Třída přilnavosti pneumatiky? Důležitější je něco úplně jiného

Pneumatiky
Pneumatiky, foto: Archiv AutoRoad.cz
AutoRoad.cz 29. září 2019 12:57
Sdílej:

Dešťové přeháňky kladou na pneumatiky zvýšené nároky. Podle odborníka ze společnosti Nokian Tyres nepředstavuje samotná vysoká třída přilnavosti pneumatiky na mokru dostatečnou záruku proti riziku aquaplaningu.

Spolu s tím, jak léto přechází v podzim, jsou večery čím dál temnější a stoupá množství srážek. Silnice s vyjetými kolejemi mohou být rizikové jak během silných dešťů, tak po nich: riziko aquaplaningu se zvyšuje, když voda nashromážděná na povrchu vozovky nemá čas vyschnout.

V okamžiku, kdy dezén není schopný odvést pryč veškerou vodu mezi pneumatikou a silnicí, vytvoří se pod pneumatikou vodní polštář. Ten způsobí, že pneumatika ztratí přilnavost, přestane reagovat na pokyny řízení a řidič nemůže ovládat vozidlo. Aquaplaning může překvapit i nejzkušenější řidiče, protože je nemožné ho nacvičit předem.

Kontrolujte stav svých pneumatik a tlak huštění

Vysoce kvalitní pneumatika s dostatečnou zbývající hloubkou běhounu představuje nejbezpečnější volbu pro mokré podzimní silnice. 

„Stav vašich pneumatik je v prevenci aquaplaningu důležitým faktorem. Pokud je pneumatika opotřebená, její drážky neshromažďují dostatečné množství vody,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.

Srovnávací test zveřejněný v časopisu Tekniikan Maailma, v čísle 5/2019, prokázal, že letní pneumatika s hloubkou běhounu 3–4 mm je významně hůře ovladatelná než nová letní pneumatika s hloubkou běhounu 7 mm. V testu se u nové pneumatiky objevil aquaplaning na vozovce s vodním filmem 10 mm při rychlosti 83,1 km/h, zatímco u opotřebené pneumatiky při rychlosti 61,2 km/h. Abyste předešli riziku aquaplaningu, měli byste své pneumatiky vyměnit v okamžiku, kdy jejich hloubka dezénu klesne pod 4 mm. Indikátor bezpečnosti Nokian Tyres DSI (Driving Safety Indicator) usnadňuje sledování hloubky dezénu vašich pneumatik, protože přehledně ukazuje zbývající hloubku dezénu pneumatiky.

Nová letní pneumatika rovněž zkrátí brzdnou dráhu na mokrém povrchu, ačkoliv M. Morri upozorňuje, že přilnavost nebo brzdné vlastnosti na mokru není možné zaměňovat s odolností pneumatiky vůči aquaplaningu.

„Třída přilnavosti na mokru uvedená na evropských klasifikačních štítcích udává efektivitu pneumatiky z hlediska přilnavosti na mokrém povrchu. Jinými slovy řečeno říká, jak se pneumatika chová při brzdění na mokrém asfaltu. Nicméně odolnost pneumatiky vůči aquaplaningu není možné ze štítků odvodit,“ připomíná.

Kromě stavu pneumatik představuje významný faktor také tlak huštění. Pokud je tlak vzduchu v pneumatikách příliš nízký, neudrží pneumatika ve vodě svůj tvar. To způsobí, že vozidlo bude náchylnější k aquaplaningu.

Vyhněte se předjíždění a kalužím

Kromě vysoce kvalitních letních pneumatik je také velice důležité, co se děje za volantem. Při jízdě za deště je třeba mírně snížit rychlost.

„Další snížení rychlosti je třeba v okamžiku, kdy projíždíte kaluží. Pokud to je možné, měli byste se také vyhýbat vyjetým kolejím, protože ty mají tendenci shromažďovat vodu,“ říká M. Morri.

Nedoporučuje se ani předjíždění. V okamžiku, kdy při změně jízdního pruhu potřebujete přejet vyjeté koleje, může se vozidlo snadno dostat do aquaplaningu.

Pokud se navzdory těmto opatřením dostane vaše vozidlo do aquaplaningu, postupujte následujícím způsobem:

1. Zachovejte klid.2. Sundejte nohu z plynového pedálu a sešlápněte spojku, aby se snížila rychlost a obnovila přilnavost. Brzdění nepomůže, naopak pouze sníží přilnavost. 3. Až do obnovení přilnavosti udržujte volant v požadovaném směru jízdy, abyste nesjeli do příkopu nebo nevjeli do protisměru.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.