Nový skandál Volkswagenu v USA... Benzingate?

Spotřeba paliva je zjišťována na válcové zkušebně, je dopočítána z naměřených emisí
Spotřeba paliva je zjišťována na válcové zkušebně, je dopočítána z naměřených emisí, foto: ADAC
Petar Kovač , AutoRoad.cz 2. září 2019 17:28 3. září 2019 9:44
Sdílej:

Volkswagen odškodňuje 98 000 vlastníků benzinových aut koncernu. Důvodem jsou nereálné údaje spotřeby těchto vozů. Americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA tvrdí, že za to může podvodný software. Možná se rýsuje další skandál.

Minulý pátek zveřejnilo americké zastoupení koncernu informaci o odškodnění 98 000 zákazníků z důvodu nepravdivých údajů o spotřebě paliva jejich vozů. Jedná se o vozy značek Audi, VW, Porsche a Bentley s benzinovým motorem v kombinaci s automatickou převodovkou z let výroby 2013 až 2017. Kompenzace bude řešena formou proplacení nákladů kvůli vyšší spotřebě než je ta udávaná. Zákazníci dostanou mezi 5,40 a 24,30 dolary za každý měsíc provozu jejich vozidla.

Toto však pro koncern nemusí být konečná, americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tvrdí, že našla podvodný software v milionu vozidel. Podvodný software prý pracuje takto: Během měření spotřeby na válcové zkušebně, které vůz samozřejmě umí rozpoznat, upravuje řazení převodovky tak, aby byly řazeny co nejvyšší stupně. Rozdíl ve spotřebě byl uveden ve zvláštní podobě - na 1 litr paliva auto na zkušebně urazí v průměru o 400 metrů více než v reálném provozu. Vůz se spotřebou 6 l/100 km má pak ve zkušebně spotřebu 5,85 l/100 km. Jedná se pouze 2,5 procentní rozdíl.

V jazyce koncernu Volkswagen se jedná o technický nedostatek a zdůrazňuje, že se nepřiznává žádnou vinu. V autě samozřejmě je software, který je zodpovědný za fungování automatické převodovky, např. za její rychlé zahřívání. Tento "mozek" převodovky pak podle VW někdy funguje ve prospěch zákazníka a řadí dříve, někdy však způsobí i zhoršení udávaných hodnot spotřeby. Jedná se však o rozdíly v jednotkách procent, které německá justice toleruje. Podrobný audit u více než 10 milionů vozů koncernu však neprokázal srovnatelné výsledky v EU. O podvodném softwaru by tedy neměla být řeč.

Německá agentura pro ochranu životního prostředí (DUH) je však jiného názoru. Odhalení v USA ukázaly příklad podvodů automobilových koncernů, pokud jde o spotřebu paliva a tedy i emise CO₂. „DUH už od roku 2007 kritizuje, že automobilové společnosti uvádějí nepravdivé - příliš nízké - údaje o emisích CO₂ svých nových benzínových a naftových nových vozidel. Těch dosahuje za pomoci nelegálních zařízení,“ říká generální ředitel DUH Jürgen Resch.

Podle Jürgena Resche se obzvláště podezřele chová koncern Volkswagen. K německým úřadům se prý měla dostat zpráva přímo z VW, ve které se přiznává k nesprávným údajům o spotřebě paliva u 800 000 vozů. Co je však v této zprávě přesně uvedeno zůstává tajemstvím. Zjištění amerických úřadů by tedy mělo být impulsem pro zveřejnění této zprávy. 

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.