Willys CJ-3B se na trh dostal v roce 1953, už tehdy však šlo jen o modifikaci 13 let starého vozu. Píše se rok 2019 a teprve teď se poslední varianta CJ-3B chystá do důchodu. Ještě než se tomu tak stane, dostane Thar jednu finální limitovanou edici.
Legendární Jeep Willys zná téměř každý. Tvar jeho karosérie je jedním z nejikoničtějších designů automobilové historie a samotné jméno Jeep se stalo synonymem pro terénní vozy. Automobilka Jeep ostatně dodnes vyrábí vůz, který na původní druhoválečný stroj navazuje, i když kromě základního tvaru s ním už nemá nic společné. Přímý příbuzný starého Willysu však dodnes vzniká v Indii, jmenuje se Mahindra Thar a tento rok je zřejmě jeho posledním.
Willys CJ-3B byl pátou modifikací civilní verze vojenského Willys MB a začal se vyrábět v roce 1953. Technicky stále přímo vycházel z původního vozu ze 40. let, dostal však nový čtyřválec nazývaný Hurricane a kvůli jeho velikosti i vyšší kapotu. Právě tento model Willys Motors licencovali několika zahraničním automobilkám, včetně Mitsubishi a Mahindra & Mahindra. Zatímco původní CJ-3B se přestal vyrábět už v roce 1968, Japonci jej udrželi s postupnými modifikacemi ve výrobě jako Mitsubishi Jeep až do roku 1998.
Mahindra & Mahindra starý Willys prodávala pod svým jménem a kromě původních amerických variant produkovala i vlastní styly karosérie, všechny si však zachovaly vysokou a úzkou kapotu a masku se sedmi otvory. Také motory se v indické verzi lišily, Mahindra do svých verzí montovala nejčastěji dieselové čtyřválce původem od Peugeotu a benzínové čtyřválce od Isuzu. Poslední lehká modifikace CJ-3B přišla v roce 2010 a dostala i nové jméno, Mahindra Thar.
Thar přinesl i největši změny oproti původnímu CJ-3B, včetně nové kapoty a zejména výrazně modernizovaný interiér, který už v ničem nepřipomínal původní spartánský Willys a jeho deriváty. I přes všechny změny je však Thar v základu stále téměř totožný se CJ-3B. Poslední dobou už však popularita zastaralého designu začala upadat a Mahindra se rozhodla přijít s úplně novou generací, která se ukáže v roce 2020. Podle fotografií testovacích prototypů bude nástupce Tharu takovu indickou verzí Wrangleru, není však zřejmé, jestli využije zcela novou techniku.
Mahindra Thar se ale ještě rozloučí limitovanou edicí Thar 700, která vznikne jen v 700 kusech. Vozy budou dostupné jen ve dvou barvách, Napoli black a Aqua Marine a dostanou nové, 15" hliníkové disky. Na karosérii každého kusu bude plaketa limitované edice s podpisem Ananda Mahindry, předsedy správní rady Mahindry a vnuk zakladatele firmy. Pohon bude zajišťovat standardní 2,5 litrový dieselový čtyřválec vyvinutý u Mahindry. Cena poslední edice Tharu bude začínat na asi 324 tisících Kč.
I přes konec Mahindry Thar ale není kariéra vozu, který život začal jako Willys CJ-3B úplně u konce. Mahindra totiž vloni začala montovat pod názvem Mahindra Roxor variantu Tharu přímo v USA. Tamní varianta se navíc zbavila mnoha modifikací Tharu, včetně interiéru, který v Roxoru opět vypadá spíše jako u starého Willysu. Narozdíl od Tharu však Roxor není homologovaný jako silniční vozidlo a prodává se jen jako čtyřkolka do terénu. Vzhledem k náročným podmínkám pro homologaci v USA to ani navíc nevypadá, že by se zastaralý stroj někdy opět legálně na silnice mohl podívat.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.