Dešťové přeháňky kladou na pneumatiky zvýšené nároky. Podle odborníka ze společnosti Nokian Tyres nepředstavuje samotná vysoká třída přilnavosti pneumatiky na mokru dostatečnou záruku proti riziku aquaplaningu.
Spolu s tím, jak léto přechází v podzim, jsou večery čím dál temnější a stoupá množství srážek. Silnice s vyjetými kolejemi mohou být rizikové jak během silných dešťů, tak po nich: riziko aquaplaningu se zvyšuje, když voda nashromážděná na povrchu vozovky nemá čas vyschnout.
V okamžiku, kdy dezén není schopný odvést pryč veškerou vodu mezi pneumatikou a silnicí, vytvoří se pod pneumatikou vodní polštář. Ten způsobí, že pneumatika ztratí přilnavost, přestane reagovat na pokyny řízení a řidič nemůže ovládat vozidlo. Aquaplaning může překvapit i nejzkušenější řidiče, protože je nemožné ho nacvičit předem.
Kontrolujte stav svých pneumatik a tlak huštění
Vysoce kvalitní pneumatika s dostatečnou zbývající hloubkou běhounu představuje nejbezpečnější volbu pro mokré podzimní silnice.
„Stav vašich pneumatik je v prevenci aquaplaningu důležitým faktorem. Pokud je pneumatika opotřebená, její drážky neshromažďují dostatečné množství vody,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.
Srovnávací test zveřejněný v časopisu Tekniikan Maailma, v čísle 5/2019, prokázal, že letní pneumatika s hloubkou běhounu 3–4 mm je významně hůře ovladatelná než nová letní pneumatika s hloubkou běhounu 7 mm. V testu se u nové pneumatiky objevil aquaplaning na vozovce s vodním filmem 10 mm při rychlosti 83,1 km/h, zatímco u opotřebené pneumatiky při rychlosti 61,2 km/h. Abyste předešli riziku aquaplaningu, měli byste své pneumatiky vyměnit v okamžiku, kdy jejich hloubka dezénu klesne pod 4 mm. Indikátor bezpečnosti Nokian Tyres DSI (Driving Safety Indicator) usnadňuje sledování hloubky dezénu vašich pneumatik, protože přehledně ukazuje zbývající hloubku dezénu pneumatiky.
Nová letní pneumatika rovněž zkrátí brzdnou dráhu na mokrém povrchu, ačkoliv M. Morri upozorňuje, že přilnavost nebo brzdné vlastnosti na mokru není možné zaměňovat s odolností pneumatiky vůči aquaplaningu.
„Třída přilnavosti na mokru uvedená na evropských klasifikačních štítcích udává efektivitu pneumatiky z hlediska přilnavosti na mokrém povrchu. Jinými slovy řečeno říká, jak se pneumatika chová při brzdění na mokrém asfaltu. Nicméně odolnost pneumatiky vůči aquaplaningu není možné ze štítků odvodit,“ připomíná.
Kromě stavu pneumatik představuje významný faktor také tlak huštění. Pokud je tlak vzduchu v pneumatikách příliš nízký, neudrží pneumatika ve vodě svůj tvar. To způsobí, že vozidlo bude náchylnější k aquaplaningu.
Vyhněte se předjíždění a kalužím
Kromě vysoce kvalitních letních pneumatik je také velice důležité, co se děje za volantem. Při jízdě za deště je třeba mírně snížit rychlost.
„Další snížení rychlosti je třeba v okamžiku, kdy projíždíte kaluží. Pokud to je možné, měli byste se také vyhýbat vyjetým kolejím, protože ty mají tendenci shromažďovat vodu,“ říká M. Morri.
Nedoporučuje se ani předjíždění. V okamžiku, kdy při změně jízdního pruhu potřebujete přejet vyjeté koleje, může se vozidlo snadno dostat do aquaplaningu.
Pokud se navzdory těmto opatřením dostane vaše vozidlo do aquaplaningu, postupujte následujícím způsobem:
1. Zachovejte klid.2. Sundejte nohu z plynového pedálu a sešlápněte spojku, aby se snížila rychlost a obnovila přilnavost. Brzdění nepomůže, naopak pouze sníží přilnavost. 3. Až do obnovení přilnavosti udržujte volant v požadovaném směru jízdy, abyste nesjeli do příkopu nebo nevjeli do protisměru.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?