Dešťové přeháňky kladou na pneumatiky zvýšené nároky. Podle odborníka ze společnosti Nokian Tyres nepředstavuje samotná vysoká třída přilnavosti pneumatiky na mokru dostatečnou záruku proti riziku aquaplaningu.
Spolu s tím, jak léto přechází v podzim, jsou večery čím dál temnější a stoupá množství srážek. Silnice s vyjetými kolejemi mohou být rizikové jak během silných dešťů, tak po nich: riziko aquaplaningu se zvyšuje, když voda nashromážděná na povrchu vozovky nemá čas vyschnout.
V okamžiku, kdy dezén není schopný odvést pryč veškerou vodu mezi pneumatikou a silnicí, vytvoří se pod pneumatikou vodní polštář. Ten způsobí, že pneumatika ztratí přilnavost, přestane reagovat na pokyny řízení a řidič nemůže ovládat vozidlo. Aquaplaning může překvapit i nejzkušenější řidiče, protože je nemožné ho nacvičit předem.
Kontrolujte stav svých pneumatik a tlak huštění
Vysoce kvalitní pneumatika s dostatečnou zbývající hloubkou běhounu představuje nejbezpečnější volbu pro mokré podzimní silnice.
„Stav vašich pneumatik je v prevenci aquaplaningu důležitým faktorem. Pokud je pneumatika opotřebená, její drážky neshromažďují dostatečné množství vody,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.
Srovnávací test zveřejněný v časopisu Tekniikan Maailma, v čísle 5/2019, prokázal, že letní pneumatika s hloubkou běhounu 3–4 mm je významně hůře ovladatelná než nová letní pneumatika s hloubkou běhounu 7 mm. V testu se u nové pneumatiky objevil aquaplaning na vozovce s vodním filmem 10 mm při rychlosti 83,1 km/h, zatímco u opotřebené pneumatiky při rychlosti 61,2 km/h. Abyste předešli riziku aquaplaningu, měli byste své pneumatiky vyměnit v okamžiku, kdy jejich hloubka dezénu klesne pod 4 mm. Indikátor bezpečnosti Nokian Tyres DSI (Driving Safety Indicator) usnadňuje sledování hloubky dezénu vašich pneumatik, protože přehledně ukazuje zbývající hloubku dezénu pneumatiky.
Nová letní pneumatika rovněž zkrátí brzdnou dráhu na mokrém povrchu, ačkoliv M. Morri upozorňuje, že přilnavost nebo brzdné vlastnosti na mokru není možné zaměňovat s odolností pneumatiky vůči aquaplaningu.
„Třída přilnavosti na mokru uvedená na evropských klasifikačních štítcích udává efektivitu pneumatiky z hlediska přilnavosti na mokrém povrchu. Jinými slovy řečeno říká, jak se pneumatika chová při brzdění na mokrém asfaltu. Nicméně odolnost pneumatiky vůči aquaplaningu není možné ze štítků odvodit,“ připomíná.
Kromě stavu pneumatik představuje významný faktor také tlak huštění. Pokud je tlak vzduchu v pneumatikách příliš nízký, neudrží pneumatika ve vodě svůj tvar. To způsobí, že vozidlo bude náchylnější k aquaplaningu.
Vyhněte se předjíždění a kalužím
Kromě vysoce kvalitních letních pneumatik je také velice důležité, co se děje za volantem. Při jízdě za deště je třeba mírně snížit rychlost.
„Další snížení rychlosti je třeba v okamžiku, kdy projíždíte kaluží. Pokud to je možné, měli byste se také vyhýbat vyjetým kolejím, protože ty mají tendenci shromažďovat vodu,“ říká M. Morri.
Nedoporučuje se ani předjíždění. V okamžiku, kdy při změně jízdního pruhu potřebujete přejet vyjeté koleje, může se vozidlo snadno dostat do aquaplaningu.
Pokud se navzdory těmto opatřením dostane vaše vozidlo do aquaplaningu, postupujte následujícím způsobem:
1. Zachovejte klid.2. Sundejte nohu z plynového pedálu a sešlápněte spojku, aby se snížila rychlost a obnovila přilnavost. Brzdění nepomůže, naopak pouze sníží přilnavost. 3. Až do obnovení přilnavosti udržujte volant v požadovaném směru jízdy, abyste nesjeli do příkopu nebo nevjeli do protisměru.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.