jsme na něco zásadního zapomněli, neváhejte nám tuto skutečnost sdělit do komentářů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?