Dešťové přeháňky kladou na pneumatiky zvýšené nároky. Podle odborníka ze společnosti Nokian Tyres nepředstavuje samotná vysoká třída přilnavosti pneumatiky na mokru dostatečnou záruku proti riziku aquaplaningu.
Spolu s tím, jak léto přechází v podzim, jsou večery čím dál temnější a stoupá množství srážek. Silnice s vyjetými kolejemi mohou být rizikové jak během silných dešťů, tak po nich: riziko aquaplaningu se zvyšuje, když voda nashromážděná na povrchu vozovky nemá čas vyschnout.
V okamžiku, kdy dezén není schopný odvést pryč veškerou vodu mezi pneumatikou a silnicí, vytvoří se pod pneumatikou vodní polštář. Ten způsobí, že pneumatika ztratí přilnavost, přestane reagovat na pokyny řízení a řidič nemůže ovládat vozidlo. Aquaplaning může překvapit i nejzkušenější řidiče, protože je nemožné ho nacvičit předem.
Kontrolujte stav svých pneumatik a tlak huštění
Vysoce kvalitní pneumatika s dostatečnou zbývající hloubkou běhounu představuje nejbezpečnější volbu pro mokré podzimní silnice.
„Stav vašich pneumatik je v prevenci aquaplaningu důležitým faktorem. Pokud je pneumatika opotřebená, její drážky neshromažďují dostatečné množství vody,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.
Srovnávací test zveřejněný v časopisu Tekniikan Maailma, v čísle 5/2019, prokázal, že letní pneumatika s hloubkou běhounu 3–4 mm je významně hůře ovladatelná než nová letní pneumatika s hloubkou běhounu 7 mm. V testu se u nové pneumatiky objevil aquaplaning na vozovce s vodním filmem 10 mm při rychlosti 83,1 km/h, zatímco u opotřebené pneumatiky při rychlosti 61,2 km/h. Abyste předešli riziku aquaplaningu, měli byste své pneumatiky vyměnit v okamžiku, kdy jejich hloubka dezénu klesne pod 4 mm. Indikátor bezpečnosti Nokian Tyres DSI (Driving Safety Indicator) usnadňuje sledování hloubky dezénu vašich pneumatik, protože přehledně ukazuje zbývající hloubku dezénu pneumatiky.
Nová letní pneumatika rovněž zkrátí brzdnou dráhu na mokrém povrchu, ačkoliv M. Morri upozorňuje, že přilnavost nebo brzdné vlastnosti na mokru není možné zaměňovat s odolností pneumatiky vůči aquaplaningu.
„Třída přilnavosti na mokru uvedená na evropských klasifikačních štítcích udává efektivitu pneumatiky z hlediska přilnavosti na mokrém povrchu. Jinými slovy řečeno říká, jak se pneumatika chová při brzdění na mokrém asfaltu. Nicméně odolnost pneumatiky vůči aquaplaningu není možné ze štítků odvodit,“ připomíná.
Kromě stavu pneumatik představuje významný faktor také tlak huštění. Pokud je tlak vzduchu v pneumatikách příliš nízký, neudrží pneumatika ve vodě svůj tvar. To způsobí, že vozidlo bude náchylnější k aquaplaningu.
Vyhněte se předjíždění a kalužím
Kromě vysoce kvalitních letních pneumatik je také velice důležité, co se děje za volantem. Při jízdě za deště je třeba mírně snížit rychlost.
„Další snížení rychlosti je třeba v okamžiku, kdy projíždíte kaluží. Pokud to je možné, měli byste se také vyhýbat vyjetým kolejím, protože ty mají tendenci shromažďovat vodu,“ říká M. Morri.
Nedoporučuje se ani předjíždění. V okamžiku, kdy při změně jízdního pruhu potřebujete přejet vyjeté koleje, může se vozidlo snadno dostat do aquaplaningu.
Pokud se navzdory těmto opatřením dostane vaše vozidlo do aquaplaningu, postupujte následujícím způsobem:
1. Zachovejte klid.2. Sundejte nohu z plynového pedálu a sešlápněte spojku, aby se snížila rychlost a obnovila přilnavost. Brzdění nepomůže, naopak pouze sníží přilnavost. 3. Až do obnovení přilnavosti udržujte volant v požadovaném směru jízdy, abyste nesjeli do příkopu nebo nevjeli do protisměru.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?