Volkswagen odškodňuje 98 000 vlastníků benzinových aut koncernu. Důvodem jsou nereálné údaje spotřeby těchto vozů. Americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA tvrdí, že za to může podvodný software. Možná se rýsuje další skandál.
Minulý pátek zveřejnilo americké zastoupení koncernu informaci o odškodnění 98 000 zákazníků z důvodu nepravdivých údajů o spotřebě paliva jejich vozů. Jedná se o vozy značek Audi, VW, Porsche a Bentley s benzinovým motorem v kombinaci s automatickou převodovkou z let výroby 2013 až 2017. Kompenzace bude řešena formou proplacení nákladů kvůli vyšší spotřebě než je ta udávaná. Zákazníci dostanou mezi 5,40 a 24,30 dolary za každý měsíc provozu jejich vozidla.
Toto však pro koncern nemusí být konečná, americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tvrdí, že našla podvodný software v milionu vozidel. Podvodný software prý pracuje takto: Během měření spotřeby na válcové zkušebně, které vůz samozřejmě umí rozpoznat, upravuje řazení převodovky tak, aby byly řazeny co nejvyšší stupně. Rozdíl ve spotřebě byl uveden ve zvláštní podobě - na 1 litr paliva auto na zkušebně urazí v průměru o 400 metrů více než v reálném provozu. Vůz se spotřebou 6 l/100 km má pak ve zkušebně spotřebu 5,85 l/100 km. Jedná se pouze 2,5 procentní rozdíl.
V jazyce koncernu Volkswagen se jedná o technický nedostatek a zdůrazňuje, že se nepřiznává žádnou vinu. V autě samozřejmě je software, který je zodpovědný za fungování automatické převodovky, např. za její rychlé zahřívání. Tento "mozek" převodovky pak podle VW někdy funguje ve prospěch zákazníka a řadí dříve, někdy však způsobí i zhoršení udávaných hodnot spotřeby. Jedná se však o rozdíly v jednotkách procent, které německá justice toleruje. Podrobný audit u více než 10 milionů vozů koncernu však neprokázal srovnatelné výsledky v EU. O podvodném softwaru by tedy neměla být řeč.
Německá agentura pro ochranu životního prostředí (DUH) je však jiného názoru. Odhalení v USA ukázaly příklad podvodů automobilových koncernů, pokud jde o spotřebu paliva a tedy i emise CO₂. „DUH už od roku 2007 kritizuje, že automobilové společnosti uvádějí nepravdivé - příliš nízké - údaje o emisích CO₂ svých nových benzínových a naftových nových vozidel. Těch dosahuje za pomoci nelegálních zařízení,“ říká generální ředitel DUH Jürgen Resch.
Podle Jürgena Resche se obzvláště podezřele chová koncern Volkswagen. K německým úřadům se prý měla dostat zpráva přímo z VW, ve které se přiznává k nesprávným údajům o spotřebě paliva u 800 000 vozů. Co je však v této zprávě přesně uvedeno zůstává tajemstvím. Zjištění amerických úřadů by tedy mělo být impulsem pro zveřejnění této zprávy.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.