Koncern Volkswagen stanovuje nová měřítka v oblasti vývoje, testování a výroby progresivní technologie akumulátorových článků v Německu. Jen v dolnosaském Salzgitteru vznikne do přelomu let 2023 a 2024 více než 1000 pracovních míst – z toho 300 ve vývojovém centru značky Volkswagen se zařízením pro zkušební výrobu a 700 ve společném podniku, který založily společnosti Northvolt a Volkswagen za účelem výstavby a provozování závodu na výrobu akumulátorových článků. Koncern Volkswagen investuje do aktivity v oblasti akumulátorových článků ve stejném časovém období více než jednu miliardu eur.
V odborném centru v Salzgitteru byla zprovozněna speciální linka pro zkušební malosériovou výrobu akumulátorových článků. Přibližně 300 odborníků vyvíjí a testuje inovativní výrobní postupy pro výrobu lithium-iontových akumulátorů. Volkswagen investuje v prvním kroku více než 100 milionů eur do vlastních vývojových a výrobních kompetencí.
Dalších 900 milionů eur investic vynaloží Volkswagen na společné aktivity se švédským výrobcem akumulátorů Northvolt. V roce 2020 bude v Salzgitteru zahájena výstavba výrobního závodu s kapacitou 16 GWh akumulátorových článků. Zahájení výroby je plánováno na přelom let 2023 a 2024. Volkswagen za tím účelem nedávno založil společný podnik, v němž má, stejně jako Northvolt, podíl 50 procent. V této právně samostatné společnosti vznikne ve střednědobém horizontu 700 pracovních míst.
„Propojením vývoje, testování a zkušební výroby akumulátorových článků v Salzgitteru vznikne další milník v rozsáhlé elektrické ofenzivě koncernu Volkswagen,“ říká Dr. Stefan Sommer, člen představenstva společnosti Volkswagen, odpovědný za oblast nákupu. „Sdružením kompetencí v salzgitterském závodě zajistíme další vývoj akumulátorových článků ve vlastní režii, protože se jedná o klíčový komponent elektrifikace. Současně také budeme moci vyvíjet nové standardy a rychle je zavádět do sériové výroby.“
Koncern Volkswagen vytvořil za tím účelem v rámci obchodní jednotky Volkswagen Group Components obchodní oblast akumulátorových článků. Jejím úkolem bude další zdokonalování akumulátorových článků ve spolupráci s dodavateli pro jejich budoucí použití v elektricky poháněných modelech koncernu. Spektrum dílčích cílů sahá od zvyšování kapacity pro delší dojezd přes snižování množství vzácných surovin a optimalizaci trvale udržitelných výrobních procesů až po recyklaci akumulátorových systémů. „Již dnes vyvíjíme a vyrábíme výkonovou elektroniku, akumulátorové systémy, elektromotory a nabíjecí systémy a osvojujeme si kompetence pro recyklaci akumulátorů,“ říká Thomas Schmall, předseda představenstva obchodní jednotky Volkswagen Group Components. „Začleněním obchodní oblasti akumulátorových článků do obchodní jednotky Volkswagen Group Components jsme na cestě ke globálně vedoucímu výrobci elektrických komponentů.“
Frank Blome, vedoucí odborného centra pro akumulátorové články v Salzgitteru, vysvětluje: „Zprovoznění zkušebního výrobního zařízení je důležitým krokem na naší cestě k výstavbě ‚gigatovárny‘ v našem závodě v Salzgitteru. Během krátké doby zde prohloubíme naše znalosti výrobních procesů.“ Frank Blome dodává, že to je důležité pro optimalizaci vývoje, jehož cílem je zajištění požadovaných provozních vlastností, nákladů a kvality. „Získané zkušenosti přispějí také k tomu, abychom u lithiumiontových akumulátorů měli v budoucnosti pod kontrolou celý dodavatelský řetězec – od surovin přes výrobu až po recyklaci.“
V závodě Salzgitter probíhá rovněž výstavba zkušebního zařízení pro recyklaci akumulátorů. S jeho uvedením do provozu se počítá v roce 2020.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.