Onové generaci ikonického londýnského černého taxíku jste již asi slyšeli, retro vůz s dlouhým rodokmenem se v nejnovější inkarnaci rozhodl jít cestou elektrifikace. Nově však jeho výrobce představil i užitkovou verzi, která jistě rozšíří okruh potenciálních zájemců.
Londýnské taxi je legendou, kterou znají i lidé, kteří britskou metropoli nikdy nenavštívili. Převážně černé vozy s designem stále vycházejícím z původního Austinu FX3 z roku 1948 motorizovaly londýnské taxikáře desítky let a nejnovější varianta je již šestou generací. Právě současná varianta, nazývaná LEVC TX, je také největší revolucí v 70. leté historii London Taxi.
Už od dob Austinu FX3 vznikaly černé taxi varianty u firmy Carbodies, později známé jako The London Taxi Company. Po roce 2010 se ale firma dostala do problémů a potkal ji stejný osud, jako mnohé jiné britské značky, přešla totiž do majetku asijské automobilky. Konkrétně Geely, které kromě toho dnes vlastní i Volvo, Polestar, Lotus, Proton a Terrafugia. V roce 2017 se název firmy změnil na London Electric Vehicle Company, což značí i výraznou změnu zameření automobilky.
LEVC TX ale není čistě elektrický vůz, kromě elektromotou a baterie se totiž pod karosérii nachází i spalovací motor, konkrétně 1,5 litrový tříválec od Volvo. Ten ale slouží pouze jako range extender, nepohání přímo kola, pouze dobíjí baterii když je to potřeba. Díky tomu je možný dojezd na jedno nabití a natankování přes 600 kilometrů. Vůz je ale samozřejmě schopný i jízdy v čistě elektrickém režimu, dojezd je však omezen na asi 130 kilometrů.
Stejnou technologii a částečně i design využívá i nově představená dodávka LEVC LCV. Vůz s novou zadní částí, která umožňuje snadný přístup do nákladového prostoru, je schopný uvézt přes 800 kg nákladu. Nový model byl zamýšlem především pro firmy, které potřebují rozvážet zboží po městech a za den ujedou kolem 160 kilometrů. Právě pro provoz ve městě je LEVC LCV uzpůsobený, při jízdě menší rychlostí se samozřejmě zvyšuje i čistě elektrický dojezd.
V Británii má nová dodávka jasný potenciál, Londýn zvažuje zcela zakázat vjezd spalovacích vozů do centra a tamní hasičské a policejní jednotky se do roku 2025 zavázaly neprodukovat žádné emise. Firma se sídlem v Coventry počítá, že v roce 2030 bude až 40 % všech prodaných užitkových vozů využívat alternativní pohony, o deset let později už to má být 100 %. Úsporu na palivu i na emisích může být značná, v současnosti se prý jen v Londýně každý den provede až 65 tisíc rozvážek zboží lehkými užitkovými automobily.
Stejně jako černé taxi, i bílá dodávka bude spíše prémiovým zbožím. Užitková verze však má být o něco levnější než taxi, které začíná na asi 1,6 milionu Kč. LEVC však počítá, že stejně jako u taxi i dodávka bude populární spíše formou pronájmu. LEVC plánuje prodat 10 tisíc dodávek ročně, kromě Británie se po roce 2020 rozjede i export do dalších evropských zemí. Později má následovat celá modelová řada elektrifikovaných vozů. pokrývající všechny důležité segmenty trhu.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.