Malé vozy brzy zmizí z trhu. Mohou je nové technologie zachránit?

Volkswagen up!
Volkswagen up!, foto: Volkswagen
Petar Kovač , AutoRoad.cz 20. srpna 2019 21:06
Sdílej:

Podle předpovědi výrobců je s malými vozy brzy konec. Přísné emisní normy zvyšují jejich cenu, pro kupce proto přestávají být zajímavé. Podle expertů to tak horké nebude a i v budoucnu je především ve městech budeme stále potkávat.

Vzhledem k stále přísnějším emisním normám jsou výrobci nucení vybavovat vozy stále dražšími technologiemi. Kvůli drahému filtru pevných částic či SCR katalyzátoru zmizely z malých vozů naftové motory. Nyní dostávají filtr pevných částic i benzinové motorizace s přímým vstřikováním. Takové motory však v nejmenších vozech téměř nenajdete, mají proto mírně vyšší spotřebu a tím pádem vypouští více emisí CO2. Za každý gram CO2 překračující povolenou hranici však výrobci platí 95 Euro.

Šéf Volkswagenu Herbert Diess už naznačil konec modelu Up!, jeho dvojče Škoda Citigo už pořídíte jen s elektrickým pohonem. Také Opel ukončil výrobu nejmenšího modelu Adam bez nástupce. Loni na podzim skončil prodej Renaultu Twingo na českém trhu. Podobný osud pravděpodobně čeká další modely. Výrobci na těchto vozech nedokáží vydělat.

 

Malé vozy může krátkodobě zachránit jejich elektrifikace. Vzhledem k použití těchto vozů především ve městě je není nutné vybavit obrovskými akumulátory. Díky použití pouze pro krátké vzdálenosti jim kupující odpustí i kratší dojezd, který s benzinovým motorem a malou nádrží nebyl o nic vyšší.

I nejnovější vozy z B-segmentu nabízí čistě elektrické verze. Peugeot 208 sdílející platformu s Opelem Corsa ve verzích poháněných elektromotorem lákají na téměř sportovní jízdní parametry. Stále jsou však nabízeny i s klasickými spalovacími motory. Naproti tomu Smart nabídne své modely Fortwo a Forfour od roku 2020 pouze s elektromotorem pod kapotou.

Klasické malé vozy se spalovacím motorem to tedy nebudou mít lehké, přesto z trhu i přes negativní prognózy nezmizí. Na západních trzích stále patří mezi nejprodávanější modely. Proto se dočkáme i novinek - ve Frankfurtu na IAA by měl být představen nástupce minivozu i10 od Hyundaie. 

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.