Léto je nenávratně pryč a pomalu nám začíná chladné počasí. Proto není od věci si připomenout, jak na nadcházející zimní období připravit váš automobil. Tipů, co vše je potřeba zkontrolovat, seřídit a vyměnit je celá spousta. Dnes vám přinášíme jen ty nejzásadnější, bez kterých se neobejdete.
Zimní pneumatikyZákon nám jasně stanovuje, že v období od 1.11. do 31.3. , pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu a ledu, nebo lze takovou skutečnost předpokládat, musíme používat zimní, popřípadě celoroční pneumatiky. Samozřejmě lze namítat, že sněhová pokrývka, kór ve velkých městech je u nás v poslední době jev velice výjimečný. Ale mějte na paměti, že přilnavost letních pneumatik nesnižuje jen sníh a led, nýbrž i snížená teplota. Od 7°C níže lze jednoznačně doporučit zimní obutí. Problém může nastat i s pojišťovnou. Pokud budete mít nehodu v zimním období na letních pneumatikách, může pojišťovna odmítnout krytí, popřípadně ponížit vyplacenou částku. Jestli nebudete přezouvat na nové pneumatiky, ale použijete ojeté, připomínáme, že minimální hloubka dezénu musí být 4 mm.
Nemrznoucí kapalinaNejvětší škody může napáchat nedostatečná účinnost chladící kapaliny. Nejednou jsem viděl roztržený blok, či poškozenou hlavu motoru. Tím je motor nenávratně poškozen. U starších vozů je levnější koupit celý motor, než ten starý nákladně opravovat. Proto je nesmírně důležité, vědět jaký bod tuhnutí chladící kapalina má. Pro tento účel slouží hustoměr chladicí kapaliny. Ideální teplota tuhnutí chladící kapaliny je minimálně -30°C. Pokud máte hodnotu, která se více blíží k nule, je zapotřebí do chladícího okruhu dolít nemrznoucí složku.
Kromě kapaliny v chladícím okruhu je třeba zkontrolovat i tu v ostřikovačích. Její výměna je daleko jednodušší, než je tomu u té chladící. V podstatě stačí jen dopoužít letní směs a následně ji nahradit směsi zimní. Ta se prodává již naředěná a v podstatě na každé benzínové pumpě, či větším supermarketu. Od věci není si při té příležitosti zkontrolovat i stav stěračů. V zimním období je jejich činnost pro naši bezpečnost daleko důležitější, než v tom letním.
AkumulátorAby jste v mrazivých dnech své auto vůbec nastartovali, je zapotřebí mít akumulátor v adekvátním stavu. Samotný akumulátor během let používání ztrácí svou kapacitu a při teplotách hluboko pod bodem mrazu to platí dvojnásob. Při -20°C může jeho kapacita klesnout pouze k 50 % té udávané. Dobré je ještě před příchodem zimy akumulátor řádně ošetřit. Připojit na nabíječku a u těch straších zkontrolovat, případně doplnit hladinu elektrolytu. Potřeba je též očistit zoxidované kontakty. Doporučujeme zkontrolovat stav alternátoru a klínových řemenů. Jistě znáte ten pískavý zvuk, který vydávají po nastartování starší automobily se špatně napnutým klínovým řemenem. Ještě jeden tip. Já osobně, když jsem věděl, že delší domu automobil nepoužiji, odnesl jsem akumulátor domů do tepla.
Příprava karosériePředevším vozy starších ročníků můžou trpět na "hnědý mor". Dobré je skrýt drobné škrábance například korekční tužkou. Poté celý vůz důkladně omýt, hlavně podvozek a poté navoskovat. Lze doporučit i nástřik podvozku a dutin.
Pokud jsme na něco zásadního zapomněli, neváhejte nám tuto skutečnost sdělit do komentářů.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?