Onové generaci ikonického londýnského černého taxíku jste již asi slyšeli, retro vůz s dlouhým rodokmenem se v nejnovější inkarnaci rozhodl jít cestou elektrifikace. Nově však jeho výrobce představil i užitkovou verzi, která jistě rozšíří okruh potenciálních zájemců.
Londýnské taxi je legendou, kterou znají i lidé, kteří britskou metropoli nikdy nenavštívili. Převážně černé vozy s designem stále vycházejícím z původního Austinu FX3 z roku 1948 motorizovaly londýnské taxikáře desítky let a nejnovější varianta je již šestou generací. Právě současná varianta, nazývaná LEVC TX, je také největší revolucí v 70. leté historii London Taxi.
Už od dob Austinu FX3 vznikaly černé taxi varianty u firmy Carbodies, později známé jako The London Taxi Company. Po roce 2010 se ale firma dostala do problémů a potkal ji stejný osud, jako mnohé jiné britské značky, přešla totiž do majetku asijské automobilky. Konkrétně Geely, které kromě toho dnes vlastní i Volvo, Polestar, Lotus, Proton a Terrafugia. V roce 2017 se název firmy změnil na London Electric Vehicle Company, což značí i výraznou změnu zameření automobilky.
LEVC TX ale není čistě elektrický vůz, kromě elektromotou a baterie se totiž pod karosérii nachází i spalovací motor, konkrétně 1,5 litrový tříválec od Volvo. Ten ale slouží pouze jako range extender, nepohání přímo kola, pouze dobíjí baterii když je to potřeba. Díky tomu je možný dojezd na jedno nabití a natankování přes 600 kilometrů. Vůz je ale samozřejmě schopný i jízdy v čistě elektrickém režimu, dojezd je však omezen na asi 130 kilometrů.
Stejnou technologii a částečně i design využívá i nově představená dodávka LEVC LCV. Vůz s novou zadní částí, která umožňuje snadný přístup do nákladového prostoru, je schopný uvézt přes 800 kg nákladu. Nový model byl zamýšlem především pro firmy, které potřebují rozvážet zboží po městech a za den ujedou kolem 160 kilometrů. Právě pro provoz ve městě je LEVC LCV uzpůsobený, při jízdě menší rychlostí se samozřejmě zvyšuje i čistě elektrický dojezd.
V Británii má nová dodávka jasný potenciál, Londýn zvažuje zcela zakázat vjezd spalovacích vozů do centra a tamní hasičské a policejní jednotky se do roku 2025 zavázaly neprodukovat žádné emise. Firma se sídlem v Coventry počítá, že v roce 2030 bude až 40 % všech prodaných užitkových vozů využívat alternativní pohony, o deset let později už to má být 100 %. Úsporu na palivu i na emisích může být značná, v současnosti se prý jen v Londýně každý den provede až 65 tisíc rozvážek zboží lehkými užitkovými automobily.
Stejně jako černé taxi, i bílá dodávka bude spíše prémiovým zbožím. Užitková verze však má být o něco levnější než taxi, které začíná na asi 1,6 milionu Kč. LEVC však počítá, že stejně jako u taxi i dodávka bude populární spíše formou pronájmu. LEVC plánuje prodat 10 tisíc dodávek ročně, kromě Británie se po roce 2020 rozjede i export do dalších evropských zemí. Později má následovat celá modelová řada elektrifikovaných vozů. pokrývající všechny důležité segmenty trhu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.