Volkswagen odškodňuje 98 000 vlastníků benzinových aut koncernu. Důvodem jsou nereálné údaje spotřeby těchto vozů. Americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA tvrdí, že za to může podvodný software. Možná se rýsuje další skandál.
Minulý pátek zveřejnilo americké zastoupení koncernu informaci o odškodnění 98 000 zákazníků z důvodu nepravdivých údajů o spotřebě paliva jejich vozů. Jedná se o vozy značek Audi, VW, Porsche a Bentley s benzinovým motorem v kombinaci s automatickou převodovkou z let výroby 2013 až 2017. Kompenzace bude řešena formou proplacení nákladů kvůli vyšší spotřebě než je ta udávaná. Zákazníci dostanou mezi 5,40 a 24,30 dolary za každý měsíc provozu jejich vozidla.
Toto však pro koncern nemusí být konečná, americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tvrdí, že našla podvodný software v milionu vozidel. Podvodný software prý pracuje takto: Během měření spotřeby na válcové zkušebně, které vůz samozřejmě umí rozpoznat, upravuje řazení převodovky tak, aby byly řazeny co nejvyšší stupně. Rozdíl ve spotřebě byl uveden ve zvláštní podobě - na 1 litr paliva auto na zkušebně urazí v průměru o 400 metrů více než v reálném provozu. Vůz se spotřebou 6 l/100 km má pak ve zkušebně spotřebu 5,85 l/100 km. Jedná se pouze 2,5 procentní rozdíl.
V jazyce koncernu Volkswagen se jedná o technický nedostatek a zdůrazňuje, že se nepřiznává žádnou vinu. V autě samozřejmě je software, který je zodpovědný za fungování automatické převodovky, např. za její rychlé zahřívání. Tento "mozek" převodovky pak podle VW někdy funguje ve prospěch zákazníka a řadí dříve, někdy však způsobí i zhoršení udávaných hodnot spotřeby. Jedná se však o rozdíly v jednotkách procent, které německá justice toleruje. Podrobný audit u více než 10 milionů vozů koncernu však neprokázal srovnatelné výsledky v EU. O podvodném softwaru by tedy neměla být řeč.
Německá agentura pro ochranu životního prostředí (DUH) je však jiného názoru. Odhalení v USA ukázaly příklad podvodů automobilových koncernů, pokud jde o spotřebu paliva a tedy i emise CO₂. „DUH už od roku 2007 kritizuje, že automobilové společnosti uvádějí nepravdivé - příliš nízké - údaje o emisích CO₂ svých nových benzínových a naftových nových vozidel. Těch dosahuje za pomoci nelegálních zařízení,“ říká generální ředitel DUH Jürgen Resch.
Podle Jürgena Resche se obzvláště podezřele chová koncern Volkswagen. K německým úřadům se prý měla dostat zpráva přímo z VW, ve které se přiznává k nesprávným údajům o spotřebě paliva u 800 000 vozů. Co je však v této zprávě přesně uvedeno zůstává tajemstvím. Zjištění amerických úřadů by tedy mělo být impulsem pro zveřejnění této zprávy.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.