Malé vozy brzy zmizí z trhu. Mohou je nové technologie zachránit?

Volkswagen up!
Volkswagen up!, foto: Volkswagen
Petar Kovač , AutoRoad.cz 20. srpna 2019 21:06
Sdílej:

Podle předpovědi výrobců je s malými vozy brzy konec. Přísné emisní normy zvyšují jejich cenu, pro kupce proto přestávají být zajímavé. Podle expertů to tak horké nebude a i v budoucnu je především ve městech budeme stále potkávat.

Vzhledem k stále přísnějším emisním normám jsou výrobci nucení vybavovat vozy stále dražšími technologiemi. Kvůli drahému filtru pevných částic či SCR katalyzátoru zmizely z malých vozů naftové motory. Nyní dostávají filtr pevných částic i benzinové motorizace s přímým vstřikováním. Takové motory však v nejmenších vozech téměř nenajdete, mají proto mírně vyšší spotřebu a tím pádem vypouští více emisí CO2. Za každý gram CO2 překračující povolenou hranici však výrobci platí 95 Euro.

Šéf Volkswagenu Herbert Diess už naznačil konec modelu Up!, jeho dvojče Škoda Citigo už pořídíte jen s elektrickým pohonem. Také Opel ukončil výrobu nejmenšího modelu Adam bez nástupce. Loni na podzim skončil prodej Renaultu Twingo na českém trhu. Podobný osud pravděpodobně čeká další modely. Výrobci na těchto vozech nedokáží vydělat.

 

Malé vozy může krátkodobě zachránit jejich elektrifikace. Vzhledem k použití těchto vozů především ve městě je není nutné vybavit obrovskými akumulátory. Díky použití pouze pro krátké vzdálenosti jim kupující odpustí i kratší dojezd, který s benzinovým motorem a malou nádrží nebyl o nic vyšší.

I nejnovější vozy z B-segmentu nabízí čistě elektrické verze. Peugeot 208 sdílející platformu s Opelem Corsa ve verzích poháněných elektromotorem lákají na téměř sportovní jízdní parametry. Stále jsou však nabízeny i s klasickými spalovacími motory. Naproti tomu Smart nabídne své modely Fortwo a Forfour od roku 2020 pouze s elektromotorem pod kapotou.

Klasické malé vozy se spalovacím motorem to tedy nebudou mít lehké, přesto z trhu i přes negativní prognózy nezmizí. Na západních trzích stále patří mezi nejprodávanější modely. Proto se dočkáme i novinek - ve Frankfurtu na IAA by měl být představen nástupce minivozu i10 od Hyundaie. 

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.