Volkswagen odškodňuje 98 000 vlastníků benzinových aut koncernu. Důvodem jsou nereálné údaje spotřeby těchto vozů. Americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA tvrdí, že za to může podvodný software. Možná se rýsuje další skandál.
Minulý pátek zveřejnilo americké zastoupení koncernu informaci o odškodnění 98 000 zákazníků z důvodu nepravdivých údajů o spotřebě paliva jejich vozů. Jedná se o vozy značek Audi, VW, Porsche a Bentley s benzinovým motorem v kombinaci s automatickou převodovkou z let výroby 2013 až 2017. Kompenzace bude řešena formou proplacení nákladů kvůli vyšší spotřebě než je ta udávaná. Zákazníci dostanou mezi 5,40 a 24,30 dolary za každý měsíc provozu jejich vozidla.
Toto však pro koncern nemusí být konečná, americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tvrdí, že našla podvodný software v milionu vozidel. Podvodný software prý pracuje takto: Během měření spotřeby na válcové zkušebně, které vůz samozřejmě umí rozpoznat, upravuje řazení převodovky tak, aby byly řazeny co nejvyšší stupně. Rozdíl ve spotřebě byl uveden ve zvláštní podobě - na 1 litr paliva auto na zkušebně urazí v průměru o 400 metrů více než v reálném provozu. Vůz se spotřebou 6 l/100 km má pak ve zkušebně spotřebu 5,85 l/100 km. Jedná se pouze 2,5 procentní rozdíl.
V jazyce koncernu Volkswagen se jedná o technický nedostatek a zdůrazňuje, že se nepřiznává žádnou vinu. V autě samozřejmě je software, který je zodpovědný za fungování automatické převodovky, např. za její rychlé zahřívání. Tento "mozek" převodovky pak podle VW někdy funguje ve prospěch zákazníka a řadí dříve, někdy však způsobí i zhoršení udávaných hodnot spotřeby. Jedná se však o rozdíly v jednotkách procent, které německá justice toleruje. Podrobný audit u více než 10 milionů vozů koncernu však neprokázal srovnatelné výsledky v EU. O podvodném softwaru by tedy neměla být řeč.
Německá agentura pro ochranu životního prostředí (DUH) je však jiného názoru. Odhalení v USA ukázaly příklad podvodů automobilových koncernů, pokud jde o spotřebu paliva a tedy i emise CO₂. „DUH už od roku 2007 kritizuje, že automobilové společnosti uvádějí nepravdivé - příliš nízké - údaje o emisích CO₂ svých nových benzínových a naftových nových vozidel. Těch dosahuje za pomoci nelegálních zařízení,“ říká generální ředitel DUH Jürgen Resch.
Podle Jürgena Resche se obzvláště podezřele chová koncern Volkswagen. K německým úřadům se prý měla dostat zpráva přímo z VW, ve které se přiznává k nesprávným údajům o spotřebě paliva u 800 000 vozů. Co je však v této zprávě přesně uvedeno zůstává tajemstvím. Zjištění amerických úřadů by tedy mělo být impulsem pro zveřejnění této zprávy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?