Minulý pátek zveřejnilo americké zastoupení koncernu informaci o odškodnění 98 000 zákazníků z důvodu nepravdivých údajů o spotřebě paliva jejich vozů. Jedná se o vozy značek Audi, VW, Porsche a Bentley s benzinovým motorem v kombinaci s automatickou převodovkou z let výroby 2013 až 2017. Kompenzace bude řešena formou proplacení nákladů kvůli vyšší spotřebě než je ta udávaná. Zákazníci dostanou mezi 5,40 a 24,30 dolary za každý měsíc provozu jejich vozidla.
Toto však pro koncern nemusí být konečná, americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tvrdí, že našla podvodný software v milionu vozidel. Podvodný software prý pracuje takto: Během měření spotřeby na válcové zkušebně, které vůz samozřejmě umí rozpoznat, upravuje řazení převodovky tak, aby byly řazeny co nejvyšší stupně. Rozdíl ve spotřebě byl uveden ve zvláštní podobě - na 1 litr paliva auto na zkušebně urazí v průměru o 400 metrů více než v reálném provozu. Vůz se spotřebou 6 l/100 km má pak ve zkušebně spotřebu 5,85 l/100 km. Jedná se pouze 2,5 procentní rozdíl.
V jazyce koncernu Volkswagen se jedná o technický nedostatek a zdůrazňuje, že se nepřiznává žádnou vinu. V autě samozřejmě je software, který je zodpovědný za fungování automatické převodovky, např. za její rychlé zahřívání. Tento "mozek" převodovky pak podle VW někdy funguje ve prospěch zákazníka a řadí dříve, někdy však způsobí i zhoršení udávaných hodnot spotřeby. Jedná se však o rozdíly v jednotkách procent, které německá justice toleruje. Podrobný audit u více než 10 milionů vozů koncernu však neprokázal srovnatelné výsledky v EU. O podvodném softwaru by tedy neměla být řeč.
Německá agentura pro ochranu životního prostředí (DUH) je však jiného názoru. Odhalení v USA ukázaly příklad podvodů automobilových koncernů, pokud jde o spotřebu paliva a tedy i emise CO₂. „DUH už od roku 2007 kritizuje, že automobilové společnosti uvádějí nepravdivé - příliš nízké - údaje o emisích CO₂ svých nových benzínových a naftových nových vozidel. Těch dosahuje za pomoci nelegálních zařízení,“ říká generální ředitel DUH Jürgen Resch.
Podle Jürgena Resche se obzvláště podezřele chová koncern Volkswagen. K německým úřadům se prý měla dostat zpráva přímo z VW, ve které se přiznává k nesprávným údajům o spotřebě paliva u 800 000 vozů. Co je však v této zprávě přesně uvedeno zůstává tajemstvím. Zjištění amerických úřadů by tedy mělo být impulsem pro zveřejnění této zprávy.