Geniální konstruktér Gordon Murray prozradil magazínu Top Gear jaká tajemství skrývá jeho nový supersport T50. Navazuje tam, kde skončil McLaren F1 před 27 lety. Jeho hlavní devizou bude nízká hmotnost a skvělá ovladatelnost.
V minulosti se Murray často zmiňoval o tom, že Mclaren F1 nikdy nedostal přímého nástupce. Rozhodl se tedy, že jej představí sám. Začal tedy pracovat na voze, jehož hmotnost nepřesáhne 1 tunu, pohánět jej bude atmosférický motor V12 a řidič bude sedět uprostřed. Později jsme se dozvěděli i konkrétní čísla. Atmosférický motor z dílen britského Cosworthu dosahuje na dnešní dobu „pouhých“ 650 koní, pohánět však bude muší váhu 980 kg.
Poznávacím prvkem hypersportu T50 je obří 400 mm ventilátor na zádi vozu, podobně jako měl legendární monopost Brabham BT46. Jeho úkolem je usměrňovat proudění pod vozem. S jeho pomocí je možné kontrolovat přítlak vozu, vůz tak bude mít 2 módy: vysoký přítlak při jízdě v zatáčkách a nízký příklad pro dosažení maximální rychlosti. Ventilátor není poháněn motorem vozu, nýbrž nezávislým 48V elektrickým systémem.
Díky variabilnímu časování ventilů bude mít dvanáctiválcový motor o objemu 3,9 litru dvě tváře. První mapa řídící jednotky pro běžnou jízdu s nízkou spotřebou a emisemi končí v 9000 otáčkách za minutu. Druhá mapa, která do akce zapojí ostrou vačku, nastavuje omezovač na 12 100 otáček za minutu. Motor tedy splní přísné emisní normy, jelikož v žádném z testů měření emisí se do akce nezapojí agresivní mapa řídící jednotky. Maximální výkon motorů je 650 koní, při vysokých rychlostech by se však díky náporovému sání na střeše měl přiblížit číslu 700.
Dalším specifikem pohonného ústrojí je spojení motoru a převodovky bez použití setrvačníku – stejně jako původní McLaren F1. Díky tomu bude mít motor bleskovou reakci na přidání plynu. Převodovka měla být původně automatická s pádly pod volantem, nakonec však bylo vyslyšeno přání potenciálních zákazníku a vůz dostane šestistupňovou manuální převodovku. Prvních pět stupňů bude velmi krátkých pro maximální zrychlení, šestý rychlostní stupeň bude rychloběh pro snížení spotřeby a hluku.
Zavěšení je vyrobeno z kovaných hliníkových slitin. Cílem bylo vyhnout se křehkým karbonovým dílům, proto na voze nejsou použita ani lehká karbonová kola. Vůz bude mít relativně vysokou světlou výšku, nebude tedy potřeba žádného systému pro zdvih přední části k přejezdu retardérů. Oproti McLarenu F1 nedošlo ani k výraznému nárůstu rozměrů. T50 je o 30 mm širší a o 18 mm delší. Přesto dokáže pojmout 3 pasažéry i jejich zavazadla.
Za svou výjimečnost si T50 nechá řádně zaplatit. Cena bude okolo 70 milionů korun a dodávky začnou v roce 2022. Vyrobeno bude pouze 100 kusů. „Měli jsme debatu s akcionáři ohledně ceny – pokud bychom vyrobili 300 vozů s cenou 800 tisíc liber, ale nechci vyrobit tolik vozů, nechci být výrobce automobilů. Chci jen vyrobit pár velmi speciálních vozů pro lidi, kteří chtějí vlastnit kus inženýrství a umění,“ obhajuje Murray vysokou cenovku.
„V McLarenu F1 bylo vše zaměřeno na zážitek z řízení, zpětnou vazbu a inženýrskou kvalitu. Byl lehký, ale měl prostor pro tři, jejich zavazadla, klimatizaci a rádio - všechno, co jste potřebovali k cestování. T50 je výrazně lepší ve všech směrech. Je to Lotus Elise s vzadu umístěným motorem V12 o výkonu 650 koní, a to je vzrušující,“ uzavírá Murray.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.