Podle předpovědi výrobců je s malými vozy brzy konec. Přísné emisní normy zvyšují jejich cenu, pro kupce proto přestávají být zajímavé. Podle expertů to tak horké nebude a i v budoucnu je především ve městech budeme stále potkávat.
Vzhledem k stále přísnějším emisním normám jsou výrobci nucení vybavovat vozy stále dražšími technologiemi. Kvůli drahému filtru pevných částic či SCR katalyzátoru zmizely z malých vozů naftové motory. Nyní dostávají filtr pevných částic i benzinové motorizace s přímým vstřikováním. Takové motory však v nejmenších vozech téměř nenajdete, mají proto mírně vyšší spotřebu a tím pádem vypouští více emisí CO2. Za každý gram CO2 překračující povolenou hranici však výrobci platí 95 Euro.
Šéf Volkswagenu Herbert Diess už naznačil konec modelu Up!, jeho dvojče Škoda Citigo už pořídíte jen s elektrickým pohonem. Také Opel ukončil výrobu nejmenšího modelu Adam bez nástupce. Loni na podzim skončil prodej Renaultu Twingo na českém trhu. Podobný osud pravděpodobně čeká další modely. Výrobci na těchto vozech nedokáží vydělat.
Malé vozy může krátkodobě zachránit jejich elektrifikace. Vzhledem k použití těchto vozů především ve městě je není nutné vybavit obrovskými akumulátory. Díky použití pouze pro krátké vzdálenosti jim kupující odpustí i kratší dojezd, který s benzinovým motorem a malou nádrží nebyl o nic vyšší.
I nejnovější vozy z B-segmentu nabízí čistě elektrické verze. Peugeot 208 sdílející platformu s Opelem Corsa ve verzích poháněných elektromotorem lákají na téměř sportovní jízdní parametry. Stále jsou však nabízeny i s klasickými spalovacími motory. Naproti tomu Smart nabídne své modely Fortwo a Forfour od roku 2020 pouze s elektromotorem pod kapotou.
Klasické malé vozy se spalovacím motorem to tedy nebudou mít lehké, přesto z trhu i přes negativní prognózy nezmizí. Na západních trzích stále patří mezi nejprodávanější modely. Proto se dočkáme i novinek - ve Frankfurtu na IAA by měl být představen nástupce minivozu i10 od Hyundaie.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.